Temperatuur van een (stalen)rail

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 29

Temperatuur van een (stalen)rail

Ik ben een student master elektro. Nu ben ik bezig met mijn eindwerk voor Infrabel (NMBS Group).

Woensdag ben ik naar een bedrijf geweest welke weersvoorspellingen, weermodellen,… maakt (Meteoservices). Daar vernoemde men dat temperatuur van de rail (waarop treinen rijden) tot 7°C kouder kan zijn dan de buitentemperatuur en tot meer dan 10°C warmer kan zijn dan de buitentemperatuur. Er is kort gezegd dat het iets met straling te maken heeft. Verder is hierop niet ingegaan.

Nu probeer ik hierover wat meer informatie te vinden op het net, maar ik weet niet welke termen ik moet gebruiken. Kunnen jullie mij een klein woordje uitleg geven zodat ik het hierboven genoemde fenomeen begrijp en kan verklaren.

Algemeen:

Hoe komt het dat de railtemperatuur veel kouder kan zijn dan de omgevingstemperatuur? De rijm zal dus eerst neerslaan op de rails,…

Groeten

Tom

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Hoe komt het dat de railtemperatuur veel kouder kan zijn dan de omgevingstemperatuur?
Zou ik ook niet weten.

Ik weet wel dat bij zonneschijn de rail warmer kan worden dan de omgeving, doordat de donkere rail meer straling absorbeert. Daardoor zet die rail ook uit, en in sommige situaties kan dat tot problemen leiden, vooral in de nabijhied van bruggen. Daarom zie je wel eens stukken rail die aan de zonzijde witgeschilderd zijn.

Berichten: 29

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

rijm/rijp slaat toch ook eerst neer op de koudste plaatsen. Dus ook op een auto (is ook van metaal). Ze zijden dat dauw eerst neerslaat op metalen delen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Dat rijp eerst neerslaat op de koudste plaatsen is correct. Maar dat verklaart nog niet waarom de metalen rail kouder is dan de omgeving.

Berichten: 29

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

En nu nog de waarom. Ik heb ondertussen al een mail gestuurd naar meteoservices met de vraag. Als ik ze weet post ik ze hier ook. Als er iemand toch al een verklaring moest weten, laat ze maar weten.

grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

zwarte lichamen, absorberen meer straling, maar zenden ook meer uit. Een warm voorwerp dat zwart is koelt dus sneller af dan een wit.Een zwart spoor dat overdag veel warmte heeft opgenomen raakt dit snachts sneller kwijt dan zijn omgeving.

Ik denk dat het hier iets mee te maken heeft, ik ben wel totaal geen expert, het is maar een idee.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Intussen heb ik nog een andere oorzak bedacht, nl. de warmtecapaciteit.

Ijzer heeft een veel geringere warmtecapaciteit dan water (factor 10).

Daardoor zal ijzer 's nachts sneller afkoelen dan de grond, of planten en bomen, die veel water bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Het heeft te maken met de Wet van Stefaan-Boltzmann voor een donkere straler
\(E=\sigma T^4\)
voor een donkere straler en
\(E=\epsilon\sigma T^4\)
voor een andere straler, waarbij
\(\epsilon\)
ligt tussen 0 en 1 en de emissiecoëfficient wordt genoemd die niet alleen afhankelijk is van het materiaal maar ook van de golflengte straling.

Als ge op de hoogte wilt zijn lees(bestudeer) lange verhaal hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Hoe komt het dat de railtemperatuur veel kouder kan zijn dan de omgevingstemperatuur?
Radiative cooling: tijdens een onbewolkte nacht koelt elk voorwerp dat buiten staat af doordat de bovenkant warmte uitstraalt zonder dat de hemel warmte terugstraalt. Hoe sterk die bovenkant afkoelt hangt af van de warmtegeleiding van de ondergrond (die een grote warmtecapaciteit heeft) naar de bovenkant. Rails is door lucht gescheiden van de ondergrond en koelt dus sterk af. Veel grondsoorten hebben meer warmtegeleiding van de ondergrond naar boven toe, zodat de bovenkant van die grond minder afkoelt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Jkien slaat de spijker op de kop. Uitstraling gaat door, en dan is het niet meer of niet minder dan een kwestie van aanvoer (of een gebrek daaraan) van warmte uit het voorwerp zelf of zijn directe omgeving.

Las verticaal een stalen plaat onder een rail en steek die in de grond. De rail zal overdag minder opwarmen en 's nachts minder afkoelen.

Droge zandgronden kennen aan de oppervlakte ook veel grotere dag/nacht temperatuurverschillen dan kleigronden. Kwestie van (warmte)geleidingsvermogen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Hartelijk dank :eusa_whistle:

Berichten: 29

Re: Temperatuur van een (stalen)rail

Om alles goed te begrijpen heb ik de site "hyperphysics" eens doorgenomen, maar ik begrijp iets niet.

Op http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/HFrame.html spreken ze over "modes".

A mode for an electromagnetic wave in a cavity must satisfy the condition of zero electric field at the wall.

Wat bedoelen ze met modes?. Is dit het aantal wegen dat een EM golf kan volgen? Hoe wordt "Modes in absorbing cavity" vertaald?

Alvast bedankt

Tom

Reageer