Toch of is 't niet?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Toch of is 't niet?

Veel mensen hebben de neiging om achter elke bewering 'toch?' te zeggen of 'is 't niet?'

Welk effect heeft dat op jou?

Berichten: 382

Re: Toch of is 't niet?

Duidt dat niet een vorm van onzekerheid aan? Niet zeker zijn van de opvattingen die je maakt? Bevestiging willen hebben van jouw gelijk. Zekerheid willen hebben.. Tenminste zo komt dat bij mij over..
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 47

Re: Toch of is 't niet?

Duidt dat niet een vorm van onzekerheid aan? Niet zeker zijn van de opvattingen die je maakt? Bevestiging willen hebben van jouw gelijk. Zekerheid willen hebben.. Tenminste zo komt dat bij mij over..


Kan wel, kan ook zijn: Zelfverzekerdheid uitstralen door de ander "uit te dagen" je bewering te weerleggen of tegen te spreken; als je niet tegengesproken wordt, heb je meestal zo meer gezag. Je kan met de vraag ook stillere of "gereserveerde" personen uitnodigen ook iets te zeggen; bijv. als je je bewering stellig doet, is de drempel voor sommige mensen hoger iets te zeggen. Het hangt mede af van de toon waarop de toevoeging uitspreekt, ook voor mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Toch of is 't niet?

Ik zie hier geen wetenschappelijke psychologische discussie uit ontstaan, dit gaat voorlopig richting café.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Toch of is 't niet?

Ik ben het eens met 'kleine fysicus'. Ter aanvulling denk ik ook dat het een manier is om attentie te verwekken, IS 'T NIET?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Re: Toch of is 't niet?

Ik betrap mezelf er ook op. Maar ik doe het vooral om aan te geven dat ik weliswaar reageer op een wetenschappelijk forum, maar mezelf niet als deskundige wil profileren, meer als meedenker. Ik erger me niet aan anderen, ook niet als ze andere stopwoorden gebruiken, zelfs niet als ze eigenlijk geen functie lijken te hebben. Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Toch of is 't niet?

thermo1945

Ik zou het fijn vinden moest je ook vertellen welk effect dit op jou heeft.

Jij lost meer van die korte vraagjes stijl: vertellen jullie het maar.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Toch of is 't niet?

E.Desart schreef:thermo1945, Ik zou het fijn vinden moest je ook vertellen welk effect dit op jou heeft.

Jij lost meer van die korte vraagjes stijl: vertellen jullie het maar.
Daar heb je recht op.

Bij mij komt 'toch' meestal irriterend over alsof iemand zijn mening bij mij poogt op te dringen.

Reageer