Springen naar inhoud

Storing in kabel

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_The Doctor_*

• Gast

Geplaatst op 27 februari 2010 - 12:09

Ik ben bezig met een robot, die heen en weer rijd over een pad. De robot word gevoed door 220 volt. Hiervoor heeft hij een haspel bij zich waar de kabel aan op en af gerold word. Het idee is om de robot te besturen door een 4-aderige kabel te nemen: 220 volt (2x), signaal + en signaal - (seriŽle data overdracht). Het signaal is 24 volt. Nou is mijn vraag: Als de kabel opgerold op de haspel zit, gaan de 220 volt wisselspanning dan storen met het 24 volt signaal? Het lijkt mij dat omdat de kabels zo dicht opeen zitten, dat het signaal dan veel ruis zal krijgen van de 50 hz van de voedingskabel.

Met vriendelijke groet,
Leon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 februari 2010 - 19:52

Als de kabel opgerold op de haspel zit, gaan de 220 volt wisselspanning dan storen met het 24 volt signaal?

Geen ruis maar inductiespanning van de haspel = spoel. Je kunt dat elimineren door de niet constante gelijkspanningsbron te stabiliseren (door onder andere een condensator en zenerdiode).

Veranderd door thermo1945, 27 februari 2010 - 19:53

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 februari 2010 - 00:03

Er zitten twee hikken in je plan.

1. Je wilt de netspannigsvoeding en het stuursignaal in dezelfde kabel stoppen. Dat is uit veiligheidsoverwegingen domweg verboden, dus alleen daarom al een optie die je moet vergeten.

2. In een vieraderige kabel die voor netspanning geschikt is zitten de vier aders als viertal samengeslagen. Dat betekent dat de aders elektrisch gezien gewoon parallel liggen. Dat geeft dus een maximale overspraak tussen beide aderparen. De enige manier om daar uit te komen is de kabel als sterkabel in te richten. Dat betekent dat je voor de voeding niet twee naast elkaar liggende aders moet gebruiken, maar twee tegenover elkaar liggende aders. Het andere tegenover elkaar liggende paar gebruik je dan voor de signaaloverdracht. Die configuratie geeft de minste overspraak.

Beter is twee aparte kabels gebruiken, en dan het liefst kabels met een verschillende spoed in de samengeslagen paren.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2010 - 01:48

Dat lijkt me ook, voor het signaal kun je bijvoorbeeld ethernetkabel gebruiken.

De combinatie van 230V netspannings kabels met stuursignalen in een kabel die ook nog voortdurend bewogen wordt is m.i. vragen om problemen - als de isolatie eraan gaat zou in het slechtste geval netspanning hebben staan op hetgeen waarmee je het bedient.

Afgezien daarvan moet het toch wel lukken de stuursignalen te isoleren voor storing uit netspanning, bijvoorbeeld door een fors hogere frequentie te gebruiken. Uiteraard zitten er op netspanning wel harmonischen, maar of je daar in het verre kHz of MHz gebied nog last van hebt valt te bezien - desnoods door netfilters aan te brengen waar nodig.
Victory through technology

*_gast_The Doctor_*

• Gast

Geplaatst op 28 februari 2010 - 19:58

Dat lijkt me ook, voor het signaal kun je bijvoorbeeld ethernetkabel gebruiken.

De combinatie van 230V netspannings kabels met stuursignalen in een kabel die ook nog voortdurend bewogen wordt is m.i. vragen om problemen - als de isolatie eraan gaat zou in het slechtste geval netspanning hebben staan op hetgeen waarmee je het bedient.

Afgezien daarvan moet het toch wel lukken de stuursignalen te isoleren voor storing uit netspanning, bijvoorbeeld door een fors hogere frequentie te gebruiken. Uiteraard zitten er op netspanning wel harmonischen, maar of je daar in het verre kHz of MHz gebied nog last van hebt valt te bezien - desnoods door netfilters aan te brengen waar nodig.

Zijn er dan ethernet kabels die bestand zijn tegen continu op en af rollen? Ook vraag ik me af of er wel goede voedingskabels te verkrijgen zijn die hier tegen kunnen. Weet iemand dit? Ik ben er zoiezo over uit dat ik twee aparte kabels moet gaan gebruiken, dat lijkt me veiliger.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3044 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2010 - 22:02

Heb je ethernet via het stopcontact al overwogen (als er een ethernetsignaal gebruikt wordt)? Dan heb je slechts twee adapters nodig, geen kabel. De besturing kun je bij verschillende stopcontacten in huis zetten. 1

*_gast_The Doctor_*

• Gast

Geplaatst op 28 februari 2010 - 23:38

Heb je ethernet via het stopcontact al overwogen (als er een ethernetsignaal gebruikt wordt)? Dan heb je slechts twee adapters nodig, geen kabel. De besturing kun je bij verschillende stopcontacten in huis zetten. 1

Ja, maar daar is een bezwaar tegen. De robot staat in een broeikas, en word aangestuurd door een PIC en een computer. De computer heeft een usb-verbinding naar de PIC, die het signaal naar de robot moet sturen, waarop zich ook weer een PIC bevind. Dan zou ik dus de PIC's met ethernet laten werken, en dat word me te ingewikkeld, er moet een simpelere oplossing zijn, zoals SPI. Alleen veroorzaakt de voedingskabel inductiespanningen in de signaalkabel.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 februari 2010 - 23:59

Ook vraag ik me af of er wel goede voedingskabels te verkrijgen zijn die hier tegen kunnen.

Zulke kabels bestaan. Grote (haven)kranen die op rails heen en weer kunnen rijden worden vaak gevoed via een kabel die op- en afgerold wordt. Anders kun je op zoek gaan naar liftkabels, die worden ook herhaaldelijk gebogen.

sillyconmarc

sillyconmarc

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 15 maart 2010 - 18:05

Er zijn nog een paar mogelijkheden:

- Gebruik van een differentieel systeem zoals RS422 of RS485. Storingen zijn dan veel minder voelbaar dan met RS232. De opmerkingen over de kabel blijven uiteraard van toepassing.

- Indien wireless een optie is dan kan XBee (Zigbee) gebruikt worden. De prijs van twee XBee's is al snel lager dan de prijs van een paar tientallen meter goede signaalkabel. Een XBee sluit je op een PIC aan alsof het een seriele poort is; echt gemakkelijk.

Succes!
--
/\/\arc
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures