Springen naar inhoud

Differentiaal vergelijking eerste orde

• Log in om te kunnen reageren

Zwep

Zwep

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2010 - 16:36

Hallo,

ik kom naar niet uit het volgende probleem:

LaTeX

LaTeX

Die begin voorwaarde zijn LaTeX , LaTeX ...

Met het maple commando

dsolve({ode, isc})

(waarin ode de differentiaalvergelijknig is en de ics de beginvoorwaarde is) krijg ik wel een antwoord! Hierin zitten wel een of andere KummerU en KummerM erin maar het is mogelijk dit te plotten! Dus ik was erg blij toen mij dat lukte.

Maar daarna probeerde ik hetzelfde bij de 2e differentiaalvergelijking(die zoals je ziet afhankelijk is van LaTeX ) maar maple kan die dus niet goed benaderen/beantwoorden.. Kan dit gewoon echt niet? Of doe maak ik ergens een fout?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2010 - 09:50

omdat y1^2 in de differentiaalvergelijking staat voor y1, is er sprake van een niet lineare differentiaalvergelijking. Deze vergelijkingen zijn een stuk moeilijker op te lossen dan hun lineare broertjes. Ik zie echter geen singuliereteiten of dergelijke problemen, dus een numerieke oplossing moet bestaan. Zelf programmeren in matlab?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Zwep

Zwep

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2010 - 10:38

omdat y1^2 in de differentiaalvergelijking staat voor y1, is er sprake van een niet lineare differentiaalvergelijking. Deze vergelijkingen zijn een stuk moeilijker op te lossen dan hun lineare broertjes. Ik zie echter geen singuliereteiten of dergelijke problemen, dus een numerieke oplossing moet bestaan. Zelf programmeren in matlab?

Oke dan ga ik het zeker blijven proberen. Het lukte mij niet om het te programmeren in matlab.. daarom ging ik over op maple.

Het probleem bij matlab was dat je een function file van je functie moest maken maar daar gaf matlab steeds foutmeldingen..

Bedankt iig!

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2010 - 11:53

dt = 0.00001;

i = 1;

y = 5;

ret = [];

for t = 0:dt:(3000*dt),

dy = 5*(y^2) - 50*t*y + 125*t;

ret(i) = y;

y = y +dt*dy;

i = i + 1;

end

Zwep

Zwep

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 09:42

Ik probeerde alles weer even opnieuw in Maple.. wat blijkt.. de oplossing die ik nu krijg is een stuk eenvoudiger! Blijkbaar een tik fout gemaakt.

Beide ODE's zijn nu goed op te lossen en er komt een zeer mooie grafiek uit! :eusa_whistle:

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures