Probleem driehoekrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Probleem driehoekrekenen

Ik ben op een interessant driehoekenprobleem gekomen en kom er zo niet zo vlug uit. Iemand die dit weet op te lossen?

Afbeelding

bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Probleem driehoekrekenen

Heb je aan gelijkvormige drh gedacht?

Berichten: 16

Re: Probleem driehoekrekenen

Ja ik ben bezig geweest met gelijkvormigheid en gelijke hoeken en driehoeken proberen te verplaatsen, maar het wil niet lukken.

Ik kan het wel op schaal tekenen en dan opmeten, maar ik zou het graag wiskundig uit willen rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Probleem driehoekrekenen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Probleem driehoekrekenen

Als je het kan tekenen kan je het ook berekenen.

Leg eens uit hoe je de tekening maakt en hoe groot dan bv bovendrh linkerzijde wordt.

Berichten: 4.502

Re: Probleem driehoekrekenen

Nmm.ontbreekt er een gegeven om het antwoord te produceren,kijk daar eens naar, geachte topiccer!

Berichten: 16

Re: Probleem driehoekrekenen

klopt als het getekend kan worden moet het ook berekend kunnen worden, daarom ben ik hier zo mee bezig.

Tekenen doe ik door eerst de linkerzijde te tekenen, dan de bovenste punt van het kleine driehoekje. Passer zet ik op 1500 en teken een klein stuk circel. Dan teken ik vanaf linksboven met een liniaal een raaklijn langs de circel en trek hem door tot de horizontale laagste lijn. De rest spreekt voor zich.

Berichten: 16

Re: Probleem driehoekrekenen

potjandikkie ik heb het antwoord gevonden....

Uiteraard erg simpel...

een driehoekje erbij tekenen, rode en groene zijde zijn bekend. Daarmee hoek A uitrekenen. Zijde van de driehoek van hoek B uitrekenen. Hoek B uitrekenen. 180 - A - B = C

90 - C = Alpha

en dan heb je hem.....

Afbeelding

En dan waren bijna 10 pagina's met tekeningetjes, vergelijkingen. Had al allemaal manieren geprobeerd met meerdere onbekendes. Maarja opgelost is opgelost..!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Probleem driehoekrekenen

Prima, laat eens zien.

Berichten: 16

Re: Probleem driehoekrekenen

de oplossing of de bijna 10 pagina's zonder resultaat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Probleem driehoekrekenen

Dat spreekt vanzelf: de oplossing.

Berichten: 16

Re: Probleem driehoekrekenen

Ik ga nu eens naar huis, maar ik zal het morgen wel even laten zien.

Reageer