lichaamscellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4.502

lichaamscellen

Tijdens leken-geGoogle om wat te ontdekken over lichaamscellen met voeding was zo vlug niets te vinden en dus....

In een Google-artikel lees ik over magnetische beinvloeding van cellen en haal daar maar een start uit:

Ons lichaam bestaat uit 70 miljard lichaamscellen; elke cel heeft voeding en zuurstof nodig. Door de verbranding daarvan ontstaat afval (slakken, water en CO2) die de cel moet afscheiden.

Onder die cellen bestaan nmm.ook zenuwcellen en de constructie ervan met de voeding van de neurotransmitters intrigeert me;ik zie globaal een zenuw als een koker waarin een voedingvloeistof aanwezig is als drijfvloeistof voor de transmitters met chem.stoffen aan boord.

Die koker heeft dan ook een wand,die moet worden gevoed als boven vermeld;die vloeistof ook en de aanwezige transmitters met bijbehoren ook.Hoe komt de voeding in de zenuwwand;mogelijk door contacten met bloedvaten?

De voeding van bloedvaatwanden zelf door minikanalen,etc.

Hoe is de bloedsamenstelling in de minikanalen en drijfvloeistoffen,waarin zich uiteindelijk alle cellen zich zouden bevinden.

Er zullen zich wrs. veel stomme opmerkingen in het bovenstaande bevinden,het is mijn brede nieuwsgierigheid,die me regelmatig ook op dit gebied bezig houdt.

Dus wetenschappers,erger je niet of geef liever geen antwoord. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: lichaamscellen

Hoe komt de voeding in de zenuwwand;mogelijk door contacten met bloedvaten?
Ja, zoals elke cel zuurstof vanuit het bloed krijgt, krijgen zenuwcellen dat ook.

Zie ook:
Hoe is de bloedsamenstelling in de minikanalen en drijfvloeistoffen,waarin zich uiteindelijk alle cellen zich zouden bevinden.
Die vraag snap ik niet helemaal. De bloedsamenstelling is gewoon de normale samenstelling van het bloed zoals in de grote vaten. Alleen zit het bloed dan in kleinere vaatjes, de arteriolen en uiteindelijk de capillairen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: lichaamscellen

Volgens mij meen ik uit je verhaal op te maken dat je denk dat alles direct door een 'kanaal' gevoed moet worden. Dit is niet het geval. Gelukkig kan er diffusie optreden tussen cellen zonder dat hier capilairen voor nodig zijn.

Net zoals een gegraven irrigatie systeem zal er water door de grond wegsijpelen, hetzelfde gebeurd als het ware in het lichaam om zo alle cellen van zuurstof en voedingsstoffen te voorzien en afvalstoffen te verwijderen. Allemaal een kwestie van diffusie.

Een praktisch voorbeeld in de biologie hiervan is bijvoorbeeld de ontwikkeling van een zebravis. De tin-man mutant heeft geen hart maar kan toch een week oud worden. Dit komt doordat de vis dan nog klein genoeg is om zuurstof en andere voedingsstoffen door middel van diffusie in het hele lichaam te krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: lichaamscellen

anusthesist schreef:Ja, zoals elke cel zuurstof vanuit het bloed krijgt, krijgen zenuwcellen dat ook.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Vasa_nervorum

Die vraag snap ik niet helemaal. De bloedsamenstelling is gewoon de normale samenstelling van het bloed zoals in de grote vaten. Alleen zit het bloed dan in kleinere vaatjes, de arteriolen en uiteindelijk de capillairen.
Ik doel hier oa.mee,dat zoals bij mij bekend er rode en witte bloedlichamen zich tesamen met de bloedvloeistof (samenstelling?) in de aderen bevinden en koolhydraten,eiwitten en vetten opnemen uit het metabolisme-als ik dat zo goed uitdruk-,alsmede zuurstof ( en waterstof met helium?) uit de longen;komt dat hele zaakje in die capillairen terecht en hebben dus deze connectie met bijv. het zenuwstelsel en zich erin bevindende transmitters en verdere stofjes?

En bijkomstig,zijn die transmitters een-of meercellig en vormen dus ook complexe elementen in de door mij vermelde drijfvloeistof,welke mogelijk een afgeleide van het bloed is,maar lopende in een zenuw en rondom een transmitter,die middels een celmembraam zijn gevraagde stoffen verkrijgt resp.zijn afvalstoffen weer afscheidt.

Mogelijk allemaal een beetje klunzig gesteld,maar ik probeer te vergaren !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: lichaamscellen

Sorry, maar ik begrijp niets van die woordsalade. Kun je misschien overzichtelijk en duidelijk weergeven wat nu exact je vragen zijn en wat je al wel weet en wat nog niet? Rode en witte bloedcellen bijvoorbeeld transporteren geen nutrienten, behalve zuurstof dat door de rode bloedcellen wordt getransporteerd. Witte bloedcellen zijn enkel voor de afweer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_bloedcel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_bloedcellen
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4.502

Re: lichaamscellen

Ik haak af,forget it,zit op een verkeerd terrein!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: lichaamscellen

Dat hoeft niet hoor, je stelt alleen de vragen wat rommelig. Als je duidelijker kunt verwoorden wat je wilt weten dan komen we al een heel eind. Misschien is iemand anders hier (Wouter Masselink?) die het wél begrijpt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: lichaamscellen

Als ik het goed begrijp vraagt oktagon zich af of het zenuwstelsel en het bloedvatenstelsel direct met elkaar in verbinding staan. Het antwoord hierop is heel kort en simpel: nee.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: lichaamscellen

Ik snap ook niet helemaal wat er nu precies gevraagd wordt.

Maar ik zal toch een poging wagen.

Voedingstoffen en zuurstof komt in het bloed terecht.

Witte bloedcellen hebben hier niks mee te maken.

Rode bloedcellen vervoeren de zuurstof.

De voedingstoffen zijn allemaal opgelost in het bloed.

Door middel van onder andere diffusie verlaten de voedingstoffen de bloedvaten en komt tussen de cellen terecht (jouw drijfvloeistof?). Hier kan het worden opgenomen door cellen.

Het centrale zenuwstelsel werkt net even iets anders. Een gevoelig orgaan dus dat wordt beschermt door de Blood Brain Barrier (BBB). Een soort schild om de bloedvaten in de hersenen zodat niet alles zomaar in de hersenen kan komen.

Er zijn wel een paar manieren om daar doorheen te komen en voedingstoffen en zuurstof lukt dat gelukkig.

En om het nog even iets ingewikkelder te maken, in de hersenen zijn astrocyten aanwezig, dit zijn cellen die voedingstoffen opnemen bij de BBB en dit doorgeven aan de andere zenuwcellen.

Met transmitters bedoel je neurotransmitters toch?

Neurotransmitters zijn de signaal stofjes tussen twee neuronen (zenuwcellen). Neuronen liggen niet tegen elkaar aan maar er zit een klein gat tussen, dit gat heet de synaps. Om een signaal (stroomstootje) van de ene cel naar de andere cel te krijgen laat de ene cel neurotransmitters los in de synaps. De andere cel ziet deze neurotransmitters en maakt weer een stroomstootje aan. Zo gaat het signaal van cel naar cel.

Deze neurotransmitters doen hun werk alleen in de synaps en doen verder niet zoveel (om het even simpel te houden).

De cel kan die neurotransmitters uit de voedingstoffen halen of zelf maken.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 4.502

Re: lichaamscellen

Als het me dan toch geoorloofd is om verder te gaan,zonder mogelijke ivoren torens omver te trappen:

Alle lichaamscellen hebben voeding nodig en zuurstof voor verbranding of stoffen voor wat men zo fraai noemt het metabolisme.

Ik neem aan dat zenuwen met verdere inhoud ook geen dode materie zijn en dus ook op tijd honger hebben.

En aangezien alle voedingsstromen op de een of andere manier in verbinding staan met wrs. een capillaire of nog dieper het membraamsysteem van de cellen,vind ik het wonderlijk dat er geen connectie op wat voor manier dan ook ,bestaat tussen zenuwen en bloed!

Ik ging dus nog verder,als ik me niet vergis en vroeg me af hoe het gehele systeem van neurotransmitters in elkaar zit,ook fabriekjes an sich met invoer en uitvoer binnen de zenuwommanteling (wand).

Dus zonder me in de gevarenzone te begeven,ga ik aarzelend verder!

Nb.DALTON is al veel duidelijker;het verhaal van de synapsen met overbrengen van electr.signalen via de een of andere afgescheiden stof naar de andere synaps is me oppervlakkig bekend.

Dan nog de versimpelde opmerking, voedingsstoffen komen in het bloed.Wat is dat precies voor transportmaterie,een vorm van water,wat in vele eeuwen geleden lichaamsvloeistof (-sappen)werd genoemd -als ik me weer niet vergis-?

En dat is dan mogelijk een multifunctionele drijfvloeistof,die alle materie in het lichaam met de cellen omgeeft en uiteindelijk zorgt voor het vice versa van aan-en afvoer via membramen van de cellen.

Dat hierbij ook nog een stuursysteem vanuit de hersenen de hele zaak laat werken lijkt me duidelijk (het vermelde BBB-systeem?).

Ik ben zelf vroeger een bouwer geweest,maar realiseer me steeds meer,dat dat lichaam van ons een ontelbaar aantal malen complexer in elkaar zit via een superieure infrastructuur met besturing,dan de objecten,die mijn tekenplank verlieten.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: lichaamscellen

Neurotransmitters en voeding zijn twee heel verschillende onderwerpen.

Op het endotheel (binnenkant van de bloedvaten) na staat geen enkele cel in het lichaam in contact met het bloed.

Dus daarop zijn hersencellen geen uitzondering.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: lichaamscellen

En aangezien alle voedingsstromen op de een of andere manier in verbinding staan met wrs. een capillaire of nog dieper het membraamsysteem van de cellen,vind ik het wonderlijk dat er geen connectie op wat voor manier dan ook ,bestaat tussen zenuwen en bloed!
Dat heeft Wouter Masselink uitgelegd; door middel van diffusie komt zuurstof op z'n plek terecht. In je longen is er ook geen direct contact tussen de ingeademde lucht en het bloed. De zuurstof diffundeert door de alveolaire wand in het bloed.
Ik ging dus nog verder,als ik me niet vergis en vroeg me af hoe het gehele systeem van neurotransmitters in elkaar zit,ook fabriekjes an sich met invoer en uitvoer binnen de zenuwommanteling (wand).
Neurotransmitters worden in het cellichaam geproduceerd (soma of perikaryon) en van daar naar de synaps vervoerd.

Elk neuron doet dit voor zichzelf. Als een neuron depolariseert (door het krijgen van neurotransmitters van andere neuronen) dan laat hij die zelfgemaakte neurotransmitters los zodat een ander neuron weer kan depolariseren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4.502

Re: lichaamscellen

De zenuwcel (neuron) is wrs.een zelfstandig functionnerend element,dat zelf dmv. de een of andere vorm van raffinage of chem.samenvoeging, transmitters produceert en mogelijk via zijn buitenmembraan ontvangt als ik moet meegaan in een regel van Dalton of Anusthesius.

Die cellen hebben dus een ontvangers en zenders om de transmittersamenstelling tussen de synapsen in balans te houden-zeg maar een soort accuzuur- .Als bij een slak worden er een soort tastsprieten met ontvang/zendknobbels in de richting van de buurman/vrouw gericht om signalen door te geven.

Die signalen komen wrs.uit twee richtingen,de commando's uit de hersenen en vanaf de zintuigen mogelijk als een vragende,die door een Ja/Nee module wordt geselecteerd in de zenuwcel in het hersensysteem,welke loopt vanaf ca.je onderste lendenwervel tot boven je ogen met vooral in je hoofd het complexere stuursysteem.

Liggen/functionneren die cellen parallel of lineair (1 rij,meerdere,losse?) met zijn allen binnen een wand en drijvende in een vloeistof,waar ik het eerder over had.Ook die wand intrigeert me,krijgt deze ook membraanvoeding.

Berichten: 4.502

Re: lichaamscellen

Bij mijn favorieten vond ik toch nog een WIKI-site welke zeer duidelijk is voor mij als leek;ik dank jullie voor de gedane moeite om de uitleg te pogen verschaffen.

Hierbij de site,mogelijk bekend: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zenuwcel

Berichten: 4.502

Re: lichaamscellen

Mijn relaas werd door de lange duur afgebroken ,ik ga toch weer verder,mijn dankbetuiging is een tussendoortje,als nu blijkt:

Hierbij de site,mogelijk bekend: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zenuwcel

Alle daarbij behorende afbeeldingen en uitleg vind ik zeer duidelijk en interessant,ook bijv de energievoorziening van een cel via uit voedingsstoffen onttrokken zuren,welke naar de "energiecentrales" van de zenuwcel gaan.

Als je die cel bekijkt,zie je een enorme warwinkel van "installaties"en afschermingen van de nucleus en direct omsluitende delen.

Mijn vraag omtrent de wand wordt wrs.beantwoord door de omschrijving van de electrisch isolerende vettige myelene omkleding en bijbehorend bindweefsel.

In de tegenwoordig vaak voorkomende moderne ziektes komt het begrip ...myelitus... voor,hetgeen wrs te doen heeft met dunnere of ontbrekende lagen myelene ,waardoor er foute signalen worden doorgegeven en er bij mensen soms onverklaarbare vermoeidheid optreedt.

Reageer