burgerlijk ingenieur en fysica

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

burgerlijk ingenieur en fysica

als ik een geprek heb over de vergelijking tussen burgerlijk ingenieur en fysica, dan hoor ik altijd de mening dat burgerlijk ingenieur zo veel moeilijker is, maar ik denk dat dat is omdat de mensen fysica als autonome academische studie niet kennen.

wat is jullie mening? is burgerlijk ingenieur zwaarder?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat het moeilijker is omdat je veel meer theorie moet slikken, terwijl bij industrieel ingenieur je toch iets meer naar de praktische kant op gaat ...

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat het moeilijker is omdat je veel meer theorie moet slikken, terwijl bij industrieel ingenieur je toch iets meer naar de praktische kant op gaat ...


maar wat bedoel je nu dat moeilijker is natuurkunde of burgerlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

Ow, ik dacht dat je het verschil zocht tussen burgerlijk en industrieel ingenieur, sorry :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

Ik kan er nog niet van meespreken, maar ik dacht dat Fysica moeilijker is.

Hangt er natuurlijk van af wat je verstaat onder moeilijk. Als je de slaagkansen bedoelt, see for yourself: http://www.kuleuven.be/schoolverlater/stud...laagcijfers.htm

De cijfers zijn van de Kuleuven en gaan over het werkjaar 2003-2004

Fysica scoort opvallend laag met slaagkansen van 47%, terwijl dit bij burgerlijk op 68% ligt.

Ik denk wel dat we het niet zomaar mogen vergelijken en daarom zeggen dat Fysica duidelijk moeilijker is, maar het zegt volgens mij toch wel iets...
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

od dat zegt dat mensen denken dat fisyca eenvoudig is en er daardoor sneller aan beginnen dan aan burgelijk.

trouwens, ik denk dat het in gent minder dan is dan 68%. Veel minder.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

ik snap niet hoe de mensen daaruit zouden concluderen dat fysica eenvoudig is, lijkt me net andersom?

en volgens mij beginnen mensen sneller aan burgerlijk, omdat deze prestigieuse studie de ogen uitsteekt denk ik

overigens, ik kan nog steeds meningen gebruiken over de hoofdvraag van dit topic
mensen fysica als autonome academische studie niet kennen
tenminste dat heeft de ervaring me toch vaak geleerd

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

Je vergelijkt een toegepaste wetenschap met een zuivere wetenschap en dat is niet evident.

Burgerlijk ingenieur staat in België (al dan niet terecht) gewoonlijk bekend als zwaarste studie, maar hierbij wil ik benadrukken dat zwaar niet noodzakelijk hetzelfde is als moeilijk.

In vergelijking met andere landen zijn de ingenieursstudies in België (zeker de eerste jaren) nog erg theoretisch, exacte wetenschappen zijn uiteraard quasi louter theorie. Het kan daarom best zijn dat fysica theoretisch zwaarder is, maar bij burgerlijk komt er meer bij kijken en gaat het ook breder - enkel theoretisch minder diep (of fysica-vlak dan!)

Qua hoeveelheid stof denk ik dat er meer te verwerken is bij de ingenieursstudies, ze hebben ook meer uren les dan de fysici. Dat de fysica bij de fysici zwaarder is lijkt me vanzelfsprekend, alleen moet je dan niet vergeten dat de burgies een hoop meer krijgen dan fysica en wiskunde alleen.

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

Mijns inziens zijn beide studies ongeveer even moeilijk. Het abstractieniveau dat vereist wordt is immers vrij gelijkaardig. Dat de burg. ir. meer leerstof moeten verwerken op jaarbasis staat vast. Het is immers zo dat het mogelijk is om van de 2de kan. ir. over te stappen naar 1e lic. fysica, terwijl het omgekeerde niet toegestaan is. (hoe dit in het nieuwe systeem geregeld is weeet ik niet).

Berichten: 1

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

Hallo, :eusa_whistle:

Ik zie dat je in de KULAK Fysica Optie Ingenieurswetenschappen kan volgen. Met dat systeem is het mogelijk om in de 2e Bach binnen te stappen in Leuven bij de Ingenieurswetenschappen. Of zelfs nog in de 3e Bach.

Nu is mijn vraag, kun je dat in Leuven ook volgen? Een 1e Bach Fysica Optie Ingenieurswetenschappen? Want je kan als minor in je 2e Bach Ingenieurswetenschappen kiezen, maar er staat nergens iets van wat je daarmee bent na je Bach, en of je nog kùnt overstappen naar Ingenieur.

Ik ben namelijk heel sterk aan het twijfelen wat ik zou doen: Fysica of Ingenieur, en ik denk dat dit eigenlijk dan wel de beste keuze is om mee te beginnen... Ik ga zeker naar Leuven, niet naar de KULAK.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

Nu is mijn vraag, kun je dat in Leuven ook volgen? Een 1e Bach Fysica Optie Ingenieurswetenschappen? Want je kan als minor in je 2e Bach Ingenieurswetenschappen kiezen, maar er staat nergens iets van wat je daarmee bent na je Bach, en of je nog kùnt overstappen naar Ingenieur.
De opleiding burgerlijk ingenieur wordt gegeven aan de faculteit ingenieurswetenschappen, vandaar de verwarring waarschijnlijk? De richting ingenieurswetenschappen beëindig je als burgerlijk ingenieur.

Houdt er trouwens rekening mee dat die dingen wel mogelijk zijn, maar dat als je nu al twijfelt over de moeilijkheid van de studie burgerlijk ingenieur, dat een uitstapje via de wetenschappenfaculteit het er niet gemakkelijker op gaat maken.

Ook zijn ze (zeker hier in Gent) absoluut niet happig op dat soort van horizontale instroom (ook niet vanuit de bedrijfswereld). Waarmee ik niet zeg dat het zelfs maar enige invloed heeft bij het solliciteren, maar dat ze (althans bij ons) de horizontale instroom van het ene jaar op het andere afschaffen vanuit de universiteit, en er een schakeljaar aan toevoegen. Dus best je ook nog eens goed informeren over hoe lang dat systeem nog gaat bestaan...

(Overigens heb ik in mijn tijd ook de laatste dag pas beslist welke van die twee ik ging doen :eusa_whistle: )

Edit: ik heb nog even gekeken, het ziet er inderdaad naar uit dat je de richting enkel aan de KULAK kunt volgen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 771

Re: burgerlijk ingenieur en fysica

Pollop XXIII schreef:De cijfers zijn van de Kuleuven en gaan over het werkjaar 2003-2004

Fysica scoort opvallend laag met slaagkansen van 47%, terwijl dit bij burgerlijk op 68% ligt.

Ik denk wel dat we het niet zomaar mogen vergelijken en daarom zeggen dat Fysica duidelijk moeilijker is, maar het zegt volgens mij toch wel iets...
Om ff op deze oude post te reageren: Deze cijfers zijn HEEL simpel te verklaren:

Toen was er een toelatingsexamen voor Burgerlijk ingenieur, wat bij fysica niet het geval is, geen wonder dat je dan hogere slaagpercentages krijgt

We zitten voor 2 vakken samen met fysica, en ik voer dan ook uitgebreide gesprekken met hun (te uitgebreid volgens sommige, maar bon :eusa_whistle: )

En naar mijn mening, als er 1 richting is die van gelijkwaardige moeilijkheid is met burgerlijk dan is het wel fysica

Ik denk dat het verschil in moeilijkheidsgraad gewoon verwaarloosbaar klein is (toch op de vub), maar burgerlijk is misschien nog een tikkeltje moeilijker, maar niet veel alleszins

Reageer