Redoxvergelijkingen opstellen cu + hno3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Redoxvergelijkingen opstellen cu + hno3

Hallo iedereen,

Ik heb dringend hulp nodig want er komt bijna een test over redoxvergelijkingen aan.

Ik zit dus met een vraagje. Ik moet een redoxvergelijking opstellen bij deze vraag: bij de oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen (NO2).

Ik ben al hier: Cu + HNO3 --> NO2 ... en dan loopt het al vast. ik weet dat de reactie in een zuur milieu gebeurt en dat ik nog moet splitsen in ionen en stuff...

Zou er iemand mij kunnen helpen alsjeblief!! XD

Alvast bedankt!! x

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Redoxvergelijkingen opstellen cu + hno3

Dag Aned, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
"Hulp xd" is niet zo helder. We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Redoxvergelijkingen opstellen cu + hno3

Beste Aned,

Je zou toch eigenlijk moeten weten dat een redox reactie altijd uit twee halfreacties bestaat: één voor de reduktor en één voor de oxidator.

Dus eerst bepalen wat de reduktor is en wat de oxidator is, en welk hoofdprodukt er uit beiden ontstaat.

Bij een test op school wordt je beslist geacht eerst die beiden op te schrijven. Daarna beiden eventueel met een bepaalde factor te vermenigvuldigen zodat de elektronen in de ene reactie links en in de andere rechts aan elkaar gelijk zijn zodat bij optellen van beide halfreacties alle elektronen tegen elkaar wegvallen. Eventueel het eindresultaat nog wat vereenvoudigen en klaar.

Allerlei halfreacties vindt je in Binas of bijvoorbeeld hier
Hydrogen economy is a Hype.

Re: Redoxvergelijkingen opstellen cu + hno3

Fred F. schreef:Beste Aned,

Je zou toch eigenlijk moeten weten dat een redox reactie altijd uit twee halfreacties bestaat: één voor de reduktor en één voor de oxidator.

Dus eerst bepalen wat de reduktor is en wat de oxidator is, en welk hoofdprodukt er uit beiden ontstaat.

Bij een test op school wordt je beslist geacht eerst die beiden op te schrijven. Daarna beiden eventueel met een bepaalde factor te vermenigvuldigen zodat de elektronen in de ene reactie links en in de andere rechts aan elkaar gelijk zijn zodat bij optellen van beide halfreacties alle elektronen tegen elkaar wegvallen. Eventueel het eindresultaat nog wat vereenvoudigen en klaar.

Allerlei halfreacties vindt je in Binas of bijvoorbeeld hier
Hallo,

Bedankt voor je uitleg reeds, maar ik begrijp er niets van , op school hebben we (5ejaars ASO) samen met 6ejaars ASO en het is nogal ingewikkeld soms.

Er zijn niet meer gegevens gegeven waardoor ik het 2e lid niet kan samenstellen.

Cu + HNO3 -> NO2 + CuNOH? zou dit misschien kunnen kloppen?

Ik apprecieer echt dat je me wil helpen want ik ben een kluns in chemie.

Bedankt,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Redoxvergelijkingen opstellen cu + hno3

Als je niet weet wat halfreacties zijn en hoe je die moet combineren tot één totaalreactie dan wordt dat een zware test.

Kijk naar die tabel. Alle reacties zijn hier geschreven als oxidatiereacties, dat is gebruikelijk in elke tabel die je kunt vinden. Dat wil zeggen dat er elektronen opgenomen worden en de e-tjes staan dus links. Je ziet bijvoorbeeld de halfreactie voor Cu bij een Eo van +0.340 en die voor NO3- bij een Eo van +0.80

De grootste Eo duidt op de sterkste oxidator, dus in dit geval is NO3- een sterkere oxidator dan Cu2+ wat betekent dat NO3- in staat is Cu te oxideren tot Cu2+ (de omgekeerde reactie als in de tabel).

Nu zet je die twee halfreacties onder elkaar, waarbij je die voor de reduktor dus in omgekeerde richting moet schrijven als in de tabel.

Daarna beiden eventueel met een bepaalde factor te vermenigvuldigen zodat het aantal elektronen in de ene reactie links en in de andere rechts aan elkaar gelijk zijn zodat bij optellen van beide halfreacties alle elektronen tegen elkaar wegvallen.

Eventueel het eindresultaat nog wat vereenvoudigen en klaar.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer