Aangepaste wetten van newton lossen donkere materieprobleem op

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Aangepaste wetten van newton lossen donkere materieprobleem op

Het heelal bestaat voor het grootste deel uit onzichtbare en onbekende materie en energie, zo leren we al jaren. Maar misschien zaten de metingen die donkere materie voorspelden wel fout. Wordt het tijd voor nieuwe wetten van Newton?


Lees meer ... Kennislink
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Re: Aangepaste wetten van newton lossen donkere materieprobleem op

QuarkSV schreef:Het heelal bestaat voor het grootste deel uit onzichtbare en onbekende materie en energie, zo leren we al jaren. Maar misschien zaten de metingen die donkere materie voorspelden wel fout. Wordt het tijd voor nieuwe wetten van Newton?


Lees meer ... Kennislink

Dat lijkt mij nu bij uitstek iets voor Theorieontwikkeling.

Berichten: 4.502

Re: Aangepaste wetten van newton lossen donkere materieprobleem op

QuarkSV schreef:Het heelal bestaat voor het grootste deel uit onzichtbare en onbekende materie en energie, zo leren we al jaren. Maar misschien zaten de metingen die donkere materie voorspelden wel fout. Wordt het tijd voor nieuwe wetten van Newton?


Lees meer ... Kennislink

Op basis van welke wetten van Newton werden die metingen wel verricht en die metingen nu mogelijk fout zouden zijn;ik vind het een beetje makkelijk om een gedachte van nieuwe wetten te lanceren.


En zouden die dan gebaseerd moeten zijn op de oude dan wel er volkomen los van staan.


Mogelijk mbv. de quantummechanica maar dan in het maximale gedacht :eusa_whistle:

Berichten: 4.502

Re: Aangepaste wetten van newton lossen donkere materieprobleem op

En de kop van die site "Kennislink" deugt niet als je verder leest met oa:




Niet dat Zwicky niet kon rekenen, maar de wetten van Newton die hij gebruikte zijn misschien niet helemaal juist gedefinieerd.



En dat houdt nmm. in dat de wetten van Newton hoogstwaarschijnlijk toch goed zijn,doch volgens het bovenstaande niet goed werden gedefinieerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Aangepaste wetten van newton lossen donkere materieprobleem op

En de kop van die site "Kennislink" deugt niet als je verder leest met oa:

Wat is er mis met de titel?


MOND veronderstelt dat de wet F=ma niet volledig is, maar eigenlijk
\(F=mµ(\frac{a}{a_0})a\)
moet zijn

Meer info op wikipedia natuurlijk.


Ik vraag me trouwens wel af waarom dit artikel nu juist geschreven is, aangezien MOND geen nieuwe theorie is.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Aangepaste wetten van newton lossen donkere materieprobleem op

Omdat de suggestie van De Lorenci hoe de theorie experimenteel bepaald zou kunnen worden wel nieuw is? (nou ja, half jaartje oud).


Zie hier voor het artikel
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4.502

Re: Aangepaste wetten van newton lossen donkere materieprobleem op

De geleerden weten nog helemaal niet hoeveel vertraging of versnelling er optreedt buiten ons zonnestelsel-hier werden voor zover ik begreep waarnemingen op/mee gedaan.


Men spreek dan ineens over galaxies en dat zijn sterren- en sterrennevels buiten onze melkweg;ons zonnestelsel is toch zo'n klein unitje in de Melkweg zelvers.


De kop van het artikel op Kennislink was duidelijk leesbaar en daarom door mij als onjuist aangeduid!

Reageer