Wat is de functie van ...-woorden?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 142

Wat is de functie van ...-woorden?

Ik ben voor de gein een nieuwe taal proberen te maken en mijn doelstelling daarbij is om de taal zeer systematisch te maken (bijna als een programmeertaal, zodat er nergens verwarring over kan bestaan, weg met uitzonderingen op de regel) en zeer efficiënt (zodat je met weinig tekens al heel veel informatie kunt versturen).

Ik ben begonnen met een nieuw alfabet te verzinnen, ik heb er 1 bedacht die 56 letters lang is. De reden daartoe is dat je met een langer alfabet de woorden korter kunt maken en uiteindelijk verhoogt dat de informatie-dichtheid en dus de efficiëntie. Ik heb nog niet de 56 tekens bedacht, dat vind ik nog vrij moeilijk, enkel de 56 klanken. De tekens bedenken is lastig, omdat ik daar ook voorwaarden aan stel en daar zou je een soort marktonderzoek naar moeten doen. :eusa_whistle: Die voorwaarden zijn namelijk: de tekens moeten simpel zijn, beetje als ons huidige alfabet, niet zo moeilijk als Chinese karakters en daarnaast moeten ze heel duidelijk van elkaar verschillen zodat er bij handschrift niet snel verwarring kan ontstaan.

Anyways, mijn tweede stap was om alle belangrijkste woorden 1 letter lang te maken. Dus elke letter betekent al iets op zich. Daar ben ik nu aardig mee op weg, alle personen (ik/jij/hij/wij/enzz), de getallen 0 t/m 9 en alle tijden heb ik al toegewezen. Dat waren 26 letters in totaal, dus ik kan er nog 30 een bepaalde betekenis geven. Ik kan echter niet zoveel belangrijkste woorden meer bedenken.

En dan komt hier eindelijk mijn vraag:

Ik zat te denken om 1 lidwoord "de" toe te wijzen omdat lidwoorden toch met een bepaalde regelmaat in zinnen voorkomen. Maar ik vraag mij ineens af: wat is de functie van lidwoorden?

Ik vroeg het aan mijn moeder en die zei dat als je het hebt over "deuren" zonder lidwoord dan heb je het over deuren in het algemeen en als je het hebt over "de deuren" dan heb je het over een specifiek groepje deuren. Ik denk echter dat je in plaats van dat lidwoord dan prima een verwijs-woord kan gebruiken "die" en dat het lidwoord dan nog steeds geen functie heeft.

PS: ik heb verwijswoorden nu ook toegewezen. Weten jullie nog wat "belangrijkste" of "meestvoorkomende" woorden in taal die ik een kan toewijzen aan 1 letter uit mijn alfabet? ](*,)

Berichten: 4.502

Re: Wat is de functie van ...-woorden?

Een Poolse prof hield er zich in de jaren dertig mee bezig en ontwikkelde een internationale taal-naam schiet me nu niet te binnen-,lijkt op Spaans en eenvoudig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is de functie van ...-woorden?

Esperanto

Berichten: 866

Re: Wat is de functie van ...-woorden?

Volapuk was een iets ingewikkeldere kunsttaal die vlug en tamelijk volledig door esperanto is verdrongen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wat is de functie van ...-woorden?

Lidwoorden hebben geen wezenlijke functie.

Er zijn heel wat talen zonder lidwoord zoals Russisch. Zelfs in het NLs zijn uitdrukkingen zonder lidwoord:

km per uur, ten gunste van, op straffe van, met betrekking tot, ... .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is de functie van ...-woorden?

....ten gunste van, .....
Niet zo'n goed voorbeeld.

Ten is een samentrekking van te den. Dus wel degelijk een lidwoord.

Berichten: 866

Re: Wat is de functie van ...-woorden?

Het Zweeds kent lidwoorden. Een lidwoord kan bepaald of onbepaald en enkelvoud of meervoud zijn. Het bepaalde lidwoord wordt in het Zweeds, net als in de andere Scandinavische talen achter het zelfstandig naamwoord geplakt. Dit heet een postpositief lidwoord, (ook wel aangehecht lidwoord genoemd). Mannelijke en vrouwelijke woorden gebruiken beide het lidwoord "en".



Een overzichtelijk tabelletje met enkele voorbeelden vind je op deze site, waar bovenstaande tekst ook vandaan komt. Ik heb dat achteraan geplakte lidwoord altijd wel een leuk idee gevonden.

http://www.zweedsetaal.org/Grammatica/Lidwoorden.html

Reageer