Energie-massa relatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Energie-massa relatie

Ik heb werkelijk alle mogelijke informatie op internet zitten zoeken die ik maar kon vinden. En ook op dit forum het een en ander gelezen, maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk.

Ik maak een werkstuk over de LHC en een klein detail gaat over het feit dat deeltjes 'zwaarder' worden als ze sneller bewegen. Nu staat zwaarder tussen aanhalingstekens, want dat is niet helemaal het geval dacht ik. Er is steeds meer energie nodig om die deeltjes te laten versnellen.

Kunnen jullie mij precies uitleggen hoe dat nu in zijn werk gaat? Hoe wordt de formule m= m0 sqrt 1/(1-v2/c2) precies hier toegepast? En de massa wordt bij deze snelheden dan uitgedrukt in eV, maar je kan niet zeggen dat energie een vorm van massa is, of wel?

Nu maar hopen dat het slimme vragen zijn :eusa_whistle:

Thanks!

Jorrr

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Energie-massa relatie

Zo zie ik het.

Als een deeltje wordt versneld neemt in ieder geval de kinetische energie toe.

Volgens de rel. th neemt ook de massa toe volgens 'jouw' formule.

Op grond daarvan kan worden beweerd dat relativistische massa een vorm van energie is.

Er is hier geen sprake van massa die wordt omgezet in energie of andersom, omdat beide toenemen.

Hopelijk is dit voldoende.

Berichten: 624

Re: Energie-massa relatie

Sissco schreef:Ik heb werkelijk alle mogelijke informatie op internet zitten zoeken die ik maar kon vinden. En ook op dit forum het een en ander gelezen, maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk.

Ik maak een werkstuk over de LHC en een klein detail gaat over het feit dat deeltjes 'zwaarder' worden als ze sneller bewegen. Nu staat zwaarder tussen aanhalingstekens, want dat is niet helemaal het geval dacht ik. Er is steeds meer energie nodig om die deeltjes te laten versnellen.

Kunnen jullie mij precies uitleggen hoe dat nu in zijn werk gaat? Hoe wordt de formule m= m0 sqrt 1/(1-v2/c2) precies hier toegepast? En de massa wordt bij deze snelheden dan uitgedrukt in eV, maar je kan niet zeggen dat energie een vorm van massa is, of wel?

Nu maar hopen dat het slimme vragen zijn :eusa_whistle:

Thanks!

Jorrr
Het punt is, dat klassiek geldt dat p=m*v. De impuls p schaalt dus lineair met de snelheid v. Relativistisch geldt dat niet meer; dan geldt de bekende formule p=y(v)*m*v. Die y(v) is de gammafactor, en jij schrijft dit als p=m0*v.

Nu schaalt de impuls p NIET meer lineair met v; hoe hoger de snelheid, des te meer energie moet je vergelijkingerwijs toevoegen om het deeltje nog iets sneller te laten gaan.

Massa's worden als gewoonte in eV uitgedrukt; je rekent dit simpelweg om met E=mc2.

Berichten: 503

Re: Energie-massa relatie

m_0 is de rustmassa. In de relativiteitstheorie hebben we dat E = y(v) * m_0 * c² met y(v) de Lorentzfactor. Zo kunnen we zeggen dat E = m_relat * c² met m_relat de relativistische massa.

Je kan massa's uitdrukken in functie van eV / c². ( kijk vb. naar E = mc² ) Als je zegt dat c = 1. ( we gaan werken in natuurlijke eenheden ) dan wordt vb. E = mc² = m. En dus [m] = eV /c² = eV , waarbij je er de 1/c² impliciet wordt bijgedacht.

Reageer