Springen naar inhoud

- - - - -

Kanker van de pancreas en het drinken van frisdranken

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2010 - 14:44

Kanker van de pancreas komt niet zo vaak voor, maar de prognose ervan is zeer slecht. Weinig mensen overleven deze vorm van kanker, deels omdat die meestal maar laat wordt ontdekt. De 5-jaarsoverleving bedraagt dan ook minder dan 5%.
Uit een recente kleinschalige studie, waarbij 60 mensen gedurende 14 jaar werden gevolgd, blijkt dat zij die 2 of meer glazen frisdrank per week drinken een verhoogd risico vertonen om pancreaskanker te krijgen. Zelfs als er gecorrigeerd werd voor andere risicofactoren, zoals roken, overgewicht en type 2 diabetes.

The regular consumption of sugar-laden soft drinks could boost a person's risk of developing pancreatic cancer. The results of a new study found that individuals who consumed 2 or more soft drinks per week had an 87% increased risk for pancreatic cancer, compared with those who did not.
Even after taking factors such as smoking, caloric intake, and type 2 diabetes mellitus into account, the authors found that consuming soft drinks might play an independent role in the development of pancreatic cancer. ...
The consumption of soft drinks coincided with a number of other unhealthy lifestyle characteristics, making it somewhat difficult to separate smoking, caloric intake, body weight, and type 2 diabetes mellitus from soft drink consumption. "But the findings from our study suggest that soft drinks may play an independent role in the development of pancreatic cancer," Mr. Mueller told Medscape Oncology.
...
The current study examined the association between the consumption of soft drinks and juice and the risk for pancreatic cancer among Chinese people residing in Singapore. The data came from the Singapore Chinese Health Study (n = 60,524), and information regarding the consumption of soft drinks, juice, and other dietary items, along with lifestyle factors and environmental exposures, was collected at recruitment to the study. The participants were followed for up to 14 years.
...
At 14 years and a cumulative 648,387 person-years of follow-up, 140 incident pancreatic cancers developed in people who were cancer free at baseline. After adjustment for confounders such as BMI, type 2 diabetes mellitus, and fruit juice intake, the authors found that those consuming 2 or more soft drinks per week experienced a statistically significant increased risk for pancreatic cancer (hazard ratio  , 1.87; 95% confidence interval [CI], 1.10 - 3.15).
...
However, in an age-adjusted analysis, smoking was also a risk factor. After excluding former smokers, the authors found that current smokers had a 49% increased risk for pancreatic cancer, compared with never smokers (HR, 1.49; 95% CI, 0.98 - 2.27). This risk factor remained unaffected after adjustment for diabetes and BMI...

uit: Medscape, Soft Drink Consumption Linked to Pancreatic Cancer (mogelijks niet te bekijken als je niet ingelogd bent)
abstract van de studie vind je anders hier: Mueller NT, Odegaard A et all, Soft drink and juice consumption and risk of pancreatic cancer: the Singapore Chinese Health Study, Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2010 Feb;19(2):447-55.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2010 - 21:47

Uit een recente kleinschalige studie, waarbij 60 mensen gedurende 14 jaar werden gevolgd, blijkt dat zij die 2 of meer glazen frisdrank per week drinken een verhoogd risico vertonen om pancreaskanker te krijgen.

Tijd om een fout recht te zetten... De studie was helemaal niet zo kleinschalig: er werden namelijk 60.524 mensen gevolgd over een periode van 14 jaar. En daarvan kregen er 140 mensen een pancreascarcinoom.

Dido

Veranderd door Dido, 28 februari 2010 - 21:47

-Oscar Wilde-

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2010 - 21:56

Wel een vreemde maat, "2 glazen of meer". Volgens mij valt zowat iedereen daar onder als ik in mijn omgeving kijk.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2010 - 22:31

Tja... vanaf 2 glazen stijgt het risico blijkbaar significant...
Het is wel zo dat er geen verhoogd risico werd vastgesteld voor het drinken van fruitsappen (alhoewel die ook vaak gesuikerd zijn, maar dan in mindere mate). De hypothese is dat, omdat frisdranken erg veel suiker bevatten, dit zorgt voor een sterke verhoging van de insuline-afgifte door de pancreas. En dit zou er dan blijkbaar kunnen voor zorgen voor de pancreascellen kwaadaardig gaan ontwikkelen. Anderzijds wordt ook de link gelegd met het gegeven dat mensen die wat vaker frisdrank drinken ook vaker een ongezondere leefstijl hebben. Maar toch kon men vaststellen dat het drinken van 2 of meer glazen frisdrank op zich al voldoende was om een significante stijging te veroorzaken van het aantal kwaadaardige pancreastumoren.

Both soft drinks and fruit juices have a high glycemic load relative to other foods and drinks, and it has been hypothesized that both are risk factors for pancreatic cancer. The high levels of sugar can increase levels of insulin in the body, and this can contribute to pancreatic cancer cell growth, the researchers explain.
...
However, this study did not find an association between consumption of juice and an increased risk for pancreatic cancer...
The consumption of soft drinks coincided with a number of other unhealthy lifestyle characteristics, making it somewhat difficult to separate smoking, caloric intake, body weight, and type 2 diabetes mellitus from soft drink consumption. "But the findings from our study suggest that soft drinks may play an independent role in the development of pancreatic cancer,"

Dido
-Oscar Wilde-

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2010 - 23:06

Hmmm, maar alle mensen woonden in Singapore? Dan lijkt het me dat niets te zeggen over frisdrank in het algemeen, maar over Chinese frisdrank in het bijzonder...
*drinkt nog eens van zijn Ajstie*
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2010 - 23:31

Hmmm, maar alle mensen woonden in Singapore? Dan lijkt het me dat niets te zeggen over frisdrank in het algemeen, maar over Chinese frisdrank in het bijzonder...

Ook deze kritiek hebben de onderzoekers blijkbaar voorzien... ťn hebben ze, spijtig voor de frisdrankliefhebbers, proberen op te vangen in het artikel. ](*,)
Blijkbaar hebben studies waarbij het frisdrankgebruik bij mensen van het Caucasische ras onderzocht werd, gelijkaardige bevindingen aangetoond.

Can Be Extrapolated to United States and Europe

Singapore is a highly industrialized nation with lifestyle and nutritional patterns reminiscent of many westernized countries. In that sense, these findings could be extrapolated to the United States and Europe, explained Mr. Mueller. Soft drinks are the leading source of added sugar in the American diet, the authors note.

"However, there are inherent differences between Singaporean Chinese and Caucasians, which is why one must be cautious when generalizing these results to the United States and Europe," he said. "But it is important to note that other studies in Caucasian populations have suggested that soft drink intake may increase risk for pancreatic cancer."

Dido

Verborgen inhoud
smakelijk, trouwens, met jouw Ajstie! :eusa_whistle:

Veranderd door Dido, 28 februari 2010 - 23:38

-Oscar Wilde-

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2010 - 23:46

De meeste fruitsappen bevatten meer suiker (of toch minstens even veel) dan andere frisdranken (cola, ice tea...). Die hypothese gaat dus niet op.

Ging het om frisdrank met fructosestroop (55% fructose, 45% glucose) of sucrose (50-50)? Ik herinner me dat dit verschil toch iets kon uitmaken.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2010 - 00:02

De meeste fruitsappen bevatten meer suiker (of toch minstens even veel) dan andere frisdranken (cola, ice tea...). Die hypothese gaat dus niet op.

Terug naar de studie:

However, this study did not find an association between consumption of juice and an increased risk for pancreatic cancer.
"There are several plausible explanations why fruit juice was not significantly associated with pancreatic cancer," said first author Noel Mueller, MPH, a research associate at Georgetown University Medical Center in Washington, DC.
One reason is that the finding was based on a relatively small number of cases, so there might have been too few cases to detect an effect with fruit juice, he explained.
Another is that there are differences between soft drinks and fruit juice — fruit juice is lower in sugar, includes many nutrients, and is typically served in smaller portion sizes.
A third explanation is that fruit juice intake is associated with healthier lifestyle characteristics than soft drink intake, he said.

En verder nog over de frisdranken en fruitsappen:

Sugar-sweetened carbonated beverages (called soft drinks) and juices, which have a high glycemic load relative to other foods and beverages, have been hypothesized as pancreatic cancer risk factors. However, data thus far are scarce, especially from non-European descent populations. We investigated whether higher consumption of soft drinks and juice increases the risk of pancreatic cancer in Chinese men and women...

# Soft drink portions were defined as 1 glass.
# 1 glass was designated as 237 mL and was equivalent to 1 cup.
# Juices were categorized into specific drinks that included sugarcane, honeydew melon, apple, watermelon, carrot, pineapple, star fruit, and lemon juices.

Daarmee moeten we het doen. Ik kijk later nog even of ik aan de full text geraak en of daar nog wat meer instaat. Maar het gaat vermoedelijk niet om extra suikerrijke dranken. En ook de auteurs halen al aan dat hun hypothese over het mechanisme vermoedelijk onvolledig/ niet correct is aangezien de resultaten aantoonden dat fruitsap geen probleem leverde (mits in acht nemen van de beperkingen van de studie, zoals de auteurs die ook al aanhaalden). terwijl hun hypothese net voorspelde dat fruitsap ook tot een verhoogd risico zou leiden.

Dido

Veranderd door Dido, 01 maart 2010 - 00:04

-Oscar Wilde-

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2010 - 00:15

Een andere studie beschrijft het als volgt :

BACKGROUND: Emerging evidence indicates that hyperglycemia and hyperinsulinemia may be implicated in the development of pancreatic cancer. Frequent consumption of sugar and high-sugar foods may increase the risk of pancreatic cancer by inducing frequent postprandial hyperglycemia, increasing insulin demand, and decreasing insulin sensitivity...
CONCLUSION: High consumption of sugar and high-sugar foods may be associated with a greater risk of pancreatic cancer.

uit: http://www.ncbi.nlm....ogdbfrom=pubmed

Of anders nog deze conclusie uit een studie, die het heeft over mensen met een onderliggende insuline-resistentie:

CONCLUSION: Although soft drink consumption did not influence pancreatic cancer risk among men, consumption of sugar-sweetened soft drinks may be associated with a modest but significant increase in risk among women who have an underlying degree of insulin resistance.

uit: http://www.ncbi.nlm....ogdbfrom=pubmed

Dido
-Oscar Wilde-

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 01:18

Op wikipedia lees ik dat pancreaskanker voorkomen zou kunnen worden (i.e. bepaalde studies geven deze indicatie) door een voldoende inname van bepaalde vitamines (enkele van de B groep en D). Dit ondersteunt dus de hypothese van de nutriŽnten in fruitsap die afwezig zijn in frisdranken.

Anderzijds zie ik niet waarom ze zeggen dat fruitsap minder suiker bevat dan frisdrank. Enkele keren al heb ik gemerkt dat er tot 1 ŗ 3 gram meer suiker per 100ml te vinden is in een fles fruitsap dan in een fles cola. Dit gaat dan over fruitsappen die niet extra gezoet zijn, maar dit is gezien de cijfers een misleidende claim (die er desondanks altijd wel opstaat - alsof ze gaan opscheppen dat je tabak geen toegevoegde nicotine bevat).

Enkele cijfers:

Lipton Ice Tea 8g/100ml
Coca Cola 10,6g/100ml
Fanta Orange 11,7g/100ml
Sprite 10,1g/100ml
Fruitsap: http://www.nieuwsbla...icleid=J82CS6SA
(Cirkelen rond de 10g, sommige meer naar de 8, andere meer naar 11g)

Dit zijn specifieke fruitsappen, maar ik heb al flessen cassissap gezien met meer dan 13g suiker per 100ml.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2010 - 14:12

Als het om de suiker van doen is, zouden mensen die alleen light frisdranken gebruiken dan niet de beste control group zijn?

Dat het suikergehalte van frisdranken en fruitsappen zeer vergelijkbaar is lijkt me algemeen bekend. Wellicht dat het nog wat uitmaakt welke suiker er dan gebruikt wordt. Voor frisdranken varieert dat nogal per gebied: In de VS is HFCS de meest gebruikte suiker(mix), in de EU wordt vooral sucrose gebruikt. Wat men er in singapore in gooit is me niet bekend, maar de receptuur is wel proefbaar anders dan die in nederland.
Victory through technology

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2010 - 17:26

Op wikipedia lees ik dat pancreaskanker voorkomen zou kunnen worden (i.e. bepaalde studies geven deze indicatie) door een voldoende inname van bepaalde vitamines (enkele van de B groep en D). Dit ondersteunt dus de hypothese van de nutriŽnten in fruitsap die afwezig zijn in frisdranken.

Dit zou dan inderdaad een argument zijn voor die hypothese

Als het om de suiker van doen is, zouden mensen die alleen light frisdranken gebruiken dan niet de beste control group zijn?

Terecht... een betere controlegroep kan je niet wensen, als onderzoeker, denk ik...

Wellicht dat het nog wat uitmaakt welke suiker er dan gebruikt wordt. Voor frisdranken varieert dat nogal per gebied: In de VS is HFCS de meest gebruikte suiker(mix), in de EU wordt vooral sucrose gebruikt. Wat men er in singapore in gooit is me niet bekend, maar de receptuur is wel proefbaar anders dan die in nederland.

Zou kunnen. De ene studie waarnaar ik nog bijkomend refereerde is van Zweden, de andere van Boston. Waarschijnlijk zullen er ook nog wel andere studies zijn... Dus zijn de resultaten toch mogelijks te generaliseren, ook naar onze regio's?

Ik wist in elk geval niet dat er vaak andere suikers gebruikt worden, naargelang het land, om een frisdrank mee zoet te maken... Betekent dit dan dat bv. een Coca Cola in Nederland/ BelgiŽ een andere zoetstof bevat dan een Coca Cola in Amerika?

Dido

Veranderd door Dido, 01 maart 2010 - 17:28

-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures