Een speaker waarvan ik de frequentie kan variëren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Een speaker waarvan ik de frequentie kan vari

Voor een experiment voor school heb ik een speaker nodig waarvan ik de frequentie kan variëren. Hoe kan ik zoiets van huis-tuin-en-keuken materialen maken? Ik hoef niet per sé te weten wat de frequentie en amplitude zijn, aangezien ik die wel kan meten met een stroboscoop heb ik mij laten vertellen, al weet ik nog niet precies hoe. Mijn bedoeling is namelijk om de valversnelling g te meten. Ik leg een balletje op de speaker en op het moment dat het balletje loskomt is de opwaartse kracht gelijk aan de zwaartekracht en daaruit kan ik g berekenen als ik de amplitude en frequentie weet.

Ik heb nog wel een paar boxen en een oude stereo liggen. Zou ik de stereo bijvoorbeeld een cd kunnen laten afspelen met geluid van een langzaam variërende frequentie? Wat als ik geen stereo wil gebruiken, maar alleen een speaker, hoe zou ik zoiets dan kunnen doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Een speaker waarvan ik de frequentie kan vari

Voor een experiment voor school heb ik een speaker nodig waarvan ik de frequentie kan variëren. Hoe kan ik zoiets van huis-tuin-en-keuken materialen maken? Ik hoef niet per sé te weten wat de frequentie en amplitude zijn, aangezien ik die wel kan meten met een stroboscoop heb ik mij laten vertellen, al weet ik nog niet precies hoe.
Je moet dat niet maken, je moet je speaker aansturen met een zuivere toon die je kan variëren in niveau en frequentie:

Ik heb al met veel van die gratis dingen gespeeld: dit vindt ik nog steeds de leukste (met veel mogelijkheden):

http://www.ymec.com/products/dssf3e/

Die generator blijft werken (behoort tot het freeware gedeelte), en de eerste 30 dagen zijn ook de meer gecompliceerde uitgebreide meetfuncties actief. Dus je kan ineens meten wat je doet, maar die frequentie hoef je niet te meten van je zoekt zelf de resonantie van je speakerkast (jij bepaalt de frequentie, dus weet je wat er speelt).

Hier is een manual:

http://www.ymec.com/dl/audio/dssf3e_ra.pdf

](*,) In hoever dat jij die speaker kapot speelt voor jij je proef met succes uitgevoerd hebt is mij niet duidelijk. Misschien moet je hier een speaker met een prulkast voor maken????

:eusa_whistle: En best oorpluggen kopen voor jou en al je medestudenten.
Eric

Reageer