Krachtvergelijking en momentvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 55

Krachtvergelijking en momentvergelijking

hey

Ik ben bezig met mijn eindwerk over krachten en bewegingen van sporten.

Ik ben begonnen met een makelijk voorbeeld maar kom er niet hellemaal uit.

De hefkracht berkenen van een persoon die een doos opheft van 5 kg

de kracht die de arm dan moet leveren heb ik berekend door:

F=m.g dus 9,81n/kg . 5kg = 49.05N

hieruit heb ik dan het moment berekend aan gezien de arm rond de schouder een roterende beweging maakt.

de arm is 75 cm dus het moment wordt dan:

M= F.D = 49.05N . 0,75= 36,79 Nm

Nu men leerkracht vroeg om de krachtvergelijking op te stellen en de momentvergelijking op te stellen.

Hoe doe ik dit dan. Hij vroeg ook om de kracht te berekenen die dan op de spees en de spier werkt.

Deze kracht zou dan ni het zelfde zijn dan die 49,05N

Kan iemand me hierover wat uitleg geven en zeggen wat ik moet doen of hoe ik die vergelijkingen dan opstel?

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

Dat zal niet gaan zonder passende afbeelding met daarin aangegeven de cruciale draaipunten, aangrijpingspunten, afstanden etc.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 55

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

ik gebruik deze afbeelding waar ik dan van uit ga da de ellenboog niet beweegt(dus gestrekt blijft).

Afbeelding

Berichten: 55

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

Kan ik een afbeelding van men computer uploaden? want deze is zonder de aanduiding van het draaipunt, afstand schouder tot hand ,...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

Moment = kracht x arm.

Waarbij "arm" is gedefinieerd als de loodrecht tot de werklijn van de kracht gemeten afstand.
hefkracht_1_.png
hefkracht_1_.png (17.55 KiB) 707 keer bekeken
Wat dus ontbreekt zijn voldoende gegevens om die arm te berekenen. De hoek tussen werklijn en de groene lijn is dus cruciaal. Is die gegeven of mag die gemeten worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 55

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

de arm is 75 cm laten er nemen dat de afstand van de werklijn 60 cm is dan kunne we de loodrecht afstand berekene me de stelling van phytogares.

wortel(75²+60²)=45cm

de cijfers zijn toch niet zo belangrijk aangezien het over een eindwerk ga dat ik zelf mag kiezen wat de waardes zijn.Dus de hoek groote of afstand groote of zelf de groote van de kracht mag ik allemaal kieze zolang het maar overeenkomt in alle formules die gebruikt worden. Zo lang ik het principe maar kan uit leggen.

Maar nu weet ik nog niet hoe ik nu de kracht en momentvergelijking opstel of hoe ik de kracht bereken op de pezen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

phytogares.
:eusa_whistle:

Maar even serieus, probeer sms-taal even te vermijden?

We zijn nog niet aan die pezen toe, want dat betekent weer een nieuwe tekening. Ik vind je gebruikte getallen prima, maar kun je het dan niet beter op je tekening baseren, een hoek opmeten in die tekening en dan met soscatoa verder werken om die arm te bepalen?

Zo niet, dan heb je nu een kracht en een arm van die doos, en dus een moment, rechtsdraaiend.

Dat zal moeten worden opgeheven door een linksdraaiend moment veroorzaakt door die schouderpees. Omdat we het moment al kennen (gelijk aan maar tegengesteld gericht aan dat doosmoment) en we de peeskracht willen berekenen komt het er nu op aan om de "arm" van die pees te bepalen. Dat zal dan met realistische cijfers moeten gebeuren. Hoe zit dat aan elkaar bij die schouder? In welke richting trekt die pees, en wat is zijn afstand tot het draaipunt van dat schoudergewricht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 55

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

sorry voor de sms taal

ik ben niet zo geweldig in nederlands. Men leerkracht raadde me aan om het moment van de pees gewoon 2 cm naast het aangrijpings punt van de doos(arm) te nemen. Maar moet ik dan terug een moment berekenen of een kracht?

En ik zou vooral willen weten hoe ik dan die krachtenvergelijking en momentenvergelijking moet opstellen?

WAnt die vergelijking snap ik toch niet hellemaal. Ik weet dat ze uiteindelijk elkaar volledig moetten opheffen in rust.

EN negatief zal zijn in de opwaartse beweging.(tegen de klok in)

en wat is een soscatoa?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

moment van de pees gewoon 2 cm naast het aangrijpings punt van de doos(arm) te nemen.
ah kijk, opgelost....
hefkracht_2_.png
hefkracht_2_.png (16.42 KiB) 709 keer bekeken
<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="0" class="bbc">[tr][td] linksdraaiend moment [/td][td] = [/td][td] rechtsdraaiend moment [/td][/tr][tr][td] peesmoment[/td][td] = [/td][td] doosmoment [/td][/tr][tr][td] kracht pees x arm pees [/td][td] = [/td][td] kracht doos x arm doos [/td][/tr]</table>

vul in en los op voor kracht pees
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 55

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

dus als ik het dan goed heb :

F(doos)= m.g = 5g.9,81=49.05 N

M=d.F= 0,75m.49,05N=36,79 Nm

neem nu de arm even 5cm

dan is de kracht die op de spees werkt te berekenen door:

Fpees=Mdoos/Dpees=36,79/0,05=735,8N

Bedankt jan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

Met al die lukraak veronderstelde getallen lijkt 735,8 N me nogal een te exact antwoord, maar hoe dan ook, dat loopt gauw in de honderden (en veel meer) newton voor tilwerk waar geen gezond mens ook maar een ogenblik bij nadenkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 55

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

Ja nu snap ik het al en kan ik de juiste cijfers gaan opzoeke in een heelkunde boek, maar zou ik ook rekening moette houde

met dat er 3spiergroepen op een arm zitten?

dat de kracht dan verdeeld is over de arm?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Krachtvergelijking en momentvergelijking

Welnee. Je leraar zei je te veronderstellen dat de "arm" van de pees 2 cm zou zijn. (dat geeft dan bijna 2000 N peeskracht in jouw vergelijking) Dat geeft al aan dat dit niks meer is dan een oefening om je je te laten realiseren dat er serieuze krachten optreden in je lichaam bij het simpelweg optillen van een kratje bier. Als het je om preciezere getallen gaat zul je biomechanica moeten gaan studeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer