Springen naar inhoud

Ecg

• Log in om te kunnen reageren

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 15:52

Beste leden.

Wij hebben een ECG meegekregen, en moeten bij elke afleiding de verschillende toppen aanduiden (PQRST). Ik herinner me echter dat bij sommige afleidingen de toppen omgedraaid zijn (dus bv negatief ipv positief), enkel weet ik niet meer in welke afleidingen. En bij een van de afleidingen zouden de P toppen geloofk zelfs gesplitst zijn?

In mijn cursus staat dit niet. We zouden hier een ppt-presentatie over krijgen, maar niet voor woensdag en moet deze taak tegen dan al af hebben. Kan iemand mij helpen, of weet iemand waar ik dit kan vinden? Heb gezocht op het internet, maar vind geen antwoord op mn vraag.

Mvg
Liekeu

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 18:54

Beste leden.

Wij hebben een ECG meegekregen, en moeten bij elke afleiding de verschillende toppen aanduiden (PQRST). Ik herinner me echter dat bij sommige afleidingen de toppen omgedraaid zijn (dus bv negatief ipv positief), enkel weet ik niet meer in welke afleidingen. En bij een van de afleidingen zouden de P toppen geloofk zelfs gesplitst zijn?

In mijn cursus staat dit niet. We zouden hier een ppt-presentatie over krijgen, maar niet voor woensdag en moet deze taak tegen dan al af hebben. Kan iemand mij helpen, of weet iemand waar ik dit kan vinden? Heb gezocht op het internet, maar vind geen antwoord op mn vraag.

Wat is precies je vraag?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 19:19

Wat is precies je vraag?

Mijn vraag is of er een goede site bestaat die de verschillende afleidingen van het ECG toont, met alle toppen aangeduid. Zodat ik weet bij welke afleiding de P-top bv positief is, en bij welke negatief.

Tenzij iemand dit al uit zichzelf weet en mij kan/wil helpen natuurlijk :eusa_whistle:.

Mvg

Veranderd door Liekeu, 05 maart 2010 - 19:19

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 19:32

P-top is 'normaal' negatief in aVR. Misschien wel meer afleidingen, maar deze weet ik zeker. In aVR gaat de richting van de stroom van de atria af. Dus van linker arm + linker been > > rechter arm.

Een bifasische P-top wijst over het algemeen op een hypertrofisch linker of rechter atrium.

ECGpedia is wel een aardige site.

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 19:51

P-top is 'normaal' negatief in aVR. Misschien wel meer afleidingen, maar deze weet ik zeker. In aVR gaat de richting van de stroom van de atria af. Dus van linker arm + linker been > > rechter arm.

Een bifasische P-top wijst over het algemeen op een hypertrofisch linker of rechter atrium.

ECGpedia is wel een aardige site.

Hey
dit had ik idd ook ergens gelezen, dat van die P-top. Maar was niet zeker, internet zegt zoveel hé ;) daarom dat ik een betrouwbare bron zoek of bronnen die hetzelfde zeggen.

Die site had ik ook. Vond het eerst niet, maar hiernet heb ik wel enkele dingen gevonden. Echter komen ze (http://nl.ecgpedia.o...i/ST_morfologie) niet overeen met deze site http://www.tveatch.org/ekgs/pqrst.html (vooral voor de T-golf). ](*,) Dus wat is nu juist en wat niet? En op het ECG dat ik heb is het moeilijk te zeggen. Vooral omdat ik dacht dat wanneer de P-golf positief is, de T-golf dit automatisch ook is. Maar blijkbaar niet? :eusa_whistle:

Mvg

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 19:57

De T-top is wezenlijk anders dan de P-top in ontstaan en bij aandoeningen, omdat het één uit gaat van de atria en het ander van de ventrikels. Je kunt die 2 dus niet aan elkaar koppelen. Een negatieve T-top in de precordiale afleidingen zie je vaak bij acute ischemie van de voorwand. Dan is de P-top gewoon positief.

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 20:12

Ik moet die twee dus los van elkaar zien, begrijp ik.

Ik moet ook bespreken welke elementen van het ECG veranderen tijdens een gewone inspanning en waarom. Ik dacht hierbij aan een verhoging in amplitude van de P-golf (meer bloed in het atrium en deze moet krachtiger contracteren dan) en het ventrikel zal waarschijnlijk ook krachtiger contracteren (korter ST segment?). Klopt dit een beetje? Welke elementen kunnen nog zoal veranderen bij inspanning dan?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 20:23

Ja, de P-top wordt iets hoger en steiler. Het ST-segment neemt ook wat af volgens mij. Verder zul je natuurlijk een PQ-verkorting zien en zullen de P-toppen (of QRS complexen) elkaar sneller opvolgen door de sinustachycardie. De T-top neemt doorgaans af doordat de repolarisatie niet volledig is.

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 21:27

Bedankt!!

Heb je ergens een bron waar je je informatie haalt? :eusa_whistle:

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 21:57

Bedankt!!

Heb je ergens een bron waar je je informatie haalt? :eusa_whistle:

De studie geneeskunde ](*,)

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 17:33

En daar is toevallig geen online versie van, hihi :eusa_whistle:.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures