Temperatuur van een (stalen)rail

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 29

Temperatuur van een (stalen)rail

Ik ben een student master elektro. Nu ben ik bezig met mijn eindwerk voor Infrabel (NMBS Group).

Woensdag ben ik naar een bedrijf geweest welke weersvoorspellingen, weermodellen,… maakt (Meteoservices). Daar vernoemde men dat temperatuur van de rail (waarop treinen rijden) tot 7°C kouder kan zijn dan de buitentemperatuur en tot meer dan 10°C warmer kan zijn dan de buitentemperatuur. Er is kort gezegd dat het iets met straling te maken heeft. Verder is hierop niet ingegaan.

Nu probeer ik hierover wat meer informatie te vinden op het net, maar ik weet niet welke termen ik moet gebruiken. Kunnen jullie mij een klein woordje uitleg geven zodat ik het hierboven genoemde fenomeen begrijp en kan verklaren.

Algemeen:

Hoe komt het dat de railtemperatuur veel kouder kan zijn dan de omgevingstemperatuur? De rijm zal dus eerst neerslaan op de rails,…

Groeten

Tom

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Hoe komt het dat de railtemperatuur veel kouder kan zijn dan de omgevingstemperatuur?
Zou ik ook niet weten.

Ik weet wel dat bij zonneschijn de rail warmer kan worden dan de omgeving, doordat de donkere rail meer straling absorbeert. Daardoor zet die rail ook uit, en in sommige situaties kan dat tot problemen leiden, vooral in de nabijhied van bruggen. Daarom zie je wel eens stukken rail die aan de zonzijde witgeschilderd zijn.

Berichten: 29

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

rijm/rijp slaat toch ook eerst neer op de koudste plaatsen. Dus ook op een auto (is ook van metaal). Ze zijden dat dauw eerst neerslaat op metalen delen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Dat rijp eerst neerslaat op de koudste plaatsen is correct. Maar dat verklaart nog niet waarom de metalen rail kouder is dan de omgeving.

Berichten: 29

Re: Temperatuur van een (stalen)rail