Horizontale balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Horizontale balk

Ik ben op zoek naar welk soort en maat van een stalen balk nodig is voor een overspanning te maken van 10 meter met in het midden een draagkracht van minimaal 1500 kg

Kan er iemand mij helpen.

Berichten: 4.502

Re: Horizontale balk

Hoeveel mag de balk doorbuigen en ivm.kiepen nog steunen nodig?

Berichten: 4.502

Re: Horizontale balk

En wat mag de maximale last zijn,want daarop bereken je meestal een balk!

Berichten: 202

Re: Horizontale balk

techno schreef:Ik ben op zoek naar welk soort en maat van een stalen balk nodig is voor een overspanning te maken van 10 meter met in het midden een draagkracht van minimaal 1500 kg

Kan er iemand mij helpen.
Om even een snel idee te krijgen: M=1500x500=750000kgfcm, ofwel 7500kNcm

Maximaal toelaatbare buigspanning 14kN/cm2, je hebt dan nodig Wx=7500/14=536cm3.

Hieraan voldoet een I280 (I-profiel van 280mm hoog, flensbreedte daarvan is 119mm).

Maar opgepast: als de balk enkel op de uiteinden gesteund wordt kan hij zijdelings uitknikken! Dit komt omdat de Wy=61cm3 veel kleiner is dan Wx=542cm3 van deze I280.

Berichten: 202

Re: Horizontale balk

Kaspace schreef:Om even een snel idee te krijgen: M=1500x500=750000kgfcm, ofwel 7500kNcm

Maximaal toelaatbare buigspanning 14kN/cm2, je hebt dan nodig Wx=7500/14=536cm3.

Hieraan voldoet een I280 (I-profiel van 280mm hoog, flensbreedte daarvan is 119mm).

Maar opgepast: als de balk enkel op de uiteinden gesteund wordt kan hij zijdelings uitknikken! Dit komt omdat de Wy=61cm3 veel kleiner is dan Wx=542cm3 van deze I280.
Oeps! De oplegkracht wordt de helft van de last. Zodat M=3750kNcm. En Wx nodig 268cm3

Dan zou een I220 voldoen met Wx=278cm3.

Mijn gevoel zegt dat zo'n balk érg slank is. En handelslengtes zijn meestal slechts 6m.

Bij bouwvergunningen moet je het uit laten rekenen via een erkend computerprogramma! Er wordt daar ook rekening gehouden met doorbuiging en diverse weersomstandigheden.

Berichten: 16

Re: Horizontale balk

En wat mag de maximale last zijn,want daarop bereken je meestal een balk!


Het doel van deze balk is om er een takel aan te hangen die minimaal in het midden nog 1500 kg moet kunnen heffen.

Trillingen e.d. zijn dus van ondergeschikt belang.

Er is wel geen mogelijkheid om nog ergens anders behalve op de uiteinden een extra steun aan te brengen.

Berichten: 16

Re: Horizontale balk

Kaspace schreef:Oeps! De oplegkracht wordt de helft van de last. Zodat M=3750kNcm. En Wx nodig 268cm3

Dan zou een I220 voldoen met Wx=278cm3.

Mijn gevoel zegt dat zo'n balk érg slank is. En handelslengtes zijn meestal slechts 6m.

Bij bouwvergunningen moet je het uit laten rekenen via een erkend computerprogramma! Er wordt daar ook rekening gehouden met doorbuiging en diverse weersomstandigheden.
Nu heb ik eerlijk gezegd wel niet alles begrepen wat u vermeld.

Ik ben aan het uitvissen of het eventueel mogelijk is om deze balk in een reeds bestaande hal bij te plaatsen en dan is een bouwvergunning niet direct van toepassing.

Kent u een computerprogramma wat kan gebruikt worden om draagbalken te berekenen?

6 Meter is wel de meest gebruikte courante lengte, maar ze zijn ook in langere maten verkrijgbaar.

Berichten: 202

Re: Horizontale balk

Kent u een computerprogramma wat kan gebruikt worden om draagbalken te berekenen?


Nee, het rekenwerk is eigenlijk zo eenvoudig. dat een computerprogramma je niet verder helpt als je het niet met verstand van zaken kunt gebruiken. Het programma waar ik op doel is voor ambtenaren: zij willen iets hebben wat gecertificeerd (erkend) is, zodat zij niet meer hoeven na te denken. Het is in gebruik bij bouwkundig adviesburo's. Voor een paar honderd euro krijg je een berekeningsrapport.

Ik bedoel dat je (en ik) risico's voor aansprakelijkheid/ongelukken beter kan voorkomen door de berekening door een erkend buro te laten doen.

Ook al hoef je geen bouwvergunning aan te vragen, je moet ALTIJD aan het bouwbesluit voldoen!!! De gemeente kan je daar (tegenwoordig) jaren achteraf nog opdracht toe geven, wat betekent dat je alsnog moet BEWIJZEN dat het klopt volgens de officiele inzichten.

Ik vermoed dat het er op uitdraait dat je vanwege knikgevaar een wat uitgebreidere constructie nodig hebt. Het eenvoudigst qua principe is een balk (bv vierkante of ronde buis) waarbij Wy=Wx. Hier hang je met meerdere bevestigings punten dan je loopkatprofiel onder.

Je zou ook de bovensteflens van het I-profiel kunnen verbreden.

Berichten: 4.502

Re: Horizontale balk

Misschien heb je wat aan de volgende berekeningen,vier soorten balken,let wel dat je dwarssteunen moet maken wegens knikgevaar,dat is te regelen via de kapconstructie met bijv. kokerprofielen (vierkant of buis):

Berichten: 4.502

Re: Horizontale balk

Misschien heb je wat aan de volgende berekeningen,vier soorten balken,let wel dat je dwarssteunen moet maken wegens knikgevaar,dat is te regelen via de kapconstructie met bijv. kokerprofielen (vierkant of buis).

Belastingfactor is 1.3 voor alle berekeningen (bedrijfshallen)

Als tweede berekeningsgeval een test met IPE 270 en IPE 300,waarbij verschillende keuzes kunnen worden gemaakt met doorbuigingen gerelateerd aan de toelaatbare spanningen en optredende spanningen:
Bijlagen
KASPAC2.DOC
(1.92 KiB) 126 keer gedownload
KASPACE.DOC
(6.57 KiB) 294 keer gedownload

Reageer