Pws onderwerp havo

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Pws onderwerp havo

hallo mensen

ik had even een vraagje hebben jullie nog een leuk onderwerp in de scheikunde richting voor een havo Profielwerkstuk.

ik zit zelf op dit moment vast, ik wil graag iets met metalen gaan doen maar weet niet precies wat....

hebben jullie nog enig ideen?

MVG

Sordfich

PS: topic verkeerd geplaatst sorry daarvoor

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Pws onderwerp havo

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Pws onderwerp havo

Kan je wat specifieker zijn?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: Pws onderwerp havo

jah dat is deels van het probleem ik weet niet precies hoe je daar verder in kunt gaan. je kunt bijvoorbeeld over alkaline metalen iets doen of over eigenschappen van bepaalde metalen in bepaalde processen maarja ik heb geen idee waar ik het eigenlijk over wou doen dusjah waar kun je der dan "dieper " op in gaan

groeten sordfich

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Pws onderwerp havo

Als je niet weet wat je over metalen wil weten, dan is het dus kennelijk ook niet iets dat je ook maar enigszins "bezighoudt". Is het dan überhaupt zinvol hierrond een PWS te gaan uitvoeren?

De aanleiding van een PWS kun je het beste zoeken op de manier van:

"ik heb me eigenlijk altijd al een beetje afgevraagd hoe het komt dat........ (en dan komt het) "

Punt een heb je dan per definitie een goede onderzoeksvraag, en punt twee heb je een goed motief om er wat van te maken ook. Dat het eerste helpt ben je inmiddels achter, dat het tweede helpt kan ik je verzekeren.

Dus misschien ben je op een verkeerde manier begonnen een onderwerp te zoeken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Pws onderwerp havo

ja meschien ben ik wel op de verkeerde manier naar een onderwerp gaan zoeken het probleem is dat ik binnen een hele korte tijd nu een onder werp MOET hebben dus ik snel aan iets moet komen. wat is dan bijv een goede manier om aan een onderwerp te komen. ik ben totaal niet goed in onderwerpen vinden als ik eenmaal een onderwerp heb dan loopt het wel het probleem is alleen het onderwerp vinden. ik wil het zoizo chemish houden want dit wil ik ook gaan studeren omdat de algemene chemie mij enorm boeid meer dan de andere vakken maarja.

met vriendelijke groet

sordfich

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Pws onderwerp havo

Dat snap ik niet. Als chemie je boeit dan zijn er toch talloze onderwerpen die je interesseren? Dan moet een kleine zoektocht over dit forum alleen al tientallen dingen opleveren waar je wel meer van zou willen weten?

Het lijkt erop dat je een beetje achterover leunt en hoopt dat de onderwerpen wel op je af komen. Nou, zo werkt het niet. Wij kunnen ook niet voor jou beslissen wat je interessant zou vinden of wat een goed onderzoek zou zijn.

Zoek gewoon eens door wat onderwerpen op dit forum heen, of blader eens door een wetenschapsbijlage in de krant, of kijk eens naar wat documentaires bijvoorbeeld op Discovery Channel ("How it's made" bijvoorbeeld). Als dat geen inspiratie oplevert is het wel heel erg hopeloos.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Pws onderwerp havo

nou chemie boeit mij heel erg. het probleem is alleen dat het PWS erover maken iets is zovan. waar kan ik het in godsnaam over doen zodat het geacepteerd wordt. somigen reacties zijn bijvoorbeeld te simpel of te generaal.

jullie hoeven geen onderwerp voor mij te verzinnen dat vraag ik niet ik vraag gewoon voor wat feedback van goh je zou dit eens kunnen bekijken of goh kijk daar eens na. schijndbaar ben ik dus totaal hopeloos volgens jouw marko want dit soort dingen brengt mij niet op ideen denk je niet dat ik dat al geprobeerd heb? tevens vind ik je reactie bijzonder nutteloos marko en heeft niets met mijn vraag te maken meer met mij.

groeten

sordfich

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Pws onderwerp havo

nou chemie boeit mij heel erg. het probleem is alleen dat het PWS erover maken iets is zovan. waar kan ik het in godsnaam over doen zodat het geacepteerd wordt. somigen reacties zijn bijvoorbeeld te simpel of te generaal.
Maar jij hoeft niet op de stoel van je leraar te gaan zitten. Jij kan gewoon een lijst opstellen met mogelijke onderwerpen die je interesseren, en met die lijst kun je in overleg met je leraar een onderwerp bepalen.
jullie hoeven geen onderwerp voor mij te verzinnen dat vraag ik niet ik vraag gewoon voor wat feedback van goh je zou dit eens kunnen bekijken of goh kijk daar eens na.
Dan moet er eerst iets zijn om feedback op te geven.
schijndbaar ben ik dus totaal hopeloos volgens jouw marko want dit soort dingen brengt mij niet op ideen denk je niet dat ik dat al geprobeerd heb?
Dat weet ik niet, want dat is het hele punt: Je geeft helemaal niet aan wat je al geprobeerd of bedacht hebt, waar je hebt gezocht, wat je hebt gevonden en waarom dat toch geen goede onderwerpen zouden zijn.

Nou vooruit, je hebt aangegeven dat je iets wil met metalen en dat je misschien iets wil met eigenschappen van metalen in bepaalde toepassingen. Misschien kun je daar verder mee komen. Als je hier een "projectvoorstel" van wil maken, dan moet je bij die steekwoorden (metalen, eigenschappen, toepassingen) nog een hoop vragen bij verzinnen. Waarom wil je iets met die eigenschappen doen? Wat voor eigenschappen kunnen metalen eigenlijk hebben? En waarom zijn die dan belangrijk voor de toepassing? Dat soort vragen, op een rijtje, geeft al een aardig begin van een profielwerkstuk.
tevens vind ik je reactie bijzonder nutteloos marko en heeft niets met mijn vraag te maken meer met mij.
Het heeft inderdaad met jou te maken. Dat komt omdat jij je houding en manier van werken zult moeten veranderen om verder te komen met het probleem waar je mee zit. Zoals bovenaan deze pagina al staat (bij "intenties van dit forum"):
WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
Ik kan je ook een heel lijstje van mogelijke PWS-onderwerpen geven. Dat had je vast minder nutteloos gevonden. Maar of je daarmee verder zou zijn geholpen? Dan heb je nu een onderwerp, maar sta je bij het volgende project weer met de handen in het haar. En als je iets met chemie wil gaan studeren zullen er nog een hoop projecten volgen...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Pws onderwerp havo

Neem eens een kijkje op het scheikundeportaal van Wikipedia. Mogelijk dat je zo misschien een interessant onderwerp voor een profielwerkstuk kunt vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 5

Re: Pws onderwerp havo

hallo

ik heb besloten om het over chemoluminescentie te doen. hierover moet ik nog een goede hoofdvraag op te vinden. het moet wel scheikundig gericht worden. weet iemand hierover iets wat daar aan linkt wat een leuk profielwerkstuk kan opleveren?

groeten sordfich

Reageer