Springen naar inhoud

Superisolatie beter dan stilstaande lucht?

• Log in om te kunnen reageren

Kaspace

Kaspace

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2010 - 19:44

Ik stuitte op het Bluedec isolatiemateriaal. Het hoeft slechts half zo dik te zijn als PUR of glaswol voor een gelijkwaardige isolatie. http://www.bluedec.nl/

Toen ik de technische gegevens bekeek viel me iets vreemds op: de warmtegeleidingscoefficient bij kamertemperatuur was opgegeven als 0,0136 W/mK. Stilstaande lucht geleidt 0,024 W/mK en isoleert dus SLECHTER!
Hoe is dat mogelijk???

Ik heb leverancier hierover benaderd, en die zegt a) dat die vraag vaker gesteld wordt, en b) dat het bepaald is met de "huisjesmethode", zowel door TNO als het Fraunhofer Instituut. Korte verklaring is "dat het een amorf-silica is met nano-poriŽn" is.

Vraag 1.
Wie kan de huisjesmethode uitleggen? En wat is volgens die meetmethode dan de warmtegeleidingscoefficient van stilstaande lucht?
(Ik denk dat de meetmethode mogelijk afwijkende waarden geeft)

Vraag 2.
Wie verklaart mij de betere isolatie van Bluedec tov stilstaande lucht?

Vermoedelijk is het materiaal hieraan verwant: http://en.wikipedia.org/wiki/Aerogel

Veranderd door Kaspace, 02 maart 2010 - 19:44

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 maart 2010 - 23:51

Het zou zo maar kunnen dat stilstaande lucht een utopie is. Als lucht zich bevindt tussen twee wanden met verschillende temperatuur, dan ontstaat er vanzelf een convectiestroming waardoor die lucht helemaal niet zo stil staat.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3051 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 maart 2010 - 01:22

Vraag 2. Wie verklaart mij de betere isolatie van Bluedec tov stilstaande lucht?
Vermoedelijk is het materiaal hieraan verwant: http://en.wikipedia.org/wiki/Aerogel

Warmtegeleiding door stilstaande lucht gebeurt door botsingen tussen luchtmolekulen. Een aerogel verhindert die botsingen doordat de porien van de aerogel kleiner zijn dan de vrije weglengte van de luchtmolekulen. Zie Thermal properties of aerogels

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8794 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2010 - 12:13

Stilstaande lucht (of welk ander gas ook) zijn inderdaad wel degelijk warmte geleiderds, al isoleren ze een stuk beter dan lucht waarin convectie mogelijk is. Je ziet dat bij dubbel glas: de afstand tussen de ruiten is zodanig klein dat conventie nog net geen probleem oplevert, maar zo groot dat straling van het ene naar het andere venster acceptabel blijft. Hier zit een optimum aan van 1.5 a 2 cm, en de isolatie is iets beter als je de ruimte vult met argon.

Uiteraard werkt vaccuum nog een heel stuk beter (zoals in thermosflessen), maar dat is voor isolatie of ruiten nogal onpraktisch.
Victory through technology

Kaspace

Kaspace

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2010 - 12:55

@jkien
Bedankt voor je fantastische link!
@Klazon, @Benm
Ik weet ook wel dat "stilstaande lucht" niet zo eenvoudig te bereiken is.
Waar het mij om gaat is dat de geleidingscoefficient voor stilstaande lucht wel opgegeven wordt in mijn Technisch Vademecum en in 1000-en andere tabellen, ook op het internet. Men is het erover dat eens dat die waarde bij kamertemperatuur en atmosferische druk 0,024 a 0,025 W/mK is.

Ik veronderstel dat hierbij een meetprocedure kan worden vermeld, waarover de natuurkundigen het eens zijn (of in iedergeval eens waren).
Er zijn voor warmteoverdracht bijvoorbeeld Nusseltgetallen bepaald, welke uitgaan van de door mij opgegeven waarden.

Als er nu een ander soort warmtegeleidingscoefficient wordt gehanteerd dan zijn al die gegevens in ťťn klap waardeloos.

Veranderd door Kaspace, 03 maart 2010 - 13:00

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2010 - 13:24

Ik ben niet thuis in normen hoe men dergelijke dingen meet.

Ik vermoed echter dat jkiens benadering en uitleg klopt.
Zonder expert te zijn:

Het stilstaan van lucht is een rekbaar begrip:
http://galileo.phys....n/brownian.html
Dit is het gevolg van thermische agitatie van de luchtmoleculen.

Voor zover ik het begrijp refereert jkien hier naar het onderdrukken van deze beweging.

In geluid zorgt deze beweging voor een ruis die het minimum niveau bepaald in hooggeÔsoleerde ruimtes (ligt ergens rond de -10 dB, hebt reeds van een enkele meting gehoord rond -12 dB)

Ik heb hier monsters van aerogel in poedervorm. Een grappig materiaal. Dit is zo licht dat zachtjes schudden met het flesje tot gevolg heeft dat dat poeder begint te drijven in de lucht en veel tijd nodig heeft om terug neer te komen.
Ik was enigszins verbaast die hoge densiteit van 150 kg/m3 in jouw link te zien. Dat materiaal (in andere versies zoals ik ze ken) staat in het Guiness book of records als lichtste materiaal op de aardbodem

Veranderd door E.Desart, 03 maart 2010 - 13:38

Eric

Kaspace

Kaspace

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2010 - 14:00

kHeb er nog eens over nagedacht.
Ga uit van een massieve kunststof met lambda = 0,3W/mK.
Nu ga ik er schuim van maken, met 10% van de oorspronkelijke massa. De cellen zijn orthogonaal gestapelde kubussen. Er is alleen temperatuurverschil in X-richting, in Y en Z niet. Ik concludeer dat dan slechts 1/3 van het materiaal meedoet voor warmtegeleiding in X-richting door de kunststof.
Het geschuimde celmateriaal geeft dan een lambda van 0,1/3 x 0,3 = 0,01W/mK.
Met een versprongen stapeling van de kubussen zou de weglengte door de celwanden nog iets groter worden, met dienovereenkomstig lagere lambda.
Het blijkt al snel dat de ingesloten lucht (0,024W/mK) de spelbederver is. (Wat ik niet had verwacht)

Je kan er bijna niet onheen dat sommige zeer kleine cellen (tijdelijk) "leeg" moeten zijn om voor het geheel onder de warmtegeleiding voor lucht te komen. Wat jkien's verklaring aannemelijk maakt.

Veranderd door Kaspace, 14 maart 2010 - 14:06

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures