Symmetrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Symmetrie

Toen ik onlangs voor de spiegel stond, viel het me op dat mijn gezicht vrij asymmetrisch was. Nochtans was het me vroeger nooit opgevallen.

Omdat ik er momenteel wat meer aandacht aan schenk, merk ik dit op bij het merendeel van de mensen. Is dit louter genetisch bepaald?

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Symmetrie

dismorphic schreef:Toen ik onlangs voor de spiegel stond, viel het me op dat mijn gezicht vrij asymmetrisch was. Nochtans was het me vroeger nooit opgevallen.

Omdat ik er momenteel wat meer aandacht aan schenk, merk ik dit op bij het merendeel van de mensen. Is dit louter genetisch bepaald?
Ieders gezicht is wat asymmetrisch, maar de kleine verschillen worden door onze hersenen wat 'bijgewerkt' waardoor we het gezicht toch symmetrisch zien. Het feit dat jij dit 'opvallend' ziet, kan ik niet meteen verklaren.

PS: Past dit onderwerp wel in moleculaire biologie?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Symmetrie

Een compleet symmetrisch gezicht is zeer zeldzaam. Assymetrie in lichaamsdelen wordt bepaald door mutaties gedurende de ontwikkeling van een persoon. Tevens spelen littekens en aandoeningen (ontstekingen, zwellingen...) ook een rol in deze kwestie. Gedurende ons leven verandert ons lichaam, wat resulteert in onregelmatigheden.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Symmetrie

Ieders gezicht is wat asymmetrisch, maar de kleine verschillen worden door onze hersenen wat 'bijgewerkt' waardoor we het gezicht toch symmetrisch zien. Het feit dat jij dit 'opvallend' ziet, kan ik niet meteen verklaren.
Dit lijkt mij als volgt verklaarbaar: zoals voor veel zaken is het zo dat onze hersenen details niet direct opmerken. Of we 'werken ze eventueel weg' zodat het geheel een stuk eenvoudiger (en dus symmetrisch) lijkt. Als we echter toch onze aandacht richten op die details, dan zullen we die ook opmerken. Het lijkt me zelfs eerder uitzonderlijk dat volwassenen er nog van uit gaan dat hun gezicht perfect symmetrisch is...

Verborgen inhoud
zeker als iemand regelmatig voor de spiegel staat... ;)


Vergelijk het met het zoeken naar enkele verschillen in 2 bijna gelijke tekeningen. Eerst zien we alleen maar dat die tekeningen gelijk zijn. Als we echter op de details gaan letten, vinden we toch die verschillen. En vaak lukt het ons nadien zelfs niet meer om de verschillen niet meer te zien...

Wat betreft de oorzaak ervan, denk ik dat isaacnewton het bij het rechte eind heeft:

- elke ongelijkheid of elke mutatie in het DNA of elke externe factor die ervoor zorgt dat tijdens de ontwikkeling van de foetus de huid-, beender-, spiercellen ed. een beetje anders verloopt links dan rechts, zorgt ervoor dat er een asymmetrie is.

- en hetzelfde tijdens het leven van die persoon

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer