Magnetisch veld ringmagneet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Magnetisch veld ringmagneet

Ik heb momenteel een lange buis gemaakt met ringmagneten. Weet iemand hoe het magnetisch veld zich gedraagt en of de veldlijnen veranderen als ik deze buis lang genoeg zou kunnen maken om er een ring van te maken ? ( de N en de Z pool bijeenbrengen)

Berichten: 382

Re: Magnetisch veld ringmagneet

De veldlijnen lopen van noord naar zuid en dat doen ze altijd, dat kun je niet veranderen. Als je er een ring van maakt, blijven de magneten elkaar onderling afstoten. Indien ze in elkaars magneetvelden terecht komen en de noordpool op de noordpool "zit" en de zuidpool op de zuidpool. Zorg er ook voor dat de magneet niet kan omwentelen, wat ronde magneten heel gemakkelijk doen in buizen, uit eigen ervaring. De magnetische veldsterkte is van meerdere zaken afhankelijk zoals hoe ver de veldlijnen onderling van elkaar afliggen, en bij een elektromagneet de stroomsterkte in A. Vraag op je school eens naar een natuurkunde boek, in een gerenommeerd natuurkundeboekje, vindt je zo al een heel hoofdstuk over magnetisme. Ik heb overigens in de eerste klas ook een keer zo'n project gedaan, ik kan je wel wat resultaten opsturen.
Verborgen inhoud
Passen niet meer hier en hebben qua onderbouwing wel een aardig niveau.


Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Magnetisch veld ringmagneet

dat gaat perfect, het magnetisch veld zal de ring perfect volgen en zal zeer stabiel zijn, dat wil zeggen je magneten zullen niet kunnen demagnetiseren maar kunnen bijgevolg ook zo goed als geen magnetische invloeden op haar omgeving uitoefenen.

Dit is ook de manier waarop men magneten lange tijd kan bewaren zonder kwaliteits verlies.

Reageer