Springen naar inhoud

Luchtweerstand


  • Log in om te kunnen reageren

#1

guest12345

    guest12345


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2010 - 16:04

We moeten de beginsnelheid van een treintje berekenen dat over een rail rijdt... wrijving hebben we al uitgesloten door de baan iets aflopend te zetten, we weten de tijd die de trein doet over 25 cm over 50 cm en over 75 cm, en dus ook de gemiddelde snelheid over deze afstanden... we weten ook het gewicht van de trein

Hoe berekenen we de beginsnelheid zonder de luchtweerstand te verwaarlozen???
BVD voor een reactie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 26 februari 2010 - 22:23

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#3

guest12345

    guest12345


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2010 - 23:45

genoeg bekeken maar weinig reacties... :eusa_whistle:
met deze gegevens zou het moeten kunnen... maar hoe ](*,)

#4

kleine fysicus

    kleine fysicus


  • >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2010 - 09:42

genoeg bekeken maar weinig reacties... :eusa_whistle:


Hoho, dat betekend nog niet dat wij jouw direct een antwoord kunnen geven! Je mag er best van uitgaan dat je een antwoord krijgt ja, maar je hebt dit topic nog maar een paar uurtjes openstaan. Ik neem aan dat dit ook geen haast heeft, i.v.m de vakantie?

Ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar is het treintje al in beweging of staat hij of zij stil? Als het treintje stil staat, dan is de beginsnelheid nul. ](*,) Of is het treintje al in beweging, en trekt hij eerst nog op naar de uiteindelijke snelheid? (versnellende beweging). Vraag is eigenlijk, waar lopen jullie vast? ;)

Volgens mij kun je toch gewoon stellen: LaTeX of LaTeX ?

Met vriendelijke groet,
Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

#5

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2010 - 10:48

genoeg bekeken maar weinig reacties... :eusa_whistle:

Je beschrijft het alsof je drie metingen in opdracht hebt uitgevoerd, maar de opdracht is niet helemaal duidelijk. In de opgave zaten wellicht meer aanwijzingen. Als je de volledige opgave weergeeft krijg je misschien meer reacties.

#6

guest12345

    guest12345


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2010 - 11:47

Oke... iets uitgebreider dan:
Een trein (massa trein is bekend) wordt vooruit geduwd d.m.v. een botsing met een achteropkomend voorwerp (inelastische botsing, dus alle energie wordt overgedragen. Het geheel beweegt over een rails door 2 lichtpoortjes en de tijd hiertussen meten we. We hebben bij 3 verschillende afstanden gemeten. De rails van de trein stond iets aflopend zodat de trein niet uit zichzelf gaat rijden en wrijving van wielen etc. dus al is uitgesloten. Nu moeten we de beginsnelheid van de trein bepalen en rekening houden met luchtweerstand (want de tijd die de trein over 75 cm doet is natuurlijk langer dan 3 x de tijd van 25 cm)

Dus, gegeven:
massa trein
massa voorwerp
afstand lichtpoortjes
tijd tussen lichtpoortjes
(en dus ook gemiddelde snelheid etc.)

Opdracht: bepaal de snelheid van het botsende voorwerp (wet van impulsbehoud), ofwel de beginsnelheid van de trein (is makkelijk om te rekenen naar snelheid voorwerp)

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2010 - 12:46

En wat was de afstand van de botsingsplaats tot het eerste poortje? Kunnen we dit grafisch oplossen door de gemeten gemiddelde snelheden uit te zetten tegen de afstand?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

guest12345

    guest12345


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2010 - 14:29

uhm... 0,5 cm ofzo... de trein stond zo dat het eerste poortje net niet onderbroken werd (sorry... vergeten te vermelden), is het niet gewoon uit te rekenen (2 vergelijkingen met 2 onbekende ofzo)? ipv grafisch te bepalen?

Veranderd door guest12345, 27 februari 2010 - 14:29


#9

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2010 - 15:01

Trek gewoon een lijn, dat is een stuk makkelijker.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#10

guest12345

    guest12345


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2010 - 15:05

ein lijn trekken? Hoe bedoel je?

#11

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2010 - 15:09

Zoals Jan aangaf: Grafisch bepalen. Dat is een stuk makkelijker en levert net zo'n goede resultaten op.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#12

guest12345

    guest12345


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2010 - 15:14

ah zo... maar de snelheid is toch niet lineair?

Heb ik het goed dat a (versnelling, ofja hier vertraging) hier niet constant is?

#13

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2010 - 15:15

Tja, als je de data uitzet zie je dat meteen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#14

guest12345

    guest12345


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2010 - 15:22

meting--tijd in s--s in m--- v karretje gem in m/s
1------- 1,709--- 0,750---- 0,43885
2------- 1,720--- 0,750---- 0,43605
3------- 1,740--- 0,750---- 0,43103
gem.--- 1,723-------------- 0,43531

4------- 1,086--- 0,500---- 0,46041
5------- 1,082--- 0,500---- 0,46211
6------- 1,078--- 0,500---- 0,46382
gem.--- 1,082 ------------- 0,46211

7------- 0,511--- 0,250---- 0,48924
8------- 0,510--- 0,250---- 0,49020
9------- 0,511--- 0,250---- 0,48924
gem.--- 0,511 ------------- 0,48956

Veranderd door guest12345, 27 februari 2010 - 15:35


#15

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2010 - 15:39

Ja, dus? Je denkt toch hopelijk niet dat een ander jouw huiswerk gaat doen? Het lijkt me verstandig dat je eerst even de huiswerkbijsluiter gaat lezen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures