Cartesische vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 478

Cartesische vergelijkingen

Hallo, we zijn bezig met cartesische vergelijkingen, maar ik heb een paar problemen ermee.

1. Stel een vergelijking van de rechte:
\(\frac{x-1}{2}\)
=
\(\frac{1-2y}{2}\)
=
\(z\)


Nu moet ik de richtingsgetallen bepalen, eigenlijk zou je ze kunnen aflezen, maar omdat er 2y staat gaat dit niet.

Nu zei onze leraar dat we alles door 2 moesten delen, zijn dan de richtingsgetallen: (4,2,2) ?

2. Bepaal in ene geijkte ruimte de vergelijking van het vlak pA:

p(4,1,-1) A:rechte X

Ik moet een vergelijking van het vlak pA opstellen. Ik moet dus kiezen of ik drie punten zoek waardoor de rechten gaat of één punt en een paar stellen richtingsgetallen.

Voor de rechte X weet ik zeker dat y=z=0, maar welke waarde heeft x dan? Kan ik deze gewoon kiezen.

Nu moet ik enkel nog een derde punt zien te vinden voor de determinant op te stellen, hoe vind ik dit?

In onze oplossing staat dat het vlak door de oorsprong gaat, maar waarom dan?

3. Stel een cartesische vergelijking op van het vlak in de geijkte ruimte:

Door P1(2,-1,1) en evenwijdig met E: x=y=-z en evenwijdig met X

Ik heb dus één punt P1, om de vergelijking op te stellen kan ik dus best een paar stellen richtingsgetallen bepalen, deze kan ik afleiden uit E en X.

E heeft als stel richtingsgetallen: (1,1,-1) en X: (1,00)

Is dit juist? Als dit juist is kan ik verder door de determinant op te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cartesische vergelijkingen

Prot schreef:1. Stel een vergelijking van de rechte:
\(\frac{x-1}{2}\)
2. Bepaal in ene geijkte ruimte de vergelijking van het vlak pA:

p(4,1,-1) A:rechte X

Ik moet een vergelijking van het vlak pA opstellen. Ik moet dus kiezen of ik drie punten zoek waardoor de rechten gaat of één punt en een paar stellen richtingsgetallen.

Voor de rechte X weet ik zeker dat y=z=0, maar welke waarde heeft x dan? Kan ik deze gewoon kiezen.

Nu moet ik enkel nog een derde punt zien te vinden voor de determinant op te stellen, hoe vind ik dit?

In onze oplossing staat dat het vlak door de oorsprong gaat, maar waarom dan?
Wat is "rechte X", wordt met die grote X de (rechte samenvallend met de) x-as bedoeld?

De notatie "het vlak pA" ken ik ook niet, ik vermoed het vlak "door p en dat de rechte bevat"?

Als het vlak de hele x-as bevat, moet het vlak natuurlijk door de oorsprong gaan (snap je dat?).
Prot schreef:3. Stel een cartesische vergelijking op van het vlak in de geijkte ruimte:

Door P1(2,-1,1) en evenwijdig met E: x=y=-z en evenwijdig met X

Ik heb dus één punt P1, om de vergelijking op te stellen kan ik dus best een paar stellen richtingsgetallen bepalen, deze kan ik afleiden uit E en X.

E heeft als stel richtingsgetallen: (1,1,-1) en X: (1,00)

Is dit juist? Als dit juist is kan ik verder door de determinant op te stellen.
Ziet er voorlopig goed uit, als ik het hierboven juist had over die "X".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Cartesische vergelijkingen

Prot schreef:Hallo, we zijn bezig met cartesische vergelijkingen, maar ik heb een paar problemen ermee.

1. Stel een vergelijking van de rechte:
\(\frac{x-1}{2}\)
=
\(\frac{1-2y}{2}\)
=
\(z\)


Nu moet ik de richtingsgetallen bepalen, eigenlijk zou je ze kunnen aflezen, maar omdat er 2y staat gaat dit niet.

Nu zei onze leraar dat we alles door 2 moesten delen, zijn dan de richtingsgetallen: (4,2,2) ?
Het is nogal veel, dus ik begin maar met 1.

Het richtingsgetal (rv) is (2,-1,1) en dat klopt niet met (4,2,2)

Kan je een rv geven van x/a=y/b=z/c.

Om dat in te zien stellen we de verhouding voor als k, dus: x/a=y/b=z/c=k.

Of: x=ka en y=kb en z=kc, dan is een rv (a,b,c).

Pas dit toe 1.

Berichten: 478

Re: Cartesische vergelijkingen

Ik weet zoals je zegt dat de standaardvergelijking (in ons handboek):
\(\frac{x-x1}{a}\)
=
\(\frac{y-y1}{b}\)
=
\(\frac{z-z1}{c}\)


Maar ik zit met 2y. Dan dacht ik om elke noemer en teller te delen door 2?

Dan verkijg ik toch=
\(\frac{0,5-y}{1}\)
Moet ik dan ook de noemer delen door 2 zodat ik verkrijg dat het richtingsgetal b: 1, maar omdat het -y is wordt dat -1.

Maar dan moet ik dat ook doen voor heel de vergelijking? Maar dan verkrijg ik 0,5x en 0,5z ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cartesische vergelijkingen

Maar ik zit met 2y. Dan dacht ik om elke noemer en teller te delen door 2?
Dat kan je doen, maar dan ben je er nog niet. Je krijgt immers:
Dan verkijg ik toch=
\(\frac{0,5-y}{1}\)
Ik weet zoals je zegt dat de standaardvergelijking (in ons handboek):
\(\frac{x-x1}{a}\)
Maar dan moet ik dat ook doen voor heel de vergelijking? Maar dan verkrijg ik 0,5x en 0,5z ?
Nee, want dan staan die delen niet meer in standaardvorm! Een breuk verandert niet als je teller en noemer met eenzelde (niet-nul) getal vermenigvuldigt, dus je mag dat gewoon doen bij de breuk van y.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Cartesische vergelijkingen

TD schreef:Dat kan je doen, maar dan ben je er nog niet. Je krijgt immers:

En dat is nog niet zoals de tweede breuk in de standaardvorm:

Als je het minteken wil wegwerken, kan je ook teller en noemer met -1 vermenigvuldigen (of in het begin teller en noemer direct delen door -2 in plaats van 2).

Nee, want dan staan die delen niet meer in standaardvorm! Een breuk verandert niet als je teller en noemer met eenzelde (niet-nul) getal vermenigvuldigt, dus je mag dat gewoon doen bij de breuk van y.
Dus dan wordt de standaardvergelijking (enkel voor y):
\(\frac{y-0,5}{-1} \)


Dus blijven dan de richtingsgetallen a en c (algemeen) ongewijzigd. Dus hier dan (2,-1,1)?

Stel ik heb het volgende voorbeeld:
\(\frac{x-2}{3}\)
=
\(\frac{6-y}{2} \)
=
\(\frac{2z-3}{1} \)


Omdat er 2z staat moet ik delen door 2. Dus is het richtingsgetal c= 1/2

Dus worden de richtingsgetallen (3,-2,1/2)

Maar we hebben geleerd dat een stel richtingsgetallen bepaald is op een evenredigheidsfactor na, en vermits ik met 0,5 zit, rekent dit onhandig dus mag ik toch alle richtingsgetallen vermenigvuldigen met 2?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cartesische vergelijkingen

Prot schreef:Dus dan wordt de standaardvergelijking (enkel voor y):
\(\frac{y-0,5}{-1} \)
Stel ik heb het volgende voorbeeld:
\(\frac{x-2}{3}\)
Maar we hebben geleerd dat een stel richtingsgetallen bepaald is op een evenredigheidsfactor na, en vermits ik met 0,5 zit, rekent dit onhandig dus mag ik toch alle richtingsgetallen vermenigvuldigen met 2?
Dat mag inderdaad, elk niet-nul veelvoud levert weer een richtingsvector of stel richtingsgetallen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Cartesische vergelijkingen

Voor
\(\frac{{2 - y}}{3}\)
dan moet ik de breuk met -1 vermenigvuldigen. Dus is het richtingsgetal b=-3

Voor 4-z moet ik ook weer met -1 vermenigvuldigen dus is het richtingsgetal c=-1

Voor
\(\frac{{2 - 3x}}{4}\)
.

Ik deel de breuk door -3 waardoor het richtingsgetal a= -4/3

Dus de richtingsgetallen zijn (-4/3,-3,-1)

Maar -4/3 rekent moeilijk, maar dan mag ik toch, omdat een stel richtingsgetallen bepaald is op een evenredigheidsfactor na alle richtingsgetallen vermenigvuldigen met 3 dus: (-4,-9,-3)

Is dit juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cartesische vergelijkingen

Helemaal juist, je hebt je ook niet 'laten vangen' door de volgorde :eusa_whistle: . Misschien 'nog eleganter': (4,9,3).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Cartesische vergelijkingen

Helemaal juist, je hebt je ook niet 'laten vangen' door de volgorde ](*,) . Misschien 'nog eleganter': (4,9,3).


Bedankt voor je uitleg :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cartesische vergelijkingen

Graag gedaan.

Misschien om 'even over na te denken': wat als een richtingsgetal 0 is...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Cartesische vergelijkingen

TD schreef:Graag gedaan.

Misschien om 'even over na te denken': wat als een richtingsgetal 0 is...?
Als een richtingsgetal 0 is dan is de waarde vastgesteld.

Ik bedoel hiermee stel:
\(\frac{x-3}{2}\)
=
\(\frac{y+2}{0}\)
=
\(\frac{z-1}{0}\)
(ik wil hier nog even bijzeggen dat je eigenlijk niet mag delen door 0, maar daardoor kan ik het makkelijker proberen uit te leggen.) Dit betekent volgens mij dat enkel x veranderlijk kan zijn dus betekent dat ik kan stellen dat:

y=-2 en z=1 (dit wordt dan de vergelijking)

Dit is een voorbeeld voor dat 2 richtingsgetallen 0 zijn, als er één nul is dan ik de andere twee breuken nog aan elkaar gelijk stellen.
\(\frac{x-2}{3}\)
=
\(\frac{y+4}{-2}\)
=
\(\frac{z-9}{0}\)
Dus kan ik zeggen dat z=9

En kan ik dus zeggen dat
\(\frac{x-2}{3}\)
=
\(\frac{y+4}{-2}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cartesische vergelijkingen

Het idee is goed, maar het op die manier noteren mag natuurlijk niet - zoals je zelf al voelde komen...

In zo'n geval (een richtingsgetal gelijk aan 0), is de waarde van de bijhorende coördinaat inderdaad constant.

De rechte door (1,2,3) en met richtingsgetallen (2,0,-1) kan je (cartesisch) bijvoorbeeld noteren als:
\(\frac{{x - 1}}{2} = 3 - z \; \wedge \; y = 2\)
of als
\(\left\{ \begin{array}{l} \displaystyle \frac{{x - 1}}{2} = 3 - z \\ \\ y = 2 \\ \end{array} \right.\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Cartesische vergelijkingen

Ja, inderdaad, ik wilde het nog in een stelsel noteren, maar wist nietr goed hoe dat te doen met latex codes.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cartesische vergelijkingen

Oké, prima - zolang je maar geen breuken met noemer gelijk aan 0 noteert :eusa_whistle: .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer