Baansnelheid zon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Baansnelheid zon

Hallo,

Ik komt niet uit de volgende opgave:

De Zon bevindt zich halverwege een spiraalarm, op 25.000 lichtjaar van het centrum, en doet 230 miljoen jaar over 1 rondje. De zon heeft dit rondje al 20 keer afgelegd. Gebruik Binas tabel 5.

In Binas tabel 5 staat hoeveel een lichtjaar is (9,46 × 10^15 meter). Dus dan wordt het 9,46 × 10^15 x 25.000. Moet dit dan gedeeld worden door 230 miljoen jaar om de baansnelheid in km/s te berekenen?

Groetjes,

Marilou

Berichten: 339

Re: Baansnelheid zon

Bereken eerst de lengte van de baan, blijkbaar een cirkelbaan. De afstand die je geeft is de straal.

Ook moet je de benodigde tijd nog omrekenen naar het aantal sekonden.

De eenheid km / s geeft aan dat je afstand deelt door de hoeveelheid tijd (nodig om die afstand af te leggen). Let wel goed op eenheden (km of m, jaren of seconden).

Berichten: 4.502

Re: Baansnelheid zon

Marilou schreef:Hallo,

Ik komt niet uit de volgende opgave:

De Zon bevindt zich halverwege een spiraalarm, op 25.000 lichtjaar van het centrum, en doet 230 miljoen jaar over 1 rondje. De zon heeft dit rondje al 20 keer afgelegd. Gebruik Binas tabel 5.

In Binas tabel 5 staat hoeveel een lichtjaar is (9,46 × 10^15 meter). Dus dan wordt het 9,46 × 10^15 x 25.000. Moet dit dan gedeeld worden door 230 miljoen jaar om de baansnelheid in km/s te berekenen?

Groetjes,

Marilou
De aarde beweegt zich om de zon in een bijna cirkelvorm in 1 jaar tijd en wij bevinden ons op ca.149.106 ervan.

Die bewuste zon beweegt zich vanuit het sterrebeeld,waarin Sirius zich bevindt-voor zover ik het goed uitdruk- en het gehele zonnestelsel -dus inclusief ons- richting sterrebeeld Hercules met ook een rot vaart.

De zon zou zich in een spiraalarm bevinden; dus in de totale beweging van het zonnestelsel naar Hercules eo.en dus binnen de melkweg?

De zon bevindt zich op ca.30000 lichtjaar (1 lj.= 9,47*1012 km) -kan 25000 lichtjaar zijn,gaat om het idee van afstand-van het centrum van onze Melkweg en om dat centrum vindt een roterende beweging plaats en die kan ook (mogelijk dubbel-)spiraalvormig zijn doordat de Melkweg zich ook beweegt in en met een ander hoger te classificeren stelsel ( spiraalstelsels,balkstelsels,etc) en dan weer in een wrs. een Gallactie,Clusters ervan,etc.

Al met al een interessante reis als we erover nadenken!

Graag uitleg van die spiraalarmsituatie,mijn lectuur vermeld er niets over,mogelijk ga ik eens grasduinen met Google.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Baansnelheid zon

Graag uitleg van die spiraalarmsituatie,mijn lectuur vermeld er niets over,mogelijk ga ik eens grasduinen met Google.
http://en.wikipedia.org/wiki/Milky_Way#Spiral_arms

En dan nu weer marilou helpen om dat ingewikkeld uitziende sommetje terug te brengen tot wat het is: een betrekkelijk eenvoudig sommetje met enorm grote getallen.

je rijdt over een rotonde met een straal van 10 m.
wat is de afstand die je aflegt voor één rondje?
Je doet 30 seconden over een zo'n rondje.
Wat is je snelheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer