Getal van avagadro

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Getal van avagadro

Op school had ik een practicum moeten doen over het getal van avagadro. We hebben get geprobeerd te bepalen met het toestel van hoffman. (toestel van hoffman heeft 3 buizen waarneer er stroom op staat ontleedt de stof die erin zit en vormt het aan de 1e buis H2 en aan de 3e buis O2)

Ik moet berekenen hoeveel elektronen er afgegeven zijn aan de waterstofzijde van de elektrode. Weet iemand hoe je dit kan berekenen?

Ik heb deze gegevens: A= 300 mA, t= 900 seconden

Berichten: 503

Re: Getal van avagadro

Wel, als je een stroom hebt en een tijd, bedenk dan dat 1 Ampère = 1 C / s en bedenk dat dat de lading van 1 elektron = e met e de elementaire lading. (wat is het verband tussen Coulomb en elementaire lading ? )

Berichten: 5

Re: Getal van avagadro

ik heb het antwoord al, bedankt voor de hulp als goed is komt er 1,685x10^21 elektronen uit :eusa_whistle:

Ik heb nog 1 gegeven nodig: nu heb ik het aantal elektronen, maar ik moet het aantal waterstof moleculen uitrekenen, is dat gewoon het aantal elektronen delen door massa van een waterstof molecuul? O.o

Berichten: 478

Re: Getal van avagadro

ajnator schreef:ik heb het antwoord al, bedankt voor de hulp als goed is komt er 1,685x10^21 elektronen uit :eusa_whistle:

Ik heb nog 1 gegeven nodig: nu heb ik het aantal elektronen, maar ik moet het aantal waterstof moleculen uitrekenen, is dat gewoon het aantal elektronen delen door massa van een waterstof molecuul? O.o
Je hebt eigenlijk alle gegevens, je moet gewoon je
\(\Delta\)
Q bereken door zoals je zelf al wel wist:

I x
\(\Delta\)
t = ...

Zoals al gezegd moet je nu werken met de elementaire lading, ken je deze:
\(1,67 . (10^-19)\)
C?

(als het niet duidelijk zou zijn, ik bedoel: de machtsverheffing van 10 tot -19de)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Getal van avagadro

Als je weet hoeveel elektronen er in een waterstofmolecule zitten, is het probleem opgelost...

@Prot tip: om meer dan één getal in superscript te zetten, gebruik je best {} :eusa_whistle:
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: Getal van avagadro

Hoeveel elektronen zitten er dan in een waterstof molecuul? O.o en prot waar staat de I en Q voor?

Berichten: 478

Re: Getal van avagadro

In fysics I trust schreef:Als je weet hoeveel elektronen er in een waterstofmolecule zitten, is het probleem opgelost...

@Prot tip: om meer dan één getal in superscript te zetten, gebruik je best {} :eusa_whistle:
Bedankt voor de tip ](*,)

Je kan ook doen: I x
\(\Delta\)
t doen:
\( 300. 10^{-3}\)
. 900= 270C en dan
\( \frac{270C}{1,67.10^{-19}}\)
=
\(1,61 . 10^{21}\)
e

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Getal van avagadro

In een molecule zitten steeds evenveel elektronen als protonen :eusa_whistle:

I: stroom

Q: lading

@Prot: nog een tip: een wiskundig 'puntje' doe je met \cdot :, een maalteken met \times ](*,)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: Getal van avagadro

Het eerste antwoord hier was het enige nuttige tot nu toe.

Al de rest heb ik allemaal al.

Ik moet gewoon het aantal gevormde waterstof moleculen berekenen, een formule of uitleg zou fijn zijn.

Berichten: 5

Re: Getal van avagadro

Prot schreef:Bedankt voor de tip :eusa_whistle:

Je kan ook doen: I x
\(\Delta\)
t doen:
\( 300. 10^{-3}\)
. 900= 270C en dan
\( \frac{270C}{1,67.10^{-19}}\)
=
\(1,61 . 10^{21}\)
e
Deze dingen weet ik al maar ik moet alleen het aantal moleculen waterstof berekenen. Welke gegevens heb ik daar voor nodig??? Of hoe/welke formules heb ik er voor nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Getal van avagadro

Begin bij het begin: Wat is de reactie die optreedt? Hoeveel elektronen zijn er betrokken bij de reactie. Verder heb je als gegeven nog nodig hoeveel gas er is ontstaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer