Springen naar inhoud

Fourrier analyse

• Log in om te kunnen reageren

Griertens

Griertens

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2010 - 16:05

Hej,

Ik ben tegenwoordig bezig met regeltechniek etc. en ben mij aan het verdiepen in de fourrier analyse. Er zijn een hele hoop zaken waar ik nog geen inzicht in heb. En ik zag geen intresante topics bij het zoeken over fourrier dus start ik er eentje.

Om te beginnen:1) als ik het goed begrijp word bij het tekenen van het frequentiespectrum de waarde van de fourrier coefficient uitgezet op de verticale as maar omdat dat een complex getal is word de norm van dit complex getal weergegeven ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2010 - 16:58

Om te beginnen:1) als ik het goed begrijp word bij het tekenen van het frequentiespectrum de waarde van de fourrier coefficient uitgezet op de verticale as maar omdat dat een complex getal is word de norm van dit complex getal weergegeven ?

exact!

(er zijn wel nog andere manieren om te plotten, zodat je de fasehoek er ook kan bij betrekken. Bvb 2 grafieken)

Griertens

Griertens

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2010 - 17:17

Die fasehoek waar je het over hebt hoe zit die in de formules verwerkt als je complex werkt ?

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2010 - 18:50

http://nl.wikipedia....o.C3.B6rdinaten

theta is daar de fase(hoek)

Griertens

Griertens

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2010 - 21:46

Was een domme vraag. Maar wat ik vreemd vind is dat de sinus en de cosinus dezelfde fase hebben en dezelfde frequentie. Maar waarom hebben we sinussen EN cosinussen nodig om een willekeurige functie te reproduceren. aangezien een sinus toch een cosinus met fasehook 2Pi is.

Daarbij komt een geralteerde vraag waar ik mee zit. Bij synthese van de functie heb ik gemerkt dat de functie die gevormd wordt uiteindelijk reel word doordat de somatie of integraal van - oneindig naar oneindig gaat (dus symetrisch is rond O) , klopt dit ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures