Molaire vriespuntsdaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Molaire vriespuntsdaling

Kan iemand mij vertellen wat de molaire vriespuntsdaling K van Propyleen Glycol is?

Ik heb net een uur op internet zitten zoeken maar kan het nergens vinden. Het is verder ook niet zo mijn straatje dus ik heb weinig achtergrondkennis over dit onderwerp.

Ik wil het vriespunt van water verlagen door er propyleen glycol aan toe te voegen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vriespuntsdaling

Echter blijf ik steken op de K waarde van propyleen glycol :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Molaire vriespuntsdaling

De K-waarde van propyleenglycol doet in dit geval niet terzake.

Het gaat om de K-waarde van het oplosmiddel, in dit geval dus water, niet van de opgeloste stof (in dit geval propyleenglycol).

Overigens is het in dit geval iets ingewikkelder omdat bij toenemende hoeveelheid opgeloste propyleenglycol al snel een niet ideale oplossing zal ontstaan.

Met andere woorden: eigenlijk heb je een fasediagram van het systeem water/propyleenglycol nodig.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 9

Re: Molaire vriespuntsdaling

Ahha! Ik zat dus op het verkeerde spoor.

Nu kan ik in ieder geval ff verder. Ik snap je opmerking over de niet ideale oplossing, das balen, maar ik schuif het voorlopig even aan de kant om te kijken waar ik op uit kom.

Bedankt iig :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Molaire vriespuntsdaling

Het werkelijke vriespunt van water-propyleneglycol mengsels kun je aflezen in deze tabel.

wt. % = weight % = gewichts % = massa %

bijvoorbeeld: 40 massa% propyleenglycol in water heeft een vriespunt van -20 oC.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer