Fem-analyse velg

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 31

Fem-analyse velg

Ik zit een beetje met een probleem (en dit leek mij het meest geschikte subforum voor dit probleem). Ik moet voor een project een (vrachtwagen) velg ontwerpen, uiteraard moet deze voldoen aan de vooraf gestelde eisen wat betreft sterkte.

Nu heb ik al een conceptvelg ontworpen, gebaseerd op een ouder type velg, en ik wil dit concept doorrekenen met behulp van een FEM-analyse. Voorlopig gebruik ik nog Solidworks Simulation, maar in een verder stadium wil ik Ansys gaan gebruiken (met hulp van iemand die al veel ervaring heeft met het programma).

Wat ik weet:

-Hoe de velg wordt vastgezet

-Wat de krachten zijn

-Waar de krachten aangrijpen.

Mijn aanpak:

-Ik heb een gedeelte van de velg met "fixed" restrains vast gezet (om precies te zijn, een gedeelte van het hart, waar deze op wrijving m.b.v. bouten wordt vastgezet op de naaf)

-Ik weet de dwars- verticale- en horizontale krachten die ontstaan door het rijden, onderaan de band (dus waar de band in contact komt met het wegdek). De afstand vanaf het hart van de velg tot het wegdek is 1020 [mm].

Ik zit er een beetje mee hoe ik deze krachten precies aan moet brengen. Om een exacte berekening te maken moet ik eigenlijk de band ook modelleren, maarja, zoek mar eens de exacte opbouw van een band + bijbehorende materiaal specificaties op...

Weet iemand of er bepaalde richtlijnen zijn of vuistregels die ik aan mag houden om de kracht op een velg te laten aangrijpen?

Tot nu toe had ik de krachten als een "remote load" toegepast, maar dit is eigenlijk niet correct (omdat je de band buiten beschouwing laat, terwijl die wel degelijk invloed heeft op het krachtenverloop).

Heeft er iemand tips?
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Reageer