/ [scheikunde] de invloed van alcohol op het menselijk lichaam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

/ [scheikunde] de invloed van alcohol op het menselijk lichaam

Hallo biologen en chemici,

Introductie

Ik doe mijn profielwerkstuk over de invloed van alcohol op het menselijk lichaam.

Maar dan niet zo zeer over de zichtbare invloed, zoals "praten met een dubbele tong" en verstoring van het evenwichtsorgaan, maar meer over de chemische processen die alcohol veroorzaakt in het lichaam. En hierbij moet ik dus een aantal experimenten doen.

Vraag

Ik had zelf al bedacht om de pH-waarde verandering van het maagzuur te bepalen bij verschillende hoeveelheden alcohol. Ik had ook op internet gevonden dat maagzuur gewoon zoutzuur is.

Ik wil ook graag kijken welke chemische processen plaats vinden in de lever bij de zuivering van het bloed met alcohol, maar ik weet niet goed hoe de lever dat precies doet. Ik had iets gelezen over enzymen, maar kun je daar proeven mee doen?

Dus mijn vraag aan jullie is of jullie ideeën hebben wat voor experiment ik kan uitvoeren met betrekking op de lever.

Bij voorbaat dank!

Ruud

Berichten: 9

Re: / [scheikunde] de invloed van alcohol op het menselijk lichaam

Ik kon geen mogelijkheid vinden om mijn bericht aan te passen (is dit überhaubt mogelijk op dit forum?), daarom maar een dubbelpost. Ik heb nog even verder gezocht op internet en kwam daar het volgende tegen over hoe alcohol omgezet wordt in de lever, misschien dat iemand hier iets meer mee kan..:
Als alcohol wordt afgebroken ontstaat eerst aceetaldehyde (ethanal), een stof die nog giftiger en dus nog schadelijker is dan de alcohol zelf. Aceetaldehyde wordt omgezet in azijnzuur en dat wordt vervolgens afgebroken tot kooldioxide en water.

Wie veel alcohol in relatief korte tijd drinkt heeft lange tijd aceetaldehyde in het bloed, wat erg schadelijk is.
en..
Aceetaldehyde is de voornaamste metaboliet van ethanol; vele negatieve effecten van ethanol worden toegeschreven aan aceetaldehyde. Aceetaldehyde zelf wordt voornamelijk in de lever gemetaboliseerd tot azijnzuur met behulp van het enzym aceetaldehydedehydrogenase. Aceetaldehyde is de stof die bij overmatige alcoholconsumtie misselijkheid en/of braken veroorzaakt.
Ik snap nu zelf meer over de werking van de lever, maar ik kan geen goed experiment verzinnen. Ik kan proberen het omzetten van alcohol na te maken, maar ik heb geen flauw idee hoe ik aan dat enzym moet komen (is dit überhaupt mogelijk?).

Heeft iemand misschien een idee? Ik hoor het graag!

Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: / [scheikunde] de invloed van alcohol op het menselijk lichaam

Iets heel anders maar:

Je zou aspecten van de invloed van EtOH op bloed kunnen proberen uit te zoeken. Een voorbeeld daarvan is lysis van ery's (rode bloed cellen) o.i.v. opname van EtOH.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 9

Re: / [scheikunde] de invloed van alcohol op het menselijk lichaam

Helaas heb ik in overleg met de docent gekozen voor een ander experiment, iets dat minder biologisch is.

Dit topic mag gesloten worden.

Toch bedankt voor de moeite!

Reageer