Inhoudsberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Inhoudsberekening

Ik ben bezig met mijn eindwerk voor mijn laatste jaar van mijn bacheloropleiding. Hiervoor moet ik de exacte hoeveelheid thermische olie in een systeem kunnen bepalen. Hiervoor ben ik bezig met een klein rekenblad op te stellen in Excel waaruit ik later ook mijn leidingsverliezen en dergelijke wil gaan berekenen.

Ik weet dat het geheel is uitgevoerd in 8" leiding. Mijn vraag is nu de volgende? Zijn er formules of zelfs tabellen om het volume aan olie te bepalen in een bocht van 90°, een T-stuk, een terugslagklep,...

Alvast van harte bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Inhoudsberekening

Wat betreft die tabellen voor volumes van appendages, ik kan het me niet voorstellen. Lijkt me in de praktijk nauwelijks interessant, die dingen zijn onderdeel van een leidingsysteem, bepaal de lengte van dat systeem en in het algemeen zit je er dan geen hele procenten naast vanwege appendages. Formules hiervoor moeten zonodig wel op te stellen zijn, in elk geval voor vormen als een 90° bocht, wat feitelijk een kwart torus is. Als het gaat over leidingverliezen, daarvoor bestaan wél tabellen met vuistregels, benaderingen zo je wil. Daarbij worden appendages uitgedrukt in meters leiding van dezelfde diameter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Inhoudsberekening

Wat betreft die tabellen voor volumes van appendages, ik kan het me niet voorstellen. Lijkt me in de praktijk nauwelijks interessant, die dingen zijn onderdeel van een leidingsysteem, bepaal de lengte van dat systeem en in het algemeen zit je er dan geen hele procenten naast vanwege appendages. Formules hiervoor moeten zonodig wel op te stellen zijn, in elk geval voor vormen als een 90° bocht, wat feitelijk een kwart torus is. Als het gaat over leidingverliezen, daarvoor bestaan wél tabellen met vuistregels, benaderingen zo je wil. Daarbij worden appendages uitgedrukt in meters leiding van dezelfde diameter.
Dat van die leidingsverliezen enzo weet ik wel. Die tabellen heb ik reeds. Maar ik moet weten hoeveel olie ik op mijn primaire kring heb steken. Op het hele systeem zit 40m³ aan olie. Maar ik moet met het geen ik aan het ontwerpen ben enkel de primaire kring op temperatuur krijgen. Daarom dat ik de inhoud van die appendages moet weten. Zoas ik al zei, het systeem is in 8 duim uitgevoerd dus in de appendages zit toch ook telkens wat vloeistof...

Wat die leidingsverliezen betreft: die tabellen waar de verliezen in meters worden uitgedrukt? Zijn die eigenlijk geldig voor alle mediums of enkel voor H2O? Wat ik weet dat puur fysisch gezien je in de berekening de massadichtheid en viscositeit in rekening brengt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Inhoudsberekening

Daarom dat ik de inhoud van die appendages moet weten. Zoas ik al zei, het systeem is in 8 duim uitgevoerd dus in de appendages zit toch ook telkens wat vloeistof...
Je maakt je zorgen om niks. Schat het volume van die appendages gewoon door te rekenen met hun lengte en inwendige diameter, of meet ze gewoon samen met de totale leidinglengte. Dat is nauwkeurig genoeg. Dat beetje wat je dan wellicht mis zit maakt op het totaal echt niets uit.
Wat die leidingsverliezen betreft: die tabellen waar de verliezen in meters worden uitgedrukt? Zijn die eigenlijk geldig voor alle mediums of enkel voor H2O?
Strikt genomen gelden die tabellen voor alle media, maar alleen voor volledig turbulente stroming waar Moody frictiefactor onafhankelijk is van Reynolds.

Je telt die equivalente lengtes voor alle appendages uit die tabel op bij de rechte leidinglengte bij de berekening van de totale drukval.

Als alternatief kun je ook met K-waardes voor de appendages rekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer