Oppervlakte omwentelingslichaam ellips

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Oppervlakte omwentelingslichaam ellips

Goeiemiddag,

het volgende is me gevraagd:

Stel de integraal op voor het berekenen van de oppervlakte van het lichaam dat men bekomt door wenteling van de ellips
\(\frac{x²}{16} + \frac{y²}{4} = 1\)
De tekening:
fig.png
fig.png (4.03 KiB) 443 keer bekeken
Nu weet ik dat:

oppervlakte omwentelingslichaam = booglente . 2 pi . afstand tot omwentelingsas

Na berekenen kom ik het volgende uit:
\(2pi \int \sqrt{64-3x²}\)
en de integraal loopt van 0 tot 4.

Als ik echter de oplossing controleer die achteraan m'n handboek staat, staat er:
\(pi \int \sqrt{64-3x²}\)
en de integraal loopt van 0 tot 4.

De methode die ik toepas lijkt me dus te kloppen, maar ik kom toch een factor 2 te groot uit. Ik heb gewoon het stuk van het kwadrant I uit de figuur, dat rood gekleurd is, berekend en dat maal 4 gedaan. Is dit correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlakte omwentelingslichaam ellips

Als je werkt met het rode stuk, krijg ik uiteindelijk een noemer 4. De formule bevat 2.pi en je moet verdubbelen voor het stuk aan de andere kant van de y-as, dus enkel de factor pi blijft over.

Edit: waarom maal 4? Je draait al "helemaal rond", maar enkel de rechterhelft - dus verdubbelen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 393

Re: Oppervlakte omwentelingslichaam ellips

Dag TD,

Ik krijg ook een factor 4 in de noemer, in de teller heb ik van constanten: 8pi.

Nu blijkt m'n fout dus te zijn dat het niet maal 4 is dat ik dat stuk moet doen maar maal 2. Dat is iets wat ik niet goed begrijp...komt het omdat, als je wentelt om de x-as, je eigenlijk 'overlappende' gebieden krijgt? Ik bedoel, het stuk boven de x-as beschrijft dezelfde figuur als we enkel dit zouden wentelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlakte omwentelingslichaam ellips

Je gebruikt enkel het rode deel en als je dit wentelt om de x-as, heb je toch alles van de rechterhelft? Nog verdubbelen voor de linkerhelft.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer