Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 478

Chemisch evenwicht

Hallo, we zijn bezig met Chemisch evenwicht, maar ik zit bij een voorbeeldoefening vast, want ik snap één stukje niet.

Voorbeeld: H2(g) + I2(g) :eusa_whistle: 2 HI(g)

In een kolf van 5,00 l nemen we 20 mol HI. De kolf wordt opgewarmd tot 440°C. Na instellen van het evenwicht vinden we 2,250 mol I2. Bereken K

Er staat dan een tabel in, hoe de oplossing gevonden wordt.

Ik snap dat ik eerst de concentratie van alle stoffen moet bepalen bij evenwicht, om dan de evenwichtsconstante K te berekenen.

De beginconcentratie van 2HI:
\(\frac{20 mol}{5,00l}\)
= 4 mol/l

Ik weet dat de reactie omkeerbaar is dus dat betekent dat ik met een bepaalde concentratie van 2HI zal vertrekken die geleidelijk zal afnemen en dan weet ik ook dat de concentratie van H2 en I2 0 is want deze concentratie zal geleidelijk aan stijgen.

Maar ik begrijp niet waarom in onze tabel staat dat er 0,90 mol/l 2HI zal verdwijnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemisch evenwicht

Maar ik begrijp niet waarom in onze tabel staat dat er 0,90 mol/l 2HI zal verdwijnen?
Uit de opgave:
Na instellen van het evenwicht vinden we 2,250 mol I2
Met welke concentratie komt dat overeen? En dus met welke hoeveelheid weggereageerd HI per liter?

(zie ook de reactievergelijking)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 478

Re: Chemisch evenwicht

Marko schreef:Uit de opgave:

Met welke concentratie komt dat overeen? En dus met welke hoeveelheid weggereageerd HI per liter?

(zie ook de reactievergelijking)
Dat is
\(\frac{2,250 mol}{5,00 l }\)
= 0,45 mol

Betekent dat omdat er 2HI staat dat dit 0,9 mol/l wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemisch evenwicht

Wat zegt de reactievergelijking daarover?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 478

Re: Chemisch evenwicht

Wat zegt de reactievergelijking daarover?


Wanneer er een evenwicht optreedt is de concentratie van I2 0,45 mol/l, dus ook die van H2.

Dat betekent da de concentratie van 2HI, 2 x 0,45mol/l zal dalen. Vermits I2 en H2 0,45 mol zullen stijgen. Dus dan is de evenwichtsconcentratie van 2HI= 3,1 mol/l

Reageer