Springen naar inhoud

Rekenen aan bufferoplossing fe(fen)

• Log in om te kunnen reageren

ilovescheikunde

ilovescheikunde

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2010 - 21:55

Hallo mede wetenschappers,

Ik zit met een vraag waar ik maar niet uit kom, deze moet ik beantwoorden voor een scheikunde verslag.

Oplossingen van ijzer(II)zouten krijgen na toevoeging van ortho-fenantroline een dieprode kleur. In de formules in deze opgave wordt ortho-fenantroline aangeduid met fen.
De dieprode kleur wordt toegeschreven aan de aanwezigheid van het complexe ion Fe(fen)3 2+.

Ortho-fenantroline wordt gebruikt om het ijzer(II)gehalte van grondwater te bepalen. De intensiteit van de rode kleur is dan een maat voor de ijzer(II)concentratie, echter alleen als aan de voorwaarde wordt voldaan dat alle of nagenoeg alle ijzer(II) als Fe(fen)3 2+ aanwezig is.

Om het ijzer(lI)gehalte van een monster grondwater te bepalen, wordt hiervan 5,00 mL gepipetteerd. Met behulp van een bufferoplossing wordt de pH op 3,5 gebracht. Vervolgens wordt een grote overmaat, namelijk 6 mmol ortho-fenantroline toegevoegd, waarna de oplossing met gedestilleerd water tot 100,0 mL wordt aangevuld.

Het ortho-fenantroline is in deze oplossing vrijwel geheel omgezet in H(fen)+ , het geconjugeerde zuur van ortho-fenantroline.
In de oplossing stelt zich het volgende evenwicht in:
Fe2+ + 3 H(fen)+ <--> Fe(fen)3 2+ + 3 H+
Van dit evenwicht is K = 2,5.10-5.
a. Leg uit dat de pH van deze oplossing niet te laag mag zijn.
b. Laat door berekening zien dat in de bereide oplossing met pH = 3,5 nagenoeg al het ijzer(II) als Fe(fen)3 2+ aanwezig is.

Ik heb deze vraag geprobeert te beantwoorden door de evenwichtsvoorwaarde op te stellen.
Echter blijf ik dan altijd met 3 onbekenden zitten.

Zie ik iets over het hoofd?

Bij voorbaat dank!

Ron

Veranderd door ilovescheikunde, 28 februari 2010 - 21:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures