Debiet verschil

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Debiet verschil

Ik stel me de volgende vraag.

Opstelling 1:

Een open oliebad en een leiding die uitmond in het oliebad zelf, leiding (100x8mm) kom verticaal in het bad terecht en staat niet onder druk. Voor alle duidelijkheid olie komt van boven het oliebad naar beneden door de leiding.

Opstelling 2:

Een leiding (100x8mm) die op enkele centimeter BOVEN het oliebad uitmond.

Stel dat je 1 liter olie door elk van de leidingen laat stromen, welke zal dan het hoogste debiet hebben?

Mijn vermoeden gaat naar opstelling 2 maar dit zegt enkel mijn buikgevoel.

Let wel het gaat hier over olie (motorolie).

Kan mij iemand verder helpen met dit vraagstuk, en indien er een verschil in debiet is, kan me iemand uitleggen wat invloed heeft op het debiet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Debiet verschil

De druk die onderaan de leiding heerst, is in het eerste geval de luchtdruk, vermeerderd met de hydrostatische druk van het oliebad(Patm+h*rho*g), in het tweede geval enkel Patm.

Dit zal in eerste instantie al een invloed hebben op het debiet:

eens zoeken naar de wet van Bernoulli, en je kunt al cijferwaarden invullen...

en debiet is snelheid x oppervlak, met snelheid = gemiddelde snelheid vd olie in de leiding.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Debiet verschil

Omdat deze verticale stortpijp betrekkelijk lang en smal is hangt het debiet niet af van hoe de olie opgevangen wordt bij de uitlaat van de pijp. Het debiet wordt bepaald door de visceuze wrijving in de pijp zelf. Het hydrostatische drukverschil over de stortpijp is ρgL. De hydrostatische drukgradient is dus ρg, onafhankelijk van L. Volgens de wet van Poiseuille is het debiet dan gelijk voor de buizen van opstelling 1 en opstelling 2.

(Aangenomen dat de inlaat van de stortpijp dicht onder het olieniveau van de stortbak zit. De opgave hoort te vermelden of dat het geval is).

Reageer