Springen naar inhoud

PM-spam, hier ook al?

• Log in om te kunnen reageren

Red BoriZ

Red BoriZ

• >100 berichten
  • 215 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 10:30

Laatst ontving ik dit:

Beste internaut,

Sedert 10 augustus 2005 bestaat er een nieuwe weblog met nieuws, artikels en commentaren die te maken hebben met de omstreden farma-industrie. Ook ander gezondheidsnieuws kan aan bod komen. Via regelmatige updates kan u zo op de hoogte blijven van de minder aangename kanten van de grootste industrie ter wereld. Indien u zich inschrijft op de nieuwsbrief ontvangt u een verwittiging telkens een nieuw artikel wordt toegevoegd aan de weblog !

Edit Elmo: link verwijderd om de verleiding niet groter te maken... :shock:

De website heeft geenszins tot doel alle actoren in de industrie / sector over dezelfde kam te scheren. Velen staan voldoende kritisch t.o.v. de machtige farma-bedrijven en leveren lovenswaardig werk af. Persoonlijke commentaren moeten dan ook veelal opgevat worden als commentaren op de actoren "in het algemeen".

De website wordt op anonieme wijze onderhouden en bezoekers kunnen geen reacties plaatsen op de weblog. Reacties, suggesties, op- en/of aanmerkingen zijn steeds welkom op XXXXXXXXXXXXXXX .

U mag dit bericht steeds per e-mail doorsturen naar andere mensen waarvan u denkt dat zij mogelijks geïnteresseerd kunnen zijn in de website.

Veel leesplezier,

Farma Misdaad

Zo te zien krijgen we op dit forum ook te maken met PM-spam.

Heeft iemand dit bericht nog meer ontvangen?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

NASE

NASE

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 10:32

coutn me in...

[edit]
help je nu eigenlijk de spammer niet? mss adres weghalen?

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 10:37

Ja, heb ik ook gekregen...
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 10:43

Volgens mij heeft iedereen er eentje gehad (ik ook). Dat is uiteraard niet de bedoeling, en een officieel ban-verzoek voor deze gebruiker is al ingediend. Hopelijk komt het niet vaker voor, en natuurlijk raad ik iedereen aan om niet op die link te gaan kijken; dan motiveer je zoiemand alleen maar om het nog een keertje te doen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 11:37

Héhé, ik kreeg vandaag een mail in m'n postvak dat ik een nieuw bericht had, ging ik kijken was er niks te vinden ... Is het deze pm die ik gemist heb doordat die persoon in kwestie geband is ? :shock:

FarmaMisdaad

FarmaMisdaad

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 12:02

Ik merk dat ik geband werd van het forum, dus daarom even deze verduidelijkingen.

1) Ik heb de forumregels doorgenomen en op het eerste zicht merk ik niks dat strijdig is met de PM die ik naar enkele mensen gezonden heb.

2) De PM werd enkel verstuurd naar mensen die minstens 100 berichten op het forum gepost hebben

3) Aangezien farma behoort tot de wetenschappen is de PM hier op z'n plaats.

4) De PM bevat geen commerciële boodschappen, ook de weblog niet. Hier zijn geen commerciële belangen mee gemoeid.

5) Er is niks verkeerds mee om mensen te informeren of uit te nodigen.

6) De PM was éénmalig.

Van "spam" is hier dan ook géén sprake. Zelf ben ik absolute tegenstander van de vele commerciële boodschappen die elke dag in onze mailboxen terechtkomen en waar we écht niks aan hebben.

Gegroet.

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 12:07

Het klopt dat je de forumregels niet overtreden hebt, maar wat je gedaan hebt hoort niet bepaald bij de internet etiquetten. Ik hoop dat je begrijpt dat sommige gebruikers niet gediend zijn van dergelijke PM's. Een wat betere manier om je uit te spreken is hier iets over Farma te posten.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 12:35

Het beheer keurt de actie ten zeerste af. Het betreft immers spam: het is een promotionele boodschap naar gebruikers die daar niet om hebben gevraagd. Of dit commerciele doeleinden dient doet er in ons opzicht niet toe. Ook ongevraagd promotionele activiteiten van bijvoorbeeld een stichting (ook non-profit) zou ongewenst zijn.

Kortom: Het is niet de bedoeling dat de gebruikerslijst van wetenschapsforum wordt gebruikt voor dergelelijke doeleinden.

Daarom is de gebruikersnaam ook dicht gezet. Er was immers een kans dat het een robot betrof die dit nogmaals zou doen.

De regels zullen worden aangepast om dit duidelijker te maken.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 12:42

Zoals miels zei: Mensen hebben niet achter een pm met dergelijke info gevraagd, stuur het dan ook niet op ... Ik denk dat je zelf ook niet graag zou hebben dat jouw website word gebruikt om reclame op te maken zonder dat je er wat van weet ...

FarmaMisdaad

FarmaMisdaad

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 12:47

Een PM is nu éénmaal véél efficiënter dan een forumbericht, want dat gaat verloren in de massa en wordt zelden gelezen.

Er zijn natuurlijk altijd wel mensen die een PM storend vinden, net zoals er mensen zijn die niet graag worden tegengehouden door de politie voor overdreven snelheid, of mensen die het storend vinden dat er geld wordt ingezameld voor een goed doel.

Als je werkelijk voor de volle 100% vrij wil zijn van "storingen", dan moet je zelfmoord plegen.

Wanneer men zich afvraagt of mijn PM écht storend was, dan denk ik dat een minderheid affirmatief zal antwoorden.

Er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die de commerciële banner op dit forum storend vinden (die overigens niks met wetenschap te maken heeft), dus als men consequent is moet men de banner verwijderen.

Dat niemand gevraagd heeft om die PM is juist. Maar dat geldt voor bijna alle berichten op dit forum. Dus als men consequent is moet men dit forum sluiten.

Wanneer hier een link wordt geplaatst naar bv. een artikel op de website van Nature, dan nodigt men anderen dus uit om op die link te klikken. Maar als ik het goed voorheb, dan is dat ook verboden ? Dus als men consequent is ...

Zie je nu hoe absurd dit is ?

"Ik denk dat je zelf ook niet graag zou hebben dat jouw website word gebruikt om reclame op te maken zonder dat je er wat van weet ..." : wanneer die "reclame" niet commercieel is en met het thema van de site (forum) te maken heeft, dan zie ik daar geen problemen in.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 12:55

Het is niet aan jou om te beslissen of het wel of niet storend is voor anderen. Ik heb je PM gekregen, ben daar absoluut niet van gediend, en ervoer het als storend, hinderlijk, en hoogst asociaal. Overigens heb ik ook van andere gebruikers klachten over je ongevraagde bericht ontvangen.

En dat jij, gebruiker met 2 berichten achter je naam, vind dat de commerciele banner weg moet... dat is gewoon kleinzielig je gelijkje proberen te halen. Net als je (inderdaad: absurde) voorbeeld over nature. Doe toch niet zo kinderachtig en geef gewoon toe dat je heel goed weet dat dit soort akties op publieke fora als zeer ongewenst beschouwd worden.

Tevens is het zo dat het in de normale internet-wereld als absoluut not-done beschouwd wordt om een nieuw account aan te maken nadat je eerste account geblokkeerd wordt. Als jouw account geblokkeerd is, dan wil dat zeggen dat je hier niet welkom bent. Get the message?
Never underestimate the predictability of stupidity...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 12:59

.........Zie je nu hoe absurd dit is ?

Zie je niet hoe absurd je eigen redenering is?
Een PM is een personal message. Zodra je een bericht naar een grote groep stuurt is het niet zo erg "personal" meer.
Naar mijn mening is de mogelijkheid van PM in een forum bedoeld om buiten het forum om te overleggen met een andere forumganger, niet meer en niet minder.
Wil je een grote groep bereiken dan is een forumbericht meer op zijn plaats.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 13:04

De voorbeelden die je geeft over de commerciële banner en de link naar bv Nature, gewone berichten, zijn iets heel anders dan jouw PM. Je zegt dat niemand om je PM heeft gevraagd, maar ook niet om de vorige dingen die je gezegd hebt. Inderdaad, maar bij de dingen die je opsomt heeft de gebruiker zelf de keuze of hij het al dan niet leest, of aanklikt. Jij dwingt gebruikers om je PM te lezen.
En wat je zegt over dat dit efficiënter is dan een gewoon forumbericht, daar ben ik het absoluut mee oneens; met een forumbericht over dergelijke zaken, trek je de juiste en geïnteresseerde mensen aan. Met een PM trek je deze ook wel aan, maar tegelijkertijd ook vele ongeïnteresseerden, die hier niet van moeten hebben.
Wil je iets aan de man brengen, doe het dan, zoals iedereen dat hier doet, via een forumbericht, en dan zullen degene die geïnteresseerd zijn echt wel antwoorden!!

FarmaMisdaad

FarmaMisdaad

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 13:44

- klazon & ZVdP,

PM, personal, ja. Ik schreef eerder al dat het effectiever is om in mijn geval een PM te sturen, dus daarom doe ik dat ook. De bedoeling is om mensen te laten kennismaken met de site. Dat houdt dus in dat hoe meer mensen de site bezoeken, hoe beter. Ik heb de test gedaan door eerst een bericht in het onderwerp http://www.wetenscha...pid=90362#90362 te plaatsen (sorry voor het e-mail adres dat ik daar postte, daar had ik inderdaad overgekeken bij de forumregels). Er hebben volgens de logs zo'n 3-tal mensen op geklikt als ik me goed herinner terwijl de link in de PM significant meer wordt aangeklikt (een 10-tal verschillende forumleden tot nu toe).

Wat het andere punt van ZDvP betreft : men is helemaal niet verplicht om de PM te lezen of om de site te bezoeken. Wie wil hoeft enkel maar de titel te lezen. En daar gaat men echt niet van doodvallen.

- Elmo,

You are the boss, dus je doet maar. Ik vond dat ik recht had op een weerwoord, vandaar dat ik reageer in dit topic. Ik wil je alleen maar aantonen dat je beslissing ten zeerste overdreven is naar mijn mening. Je zegt dat het niet aan mij is om te beslissen of iets al dan niet storend is voor anderen, maar je doet net hetzelfde. Ik neem dan nog een genuanceerde houding aan, jij niet.

Ik ben blij dat je het voorbeeld over de banner en Nature absurd vindt. Dat toont aan dat je eigenlijk niet echt consequent bent.

Aan de reacties in dit topic te zien heb ik zo een klein beetje de indruk dat de paar "klachten" meer met censuur te maken hebben, dan met het gevoel als zou de PM echt storend zijn. (vergeef me als het niet zo is) Ik vraag mij af of er op dezelfde manier zou gereageerd worden indien ik per PM een link naar de website van bv. Nature had gestuurd ... (wees eens eerlijk)

Het is niet mijn bedoeling om hier een lang onderwerp van te maken. Iedereen heeft zijn standpunt verduidelijkt, we hebben verschillende meningen en ik vrees dat we er ook niet zullen uitgeraken. Ik laat het hier dan ook bij.

Groetjes,

8)

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 13:55

Een PM is een personal message. Zodra je een bericht naar een grote groep stuurt is het niet zo erg "personal" meer.

Ik vind zo een standaard bericht eigenlijk ook niet zo personal meer ... Dus dat hoort zeker niet in een personal message ...

Maak ook even deze vergelijking: Je ziet iemand te snel rijden op de autosnelweg, eigelijk stoort je dat niet want veel last ondervind jij er zelf niet van. Langs de andere kant weet je dat mensen dit niet apprecieren en dat het ook tegen de wet is. Op internet is ook zo een regel die bijna overal geld, en die is vaak dat je geen reclame maakt om mensen naar je website te lokken zonder dat deze mensen er om vragen.

Ook zeg je: Mensen moeten mijn pm niet lezen. Ik zou hem zeker niet doorlezen, maar ik ging wel kijken welk bericht in m'n postvak stond. Ergens verplicht je ons wel. Terwijl als je een bericht post op het forum dat je niet verplicht bent om te gaan kijken van wie het komt en wat er in staat. Als de topic titel je niet ligt dan ga je gewoon niet kijken :wink:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures