Elektronenschillen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Elektronenschillen

Hallo,

Ik heb net bij kwantum mechanica iets gehad over elektronenschillen. Je kon ze schrijven als 2S^2 2P^5 ofzo. Kan iemand mij deze schrijf wijze even uitleggen zodat ik een bepaald element kan herkennen. Want voor de rest snap ik niks van wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Elektronenschillen

De pagina op Wikipedia is inderdaad niet heel erg overzichtelijk. Maar op die pagina staat wel een tabel die je verder zou kunnen helpen, onderaan bij "Golffunctie". Daarin staat voor iedere n (1,2,3,..) welke subschillen er bestaan: Voor n=1 bestaat alleen de s-subschil, voor n=2 bestaat de s-subschil en de p-subschil. En verder staat in die tabel hoeveel elektronen er in iedere subschil passen: In de s-subschil 2, in de p-subschil 6, enzovoort.

Die schillen geven "gewoon" weer waar en op welke manier een elektron om de atoomkern kan zitten. Alleen op/in die schillen kan een elektron bestaan.

De weergave

1s2 2s2 2p5

geeft aan dat er 2 elektronen in 1s zitten, 2 elektronen in 2s en 5 elektronen in 2p. In totaal dus 9 elektronen. Het gaat hier dus om een deeltje waar 9 elektronen omheen zitten. Dat is dus waarschijnlijk een F-atoom (atoomnummer 9). Maar het zou ook een Ne+ ion kunnen zijn: Neon heeft van zichzelf 10 elektronen, maar als je er veel energie instopt kun je er 1 elektron "uitkegelen".
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer