Welke halfreactie verloopt als meerder mogelijk zijn?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

Welke halfreactie verloopt als meerder mogelijk zijn?

Hallo,

Ik heb eigenlijk een hele eenvoudige vraag waar ik als derdejaars scheikunde student het antwoord op ben vergeten. Stel, we hebben een waterige oplossing van hypofosforigzuur(H3PO2(aq)) en een niet nader gespecificeerde oxidator. Dan zijn er de volgende halfreacties:

(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_elec...al_(data_page))

H3PO2(aq) + H+ + e- ⇄ P(white) + 2 H2O (−0.508)

H3PO3(aq) + 2 H+ + 2 e ⇄ H3PO2(aq) +  H2O (−0.499)

H3PO3(aq) + 3 H+ + 3 e- ⇄ P(red) + 3 H2O (−0.454)

H3PO4(aq) + 2 H+ + 2 e- ⇄ H3PO3(aq) + H2O (−0.27)

De vraag is dan: welke reactie zal het meest verlopen? De 2e zal uitgaande van de beginstoffen en de electrodepotentiaal het meest gunstig zijn. Maar vervolgens ontstaat H3PO3(aq) en dit kan vervolgens volgens de derde vergelijking tot rode fosfor reageren. Bovendien kan via de laatste reactie fosforzuur ontstaan. En de eerste reactie zal in het geval van oxidatie tot witte fosfor leiden.

Nou ben ik mij ervan bewust dat de reacties die ik noem beide kanten op verlopen en dat ik oxidatie en reductie reacties benoem terwijl in het ideale model alleen de eigenlijke oxidator als zodanig op zal treden. Maar de werkelijkheid is niet ideaal, dus vraag ik mij af of niet uiteindelijk een volledige reductie tot water en witte fosfor het meest gunstig is. En gunstig betekent dan gunstig voor het systeem, niet voor mij :eusa_whistle: .

Ik ben benieuwt hoe dit nou eigenlijk zit.

Met vriendelijke groet,

Martin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Welke halfreactie verloopt als meerder mogelijk zijn?

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Welke halfreactie verloopt als meerder mogelijk zijn?

Stel, we hebben een waterige oplossing van hypofosforigzuur(H3PO2(aq)) en een niet nader gespecificeerde oxidator.
Ik neem aan dat die oxidator een positieve Eo heeft.

Dat betekent dan dus dat de H3PO2 de reduktor is die eerst naar H3PO3 geoxideerd wordt (2e vergelijking van rechts naar links) en die wordt vervolgens naar H3PO4 geoxideerd (laatste vergelijking van rechts naar links).

De vergelijkingen met witte of rode fosfor doen niet terzake omdat H3PO2 en H3PO3 in aanwezigheid van een andere sterkere oxidator geen elektronen op kunnen nemen om fosfor te vormen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 33

Re: Welke halfreactie verloopt als meerder mogelijk zijn?

Ik neem aan dat die oxidator een positieve Eo heeft.
Dat is een goede aanname, misschien had ik dat moeten vermelden.

Maar het is dus niet zo dat met de tijd alles 'degradeert' tot vaste fosfor? Want dat zou de levensduur van een toepassing natuurlijk ernstig beperken. Ik kan mij namelijk voorstellen dat als vaste fosfor eenmaal gevormd is, het (kinetisch gezien) niet zo makkelijk terug gaat.

Reageer