Inductiespanning

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Inductiespanning

Hallo wetenschappers!

Na druk gezocht te hebben op internet (met bérgen met informatie over inductiespanning) kom ik alleen te weten wat ik al lang weet. Ik weet hoe inductiespanning wordt opgewekt (fluxverandering teweeg brengen m.b.v. spoel en magneten), maar nergens wordt uitgelegd waaróm er inductiespanning wordt opgewekt. Waarom wordt er een spanning opgewekt als de flux verandert. Hoe kan het dat als je een magneet door een spoel in een gesloten stroomkring beweegt, er een stroom begint te lopen?

Hopelijk weet een van jullie het antwoord, en alvast bedankt :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Inductiespanning

Misschien helpt dit je iets verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inductiewet_van_Faraday
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: Inductiespanning

Er wordt daar alleen verdere uitleg gegeven over de formule om inductie te berekenen. Geeft nog steeds geen antwoord op het waarom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Inductiespanning

Er wordt daar alleen verdere uitleg gegeven over de formule om inductie te berekenen. Geeft nog steeds geen antwoord op het waarom.
Zeker wel. Inductiespanning wordt veroorzaakt door een verandering van de magnetische flux. Zolang die flux constant blijft is er namelijk geen sprake van inductiespanning.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Inductiespanning

@ Yv92

De waarom-vraag hoort eigenlijk niet thuis in de moderne natuurkunde. Wel is het zo dat zeer vele verschijnselen uit een betrekkelijk klein aantal natuurwetten kunnen worden verklaard.

Je zou kunnen proberen af te leiden wat de consequenties zijn wanneer een veranderend magnetisch veld géén inductie-spanning opwekt. Komt dat in botsing met andere wetten of beginselen die je wel als gegeven accepteert?

Reageer