220v uit 4 polig krachtstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

220v uit 4 polig krachtstroom

Ik wil graag 220V halen uit een beschikbare 4 polige kracht stroomstekker.

Nu heb ik dit forum doorgelopen en vind dingen over de 2 fase's, de aarde, en de blauw fase en/of nuldraad maar ik snap het niet helemaal.

Is het mogelijk om 220V uit deze stekker te halen? Hoeveel groepen? En hoe doe ik dit?

Uiteraard vind ik het geen probleem om er geld aan uit te geven en een zwerfkast o.i.d te kopen of om eventueel iemand in te huren die er verstand van heeft maar dan moet ik wel eerst weten of het kan.

Verder heb ik een aantal 380v apparaten zoals een beugelzaag maar deze hebben weer een 5 polige stekker, als ik het goed begrijp kan ik die niet laten werken op de 4 polige stekker?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Mvg Patrick

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Een 4-polige stekker lijkt me ongebruikelijk.

Normaal heeft zo'n stekker 5 polen, nl. 3 keer een fase, een nul en een aardaansluiting.

Bij jouw stekker mist dan of de nul, of de aarde.

Kun je er een plaatje van laten zien, of anders de stekker beschrijven. Kan ook aan de hand van de teksten die op de stekker zelf staan.

Berichten: 28

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

er zijn speciale verloop stekkers te krijgen. dat zijn krachtstroomstekkers met daar aan een stekkerdoos voor 3 stekkers (230). dit is voorzover ik het weet voor 5polige krachtstroomstekkers.

waar je deze kunt kopen weet ik niet maar het is te proberen bij de groothandels voor gereedschappen.

Berichten: 2

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Een vierpolige stekker mist 1 fase en komt heel veel voor...

zie Afbeelding

Mvg Patrick

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

4-polige stekkers komen niet zo erg veel voor, en meestal dan nog in blauwe kleur, gebruikt voor een 3x220 V-net

zoals klazon al zei, de jouwe mist waarschijnlijk de nul-aansluiting of soms de aarde, ofwel is het 3x230V (wat bedoel je met "krachtstroom"? is voor interpretatie vatbaar...)

Eerst even achterhalen wat de toevoer juist is, dan pas kun je zeggen of je er 220V "uit" kunt halen.

spanningstester erop zetten, of gegevens van de toevoer vermelden (aggregaat? kast waar deze op aangesloten zit?...)

Beugelzaag op 3x400V zonder sturing of eindeloopschakelaars kan waarschijnlijk wel zonder nul aangesloten worden...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Een vierpolige stekker mist 1 fase en komt heel veel voor...
Dat zie je toch niet goed. Ik heb even rondgeneusd op de site waar je dat plaatje hebt geleend, en daar zie ik dat deze stekker de nul mist.

De dikke pen is de aardpen, die is ook iets langer dan de andere 3.

Je kunt daar dus geen 230V uit halen.

Berichten: 171

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Die rode stekker is een standaard CEE form stekker. Vroeger werd meestal 4 polig gebruikt. Tegenwoordig meer 5 polig. Je komt ze nog vrij veel tegen in werkplaatsen, bijvoorbeeld voor kolomboor machines en dergelijke. Dit geeft drie fasen plus aarde.

Als je van plan bent om een zwerfkast te gebruiken zou je er een kunnen nemen met daarin een 400V /230V trafo. Maar als je toch dit soort kosten wilt maken, is het misschien handiger om een 230 groepje aan te laten leggen. Huur een E monteur in zou ik zeggen.

tegenwoordig worden de meeste machines geleverd met een vijfpolig stekker. Je hebt dus kans dat jou machines geen nul nodig hebben en het dus ook op 3 fasen en aarde doen. Dit zal echter ook beoordeeld moeten worden door een E monteur.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Je hebt dus kans dat jou machines geen nul nodig hebben en het dus ook op 3 fasen en aarde doen.
Een machine "doet" het niet op aarde. De aarde draagt niet bij aan het functioneren van de machine en mag dat ook niet. Het is uitsluitend een veiligheidsvoorziening.

Berichten: 171

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Een machine "doet" het niet op aarde. De aarde draagt niet bij aan het functioneren van de machine en mag dat ook niet. Het is uitsluitend een veiligheidsvoorziening.
Misschien een beetje ongelukkige manier van formuleren. De aarde is inderdaad geen werkzaam onderdeel en de machine zou het ook doen zonder aarde. Heel strikt genomen draagt de aarde bij aan het veilig functioneren van de machine.

Ik ben zelf afkomstig uit de praktijk en vind het persoonlijk verstandiger om mensen aan te leren dat een machine niet werkt zonder aarde. Het risico is dat er handige doe het zelver komt die zelf even een nieuw snoer en stekkertje aan zijn machine zet om zo een E monteur uit te sparen. Als hij dan kijkt naar de prijs van een 3 aderige kabel en een 4 aderige kabel zal hij geneigd zijn om een drie aderige kabel te nemen want de aarde "doet" toch niks.

Ik bedoelde hier uiteraard dat de machine 3 fasen en aarde nodig heeft. Tenzij hij uiteraard dubbel geïsoleerd is, maar dat ben ik bij 3 fase machines nog niet tegen gekomen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Ik ben zelf afkomstig uit de praktijk en vind het persoonlijk verstandiger om mensen aan te leren dat een machine niet werkt zonder aarde.
Dat vind ik nou juist niet verstandig. Zo bevorder je dat leken onzin gaan verspreiden onder het motto: "een professionele elektromoteur heeft me dat verteld". Ik geef er de voorkeur aan om ze gewoon de waarheid te vertellen, en daarbij te benadrukken dat de aarde noodzakelijk is voor de veiligheid, en om die reden ook wettelijk verplicht.

Dubbel geïsoleerde apparaten, dat is weer andere koek. Die mogen niet geaard zijn, je mag zelfs niet de indruk wekken dat ze geaard zijn.

Berichten: 171

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Voor alle twee de reacties valt wat te zeggen. Ligt er geheel aan wie ik tegen over me heb staan. Ik probeer mijn verhaal altijd zo aan te passen dat degene aan wie ik het vertel juist zal handelen.

Soms ga ik wat dieper op de materie in en soms hoe ik het basic door te vertellen dat een machine het alleen werkt met 3 fasen en aarde. Op zich geen fout statement want dat is de manier waarop een machine het veilig werkt.

Ik zou het dan ook niet als onzin willen bestempelen. Eerder als een wat (erg) simpelere weergave van de werkelijkheid.

Maar goed, ons doel is hetzelfde, namelijk dat mensen veilig met elektriciteit omgaan. Mijn ervaring is dat een simpeler verhaal soms beter werkt bij sommige mensen. Andere hebben wel gevoel voor elektriciteit en daar kan je wat dieper op het verhaal ingaan.

Ik had bij dit topic het idee dat de vraag voornamelijk ging over of het überhaupt mogelijk was dat het ging werken en ik vond dat mijn simpele weergave van de werkelijkheid voldoende was om Patwou's vraag te beantwoorden. Zeker omdat ik in mijn eerste post twee keer verwezen heb naar het inhuren van een E-monteur. Deze kan hem ongetwijfeld meer informatie verschaffen mocht dat nodig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Voor alle twee de reacties valt wat te zeggen. Ligt er geheel aan wie ik tegen over me heb staan. Ik probeer mijn verhaal altijd zo aan te passen dat degene aan wie ik het vertel juist zal handelen.
Maar je hebt hier niemand tegenover je staan. Je schrijft op een openbaar forum in een onderwerp dat nu al meer dan 400 keer is gelezen en de komende 5 jaar misschien nog wel 1000 keer wordt gelezen daar allerlei verschillende mensen die in verschillende mate kennis hebben van elektrotechniek. Het lijkt me dan ook nooit verstandig om "opzettelijk" onjuistheden te schrijven.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Het lijkt me dan ook nooit verstandig om "opzettelijk" onjuistheden te schrijven.
Mijn idee. Je moet gewoon de waarheid vertellen, dat is het makkelijkst.

Berichten: 171

Re: 220v uit 4 polig krachtstroom

Zo had ik het nog niet bekeken. Mijn forum ervaring is helaas niet zo uitgebreid.

Reageer