Springen naar inhoud

Rennen

• Log in om te kunnen reageren

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8258 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2010 - 02:37

Er schijnt een groeiende groep mensen te zijn die zo goed als op blote voeten gaat rennen. En natuurlijk staan er op de gerelateerde websites lovende verhalen (wij van WC-eend effect). Nu vraagt de wetenschapper in mij wat hier nu werkelijk van waar is. Waar zijn de publicaties die laten zien dat op blote voeten rennen gezonder is dan het rennen met renschoenen of vice versa natuurlijk! Ik hoop dat er mensen zijn die voldoende thuis zijn in dit veld dat ze me objectief de stand van zaken in het veld kunnen vertellen. Ik ben zelf niet voldoende thuis in dergelijke onderzoeken of in de stand van zaken om de desbetreffende onderzoeken critisch te kunnen beoordelen.
"Meep meep meep." Beaker

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3131 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2010 - 11:23

Het wikipedia artikel over barefoot running geeft enkele referenties naar onderzoek. Er is geen bewijs (in peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften) dat hardlopen op blote voeten blessures vermindert of de prestaties verbetert. En er is evenmin bewijs voor het omgekeerde, dat lopen op schoenen blessures vermindert of de prestatie verbetert. In januari stond er in Nature een artikel over hardlopen op blote voeten. Het was een vergelijkende studie naar de schok van het landen bij Keniaanse hardlopers op blote voeten en hardlopers op schoenen. Maar het was geen vergelijkende studie naar blessures en prestaties.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures