Springen naar inhoud

Tandwiel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

drc.

    drc.


  • >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 13:03

Hallo allemaal,

Als je bijv. een tandwiel hebt met de omtrek van 1 meter, die een keer per minuut rond gaat en je zet die aan een tandwiel met omtrek van 0.5m. Die draait dan 2x per minuut. Als aan het tweede tandwiel een tandwiel vastzit met omtrek=1m. Dan draait die ook net zo snel, 2x per minuut. Zet dat tandwiel weer aan een tandwiel met omtrek 0.5m. dan draait die 4x per minuut. daaraan weer een tandwiel vastzetten, met omtrek van 1m. enz. enz...
Ik hoop dat ik de situatie duidelijk schets.

Als je dit heel vaak doet, draait het laatste tandwiel toch uiteindelijk sneller dan licht? Wat gebeurt er dan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 maart 2010 - 14:41

Ik zou zeggen, probeer het eens.
Het antwoord is dat je er niet genoeg vermogen in krijgt om dat laatste tandwiel daadwerkelijk op de lichtsnelheid te krijgen.

#3

die hanze

    die hanze


  • >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 20:43

een tand wiel met omtrek 0.5 meter laat een ander tandwiel met omtrek 1 meter niet even snel draaien, de grote tandwielen zouden1 keer per min draaien en de kleine 2 keer.

#4

drc.

    drc.


  • >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 21:02

Als je de centra van de tandwielen een met omtrek 0.5m en een met omtrek 1m. verbind, hebben ze beiden dezelfde radiale snelheid. Proberen word lastig, ik zal kijken wat ik kan doen. Is het vermogen dat nodig is niet o.a. afhankelijk van de massa van de tandwielen?

#5

kleine fysicus

    kleine fysicus


  • >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 21:21

Dan zou je op een nog best wel haalbare manier uit een klein beetje energie best heel veel energie kunnen opwekken, een rendement van meer dan 100% dus, of zit ik nu helemaal fout?

Met vriendelijke groet,
Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

#6

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 21:44

Ik vind de theoretische reden niet waarom het niet zou kunnen. praktisch is het natuurlijk niet haalbaar (verlies door wrijving, te veel en te grote trandwielen, ontzettend grote centrifugaalkrachten bij omtreksnelheden van c

tandwielen dienen er juist voor om snelheden te verlagen of verhogen, zonder dat je er meer energie door krijg of wint. Vermogenoverdracht (=energie) blijft constant op wrijving na, P=T.hoeksnelheid
Als de snelheid stijgt, moet het koppel (T) dus dalen.

Vermogen is niet afhankelijk van de massa van de tandwielen, toch niet rechtstreeks. Wel heb je een hoog aanloopkoppel nodig als je met vele en grote tandwielen werkt door de vele traagheidsmomenten. De massa speelt ook onrechtstreeks een rol, door de normaalkracht op de lagering die voor extra wrijving zorgt.

De oorspronkelijke vraag is misschien meer iets voor het Relativiteit forum?

#7

drc.

    drc.


  • >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 12:25

Er is verlies door wrijving, maar dat is toch te verminderen, bij wedstrijden rubiks kubussen oplossen bijv. hebben ze als ik het goed gehoord heb kogellagers(?) gebruikt zodat het soepeler loopt. Evt. olie gebruiken desnoods. Hoe maakt aantal tandwielen uit? Er zijn 2 grootten tandwielen; omtrek=1m en omtrek=0.5m. Er zijn veel snelheden tussen 1x per minuut en c. Als c problemen oplevert, lagere snelheid?

#8

Omlaag

    Omlaag


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2010 - 13:23

Ik snap niet waarom het onderwerp nog verder gaat, want wat die hanze zei klopt:

een tand wiel met omtrek 0.5 meter laat een ander tandwiel met omtrek 1 meter niet even snel draaien, de grote tandwielen zouden1 keer per min draaien en de kleine 2 keer.


Want een klein tandwiel heeft minder tanden, dan een groter tandwiel. De overbrenging gebeurd juist door de tanden, dus de kleine moet meer keer ronddraaien om de volledige overbrenging op het grote wiel over te brengen.

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2010 - 14:00

Die Hanze had de bedoeling niet goed begrepen. Het tandwiel van 0,5 m en 1 m hebben dzelfde as, en zitten aan elkaar vast.
In onderstaand plaatje drijft het bruine tandwiel het lila tandwiel aan, waardoor het rode tandwiel ook meedraait, want het rode en het lila tandwiel zitten aan elkaar bevestigd op één as.

tandwielen.png
Bouw zo verder met die dubbele tandwielen waarvan het grotere vorige wiel steeds het kleinere volgende wiel aandrijft, en op den duur moet het laatste tandwiel natuurlijk idioot snel rond.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2010 - 22:49

Is er iemand die de relativiteit hierachter kan uitleggen? Alle snelheden zijn relatief tov de aarde te bepalen, dus ik zie niet goed wat er fout gaat bij de klassieke berekeningen.

300 000 000 m/s bereiken op een schijf met straal 1m geeft een hoeksnelheid van 300 000 000 rad/s
neem 2 soorten tandwielen: zodat de verhouding van het aantal tanden gelijk is aan 10
als je begint met 100 rad/s heb je i assen nodig zodat 300 000 000 = 100*(10)^i
dus met 7 assen zou je er moeten raken

#11

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2010 - 23:19

Dan zou je op een nog best wel haalbare manier uit een klein beetje energie best heel veel energie kunnen opwekken, een rendement van meer dan 100% dus, of zit ik nu helemaal fout?

De snelheid van de laatste tandwiel wordt wel groter, maar zijn krachtmoment ("draaikracht") wordt precies evenveel minder, zodat de energie behouden blijft.

Is er iemand die de relativiteit hierachter kan uitleggen? Alle snelheden zijn relatief tov de aarde te bepalen, dus ik zie niet goed wat er fout gaat bij de klassieke berekeningen.

Bereken eens de massa (en niet de rustmassa) van de buitenkant van je tandwiel als je hem tegen 99% van de lichtsnelheid wil laten draaien. Daaruit kun je dan een kracht halen die je er moet op zetten om die snelheid te halen. Die kracht wordt oneindig net voor je de lichtsnelheid bereikt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#12

kleine fysicus

    kleine fysicus


  • >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 08:10

De snelheid van de laatste tandwiel wordt wel groter, maar zijn krachtmoment ("draaikracht") wordt precies evenveel minder, zodat de energie behouden blijft.


Achteraan een paar dynamo's/generatoren, dan moet er toch wel meer energie uit te halen zijn, dan als je ze aan de eerst tandwiel geeft, om te gaan draaien?

Met vriendelijke groet,
Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

#13

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2010 - 08:36

Achteraan een paar dynamo's/generatoren, dan moet er toch wel meer energie uit te halen zijn, dan als je ze aan de eerst tandwiel geeft, om te gaan draaien?

Als dat zo zou zijn voor de 7e set tandwielen, dan moet dat ook al minstens een beetje gelden voor de tweede set, want het zou onlogisch zijn als er 5-6 sets niks aan de hand zou zijn, en er bij de laatste set ineens iets magisch zou gebeuren.

De wet van behoud van energie blijft gelden. Ook hier.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#14

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 maart 2010 - 12:30

Achteraan een paar dynamo's/generatoren, dan moet er toch wel meer energie uit te halen zijn, dan als je ze aan de eerst tandwiel geeft, om te gaan draaien?

Kleine fysicus, zo te zien duurt het nog even voordat je een grote fysicus wordt.
Een generator heeft niet alleen (snelle) rotatie nodig, maar ook koppel. Het benodigde koppel wordt groter naarmate je er meer elektrisch vermogen aan onttrekt. En het is nou juist dat koppel dat veel te laag is in die laatste as.

Veranderd door klazon, 08 maart 2010 - 12:31






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures