Springen naar inhoud

Remafstand onafhankelijk van massa?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

elrangerman

    elrangerman


  • >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2010 - 18:47

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom de remafstand onafhankelijk is van de massa? Ik vind dit nogal raar en kom er niet uit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2010 - 18:53

dat is ook niet per definitie zo.

Wát remt er, en hoe, dwz, wat fungeert als rem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

elrangerman

    elrangerman


  • >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2010 - 19:27

dat is ook niet per definitie zo.

Wát remt er, en hoe, dwz, wat fungeert als rem?


Bijvoorbeeld een lege vrachtwagen en een gelade vrachtwagen hebben een even lange remafstand.

#4

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 februari 2010 - 19:32

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom de remafstand onafhankelijk is van de massa?

Het zijn de krachten die mede bepaald worden door de massa. Ftotaal = ma.

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2010 - 20:17

Bijvoorbeeld een lege vrachtwagen en een gelade vrachtwagen hebben een even lange remafstand.

Dat is, tenzij de vrachtwagenchauffeur (of diens boordcomputer) aan knopjes begint te draaien, pertinent NIET zo. Dat geldt wél als de vrachtwagen per afspraak in beide gevallen met blokkerende wielen remt. De wrijvingskracht tussen wegdek en wielen, die dan allesbepalend wordt voor de remkracht, is dan namelijk rechtevenredig met de normaalkracht. Met andere woorden, hoe groter de lading, hoe groter de zwaartekracht, hoe groter de normaalkracht, hoe groter de remkracht.

Wordt de massa van de vrachtwagen 4 x zo groot door de volle lading, dan wordt de benodigde remkracht voor gelijke versnelling óók 4 x zo groot (F=m·a).

Voor de wrijvingskracht geldt Fw = µ·Fn . Voor een 4 x zo zware vrachtwagen wordt Fn 4 x zo groot, µ mogen we ongeveer constant veronderstellen (niet écht evident met een stofje als rubber, maar anders wordt het wel héél ingewikkeld) en dat betekent dat de wrijvingskracht dus ook 4 x zo groot wordt. Dat was precies wat we wilden voor een gelijke remvertraging.

In de praktijk ligt dat anders, we willen geen blokkerende wielen, want dan gaan vrachtwagens gekke en gevaarlijke dingen doen. Dan zal de remkracht van de remschijven een beperkende factor zijn. De geladen vrachtwagen verliest het dan luid en duidelijk van de ongeladen wagen. Niet met een factor 4 gelukkig, ik meen dat het in de praktijk vaak een procent of 20 scheelt, maar toch.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures