Springen naar inhoud

Waterige oplossingen rangschikken volgens stijgend kookpunt

• Log in om te kunnen reageren

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 18:12

Hallo, er is mij het volgende gevraagd:

Rangschik de volgende waterige oplossingen (I, II, III, IV) volgens stijgend kookpunt en verklaar:

I: 0,15 M suikeroplossing (dus 0,15 mol/l suikeroplossing)
II: gedestilleerd water
III: 0,15 M Cu(NO3)2 oplossing
IV: 0,15 M NaCL oplossing

Helaas moet ik vaststellen, dat na het leren van het hoofdstuk waarin deze oefening staat, ik niet weet hoe ik dit precies kan bepalen. Het hoofdstuk ging over kookpuntverhoging,vriespuntverlaging, dampdrukken,...

Tevens weet ik wel dat bij een hogere dampdruk, hoe lager de kooktemperatuur en dus hoe vluchtiger de component. Kan iemand me vertellen hoe je deze oefening moet oplossen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 maart 2010 - 19:31

Het gaat hier om kookpuntsverhoging.
Hoe meer deeltjes in de oplossing hoe hoger het kookpunt.
Met deeltjes worden molekulen en ionen bedoeld.
Hydrogen economy is a Hype.

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 19:39

Bedankt Fred voor het antwoord. Laat ik even verder redeneren:

Gedestilleerd water zal dus het laagste kookpunt hebben, aangezien deze slechts zeeeer gering dissocieerd. De suikeroplossing is ook niet dissocierend, dus deze heeft het tweede laagste kookpunt volgens mij. Maar hoe zit het dan met 0,15 M Cu(NO3)2 oplossing en 0,15 M NaCL oplossing? Deze dissocieren allebij, dus leveren een hoog kookpunt op, maar welke heeft nu het hoogste?

edit: nog wat uitleg over wat ik zei over gedestilleerd water en suikeroplossing. Beiden zijn niet dissocierend, maar als er suiker toegevoegd wordt aan water, die niet dissocierend is dus, dan daalt de dampdruk met gevolg dat het kookpunt wat stijgt van die suikeroplossing?

Veranderd door JeanJean, 01 maart 2010 - 19:41

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2010 - 19:43

Maar hoe zit het dan met 0,15 M Cu(NO3)2 oplossing en 0,15 M NaCL oplossing? Deze dissocieren allebij, dus leveren een hoog kookpunt op, maar welke heeft nu het hoogste?

Schrijf de reactievergelijkingen die bij het oplossen horen eens op. Hoeveel deeltjes komen er in oplossing als je 1 mol Cu(NO3)2 oplost, en hoeveel als je 1 mol NaCl oplost?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 19:49

Dus oplossen in water:

Cu(NO3)2 => Cu2+ + 2 NO3-

dus 3 mol deeltjes

En voor NaCl:
NaCl -> Na+ + Cl-
Twee mol deeltjes

Dus Cu(NO3)2 heeft het hoogste kookpunt als ik het goed heb.

Edit: klopt ook deze redenering?
nog wat uitleg over wat ik zei over gedestilleerd water en suikeroplossing. Beiden zijn niet dissocierend, maar als er suiker toegevoegd wordt aan water, die niet dissocierend is dus, dan daalt de dampdruk met gevolg dat het kookpunt wat stijgt van die suikeroplossing?

Veranderd door JeanJean, 01 maart 2010 - 19:49

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures