Straling magnetron

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Straling magnetron

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem. het gaat hier om het alombekende hagelslag proefje waarbij je de roterende plaat uit de magnetron haalt om aan de hand van de smeltpunten van de hagelslag te berekenen wat de golflengte is van de straling en zo de lichtsnelheid te bepalen. Nu weet ik dat de afstand tussen de gemeten smeltpunten gelijk is aan een halve golflengte.

Ik meette een afstand tussen de smeltpunten van 13 cm. Dus ik kam uit op een dubbel zo grote lichtsnelheid.

Nu las ik een interessante discussie over ditzelfde proefje op dit forum. Dat in het midden van de magnetron

de golf op de een of andere manier 'uitgesschakeld' zou kunnen zijn door de fabricant omdat anders je eten precies

in het midden van de magnetron (als daar een buik zit van de staande golf) aan zou branden omdat dit plekje telkens

op hetzelfde punt verwarmt zou worden. Dit vond ik wel een leuke theorie. Hierdoor zou ik dus (omdat ik ook het schaaltje

met hagelsag midden in de magnetron gezet heb) een smeltpunt missen en zo op een dubbel zo grote golflengte uitkomen.

Heeft iemand een idee of dit echt onzin is of een andere verklaring voor mijn supergrote afwijking?

En dan nog een tweede vraag. Een klasgenoot van mij nam aan dat zeg maar de knoop van de staande golf 'in het plafond' zou zitten van de magnetron en de buik op het bord zegmaar.

ik kan het moeilijk uitleggen maar dit kan toch helemaal niet, want dan zou de afstand van de buik tot de knoop in het plafond maar 1/4 golflengte zijn?

Ook klopt deze redenatie denk ik niet omdat het bij een magnetron toch gaat om straling die op een zodanige manier weerkaatst wordt in de magnetron dat je helemaal niet kan zeggen dat in het plafond zegmaar vol met knopen zit en op de plaat buiken vormt. dit is toch een veel complexer kriskraspatroon zegmaar.

Ik hoop dat iemand begrijpt welk probleem ik hier probeer te verwoorden.

Alvast bedankt voor mogelijke suggestisch en opmerkingen.

gr. wilcko

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Straling magnetron

... . Nu weet ik dat de afstand tussen de gemeten smeltpunten ...
Deze uitdrukking zette me in eerst instantie op het verkeerde been. Een bepaalde soort chocolade heeft immers maar één smeltpunt, temperatuur. Misschien kun je beter spreken van een smeltplek.

Ik neem aan dat je de afstand buik-buik als een halve golflengte hebt genomen.

Van dat centrum weet ik niets; ik zal het nog onderzoeken.
Wilcko schreef:Een klasgenoot van mij nam aan dat zeg maar de knoop van de staande golf 'in het plafond' zou zitten van de magnetron en de buik op het bord zegmaar.

ik kan het moeilijk uitleggen maar dit kan toch helemaal niet, want dan zou de afstand van de buik tot de knoop in het plafond maar 1/4 golflengte zijn?

Ook klopt deze redenatie denk ik niet omdat het bij een magnetron toch gaat om straling die op een zodanige manier weerkaatst wordt in de magnetron dat je helemaal niet kan zeggen dat in het plafond zegmaar vol met knopen zit en op de plaat buiken vormt. dit is toch een veel complexer kriskraspatroon zegmaar.
Vaste uiteinden zijn toch meestal knopen. In dat geval is de inwendige hoogte van de magnetron een geheel aantal malen een halve golflengte zegmaar.

Berichten: 12.262

Re: Straling magnetron

Wat er precies gebeurd hangt ook af van de afmetingen van de binnenruimte van de magnetron. Gemakshalve neemt men aan dat er sprake is van een patroon van staande golven, maar feitelijk gebeurd zoiets alleen als de binnen afmetingen (toevallig?) een veelvoud zijn van de golflengte.

Overigens lijkt het me wel praktisch om geen buik te hebben precies in het midden van de draaischijf, maar of fabrikanten dat werkelijk zo ontwerpen durf ik niet te zeggen.
Victory through technology

Reageer