Meting richting wisselstroomvermogen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 114

Meting richting wisselstroomvermogen

Stel:

Je hebt een zonnepaneel en laat dit een batterij opladen (gelijkstroom).

Vanuit deze batterij ga je eerst naar een DC-AC convertor zodat je een wisselstroom krijgt,

met deze wisselstroom kan je dan je huis van energie voorzien en in geval van overschot kan je ook energie leveren aan het elektriciteitsnet. 's Nachts kan je ook vanuit het elektriciteitsnet deze batterij opladen (nachttarief = goedkopere energie). Nu is mijn vraag of het mogelijk is om te meten, op een willekeurig moment, of er vermogen aan de batterij geleverd wordt (door het net) of dat de batterij vermogen levert (aan het net en aan het huis).

Als er gemeten wordt voordat de DC-stroom van de batterij wordt omgevormd naar AC-stroom is dit natuurlijk geen probleem (want bij DC stroom heb je altijd een eenduidige stroomrichting en spanningsval). Nu is mijn vraag of het mogelijk is om dit ook te meten als je na de DC-AC convertor meet.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Berichten: 12.262

Re: Meting richting wisselstroomvermogen

Dat is uiteraard mogelijk. Het antwoord zit hem in het meten van de fasehoek tussen stroom en spanning. Bij het opladen zal die 0 graden zijn, bij ontladen 180 (of andersom, das een kwestie van referentie kiezen).

Overigens lijkt me dat in de praktijk zo'n installatie die stroomrichting sowieso wel moet weten gezien de keuze tussen op- en ontladen en dergelijke.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meting richting wisselstroomvermogen

Je kunt dat doen met een wattmeter. Die bestaan in een uitvoering met het nulpunt in het midden. Aan de richting van de wijzeruitslag kan je dan de energierichting aflezen.

Een andere optie is een ouderwetse kWh-meter, zo een met een schijf. Aan de draairichting van de schijf kan je de energierichting zien. Zulke meters zijn te koop bij b.v. elektronicawinkels of bij de Kijkshop.

Reageer