Gauss-oppervlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Gauss-oppervlak

Hallo, ik heb een vraagje over volgende afbeelding:
gaussopp.png
gaussopp.png (501.36 KiB) 129 keer bekeken
Ik kan wel 'inzien' dat de flux door het Gauss-oppervlak met een willekeurige vorm dezelfde zal zijn als door een Gauss-oppervlak dat perfect sferisch is, omdat het aantal veldlijnen dat het oppervlak doorprikt ongewijzigd blijft, maar ik zie niet goed wat er bedoeld wordt met de uitleg bij de prent.

Kan iemand me daarbij helpen, alstublieft?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7.068

Re: Gauss-oppervlak

De 'ovale' bruine vorm wordt benaderd door taartpunten. De benadering in het plaatje is natuurlijk slecht, maar je kan gewoon meer taartpunten nemen voor een betere benadering. Voor elke taartpunt kun je makkelijk de bijdrage berekenen. Je weet dat de bijdrage van elke taartpunt alleen afhankelijk is van de hoek van de taartpunt. Als je dus een benadering hebt van de 'ovaal' waar je tevreden mee bent dan kun je de taartpunten zo transformeren dat de hoek hetzelfde blijft van elk taartpunt, maar dat de lengte van elk taartpunt gelijk wordt. Je hebt dan dus een cirkel. Je weet wat hiervoor geldt. Volgens het bovenstaande transformatieprincipe moet dit dan dus ook gelden voor de 'ovaal'.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Gauss-oppervlak

Bedankt voor je antwoord!

Oké, en aangezien voor een cirkel de straal geen rol speelt... Dat begrijp ik!

Nog een (klein) vraagje: wat wordt er bedoeld met 'the spherical pieces are centered on the charge'?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gauss-oppervlak

vrije vertaling "spherical piece" : taartpunt

ofwel, de cirkels behorende bij de getekende cirkelsegmenten hebben hun middelpunt in de puntlading
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Gauss-oppervlak

Dank je!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer