Car port horizontale balken overspanning 7,5m

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Car port horizontale balken overspanning 7,5m

Na heel wat surf en zoekwerk wend ik me tot jullie.

Ik wil een "carport" maken waarbij het dak aan één zijde een overspanning heeft van 7,5 meter.

De andere zijde kan om de 2,5m ondersteund worden.

De breedte is 2m75.

Het dak zal bestaan uit gebogen kunststof plaat (licht bolvormig)

Tussen de beide lange zijden voorzie ik aan elk uiteinde een dwarsbalk en om de 2,5m nog één. (Twee dwarsstukken dus)

er dient geen andere belasting voorzien te worden dan het dragen van het kunststof dak - dat besneeuwd kan zijn - maar in het vlakke Vlaamse land is dat nooit heel veel.

In hout is er een oplossing: Douglas 28cm x 8cm.

Maar dit lijkt me zo "zwaar/groot/overgedimensioneerd". temeer dat er alleen een boogvormig kunststof dak op komt te liggen.

Ik denk dat het met een metalen U profiel (90° gekanteld) ook mogelijk moet zijn. Ik vermoed dat dit profiel toch wat kleindere afmetingen zal hebben dan die Douglas balk.

Ik voorzie een viertal dwarsbalkjes (hout of metaal) die de beide lange zijden verbinden (aan de beide uiteinden één en ertussen ook nog 2)

Wie kan me vertellen welk metalen profiel ik hiervoor nodig heb. Met dank bij voorbaat.

Berichten: 4.502

Re: Car port horizontale balken overspanning 7,5m

Je moet voor dit soort lengtes een doorbuigingsberekening maken om een zo licht mogelijk profiel te krijgen;de optredende spanning zal de limiet niet bereiken als je die gaat stellen aan de doorbuiging en dat is een keus.

Je kunt die stellen op bijv L/500 en dan zal je max.doorbuiging 15 mm zijn bij volbelasting,in jouw geval veel wind en geen zwaar eigen gewicht.Mijn programma werkt met L/333 en dan een db. van ca.22 mm

Ik zal eens een poging wagen met een eigen gewicht van 40 kg/m2 ( 0,4 kN) en wind opvoeren naar 60 kg/m2 (0,6 kN) om zo uit te komen op 1 kN/m2 en (2,75/2) m * 1 kN/m2 = 1,375 kN/m.

Het programma berekent geen U-profielen ,wel Inp en de I-waarde kun je vergelijken met een op zun kant staande U!

Ik berekende eerst met sneeuw en kwam op Inp 200 uit,dus overnieuw!

Dus:
Bijlagen
CARPORT2.DOC
(2.89 KiB) 373 keer gedownload

Reageer