Springen naar inhoud

verbanden in slinger-systeem

• Log in om te kunnen reageren

Manon_16

Manon_16

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2010 - 14:29

Hallo iedereen,

Ik heb een practicum gedaan voor natuurkunde. Dit ging over het slinger-systeem.
Nu wilde ik graag hulp bij het volgende:

12.6.1. Verband tussen T en A
Zoek in BINAS en in Boeken Internet of er een wiskundig verband bestaat tussen T en A. Schrijf dat zodanig op dat er een verband ontstaat van de vorm T x = C* Ay

12.6.2. Verband tussen T en L
Zoek in BINAS en in Boeken Internet of er een wiskundig verband bestaat tussen T en L. Schrijf dat zodanig op dat er een verband ontstaat van de vorm T x = C* Ly

12.6.3 Verband tussen T en m
Zoek in BINAS en in Boeken Internet of er een wiskundig verband bestaat tussen T en m. Schrijf dat zodanig op dat er een verband ontstaat in de vorm T x = C* my

Hier kom ik echt niet uit! Iemand hulp??!?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2010 - 15:41

Heb je dit proefje zelf gedaan? zo ja, dan mogen 2 en 3 geen probleem zijn. Begin anders eens in woorden te beschrijven hoe die verbanden eruit zien.

Wat betreft vraag 1, op welk niveau/leerjaar werk je? Want daarvan hangt (al klinkt dat gek) het een beetje af welk antwoord er van je verwacht zal worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Manon_16

Manon_16

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2010 - 15:46

Heb je dit proefje zelf gedaan? zo ja, dan mogen 2 en 3 geen probleem zijn. Begin anders eens in woorden te beschrijven hoe die verbanden eruit zien.

Wat betreft vraag 1, op welk niveau/leerjaar werk je? Want daarvan hangt (al klinkt dat gek) het een beetje af welk antwoord er van je verwacht zal worden.

Ik heb de proef wel zelf gedaan ja! maar ik weet niet precies wat ze van mij verwachten. wat moet ik hier precies mee aan.
Want volgens mij heeft de massa geen invloed op de trillingstijd.
Verder heeft de amplitude ook geen invloed op de trillingstijd.
De lengte van het touw heeft wel invloed.

Verder doe ik die opleinding HAVO, maar is deze proef bedoelt voor HAVO/VWO.

Kunt u misschien uit deze vragen opmaken wat ik precies moet doen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2010 - 15:57

OK. op dat niveau houden we het simpel

klopt. Er is dus geen verband T/m. Valt niks op te schrijven

In werkelijkheid is die er wel, maar dat wordt op jouw niveau verwaarloosd.
er is dus geen verband T/A. Er valt weer niks op te schrijven.

er is wel een verband tussen slingerlengte en trillingstijd. Daarvoor bestaat er een formule die je overal tegenkomt.

Het kan nu alleen maar de bedoeling zijn om een beetje met die formule te spelen totdat je een formule overhoudt waarin alleen de variabelen T en L voorkomen, en heel de rest in n constante C wordt samengebracht.

Bedenk, de zwaartekrachtversnelling g kan, als je de proef op n plek blijft uitvoeren, als een constante worden beschouwd. Bedenk ook dat de wortel van een constante zelf ook een constante is (duhh). En dat een constante maal een constante k een constante is (weer: duhh)

probeer eens ?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Manon_16

Manon_16

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2010 - 16:39

Bedenk, de zwaartekrachtversnelling g kan, als je de proef op n plek blijft uitvoeren, als een constante worden beschouwd. Bedenk ook dat de wortel van een constante zelf ook een constante is (duhh). En dat een constante maal en constante k een constante is (weer: duhh)

probeer eens ?

T= {4∏ * g} * l

??? of niet?

en over die amplitude...mijn leraar sprak over u=A sin (2*pi*t/T) geldt dat (2*pi*t/T)= invsin u/A dus T = 2*pi*t /(invsin u/A). maar dat volg ik al helemaal niet!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2010 - 16:50

T= {4∏ * g} * l

??? of niet?

bijna, beter T= {4∏ / g} * l

en wat daar tussen accolades staat is bij elkaar een constant getal. Dus T = Cl, ofwel, T is evenredig met de lengte van de slinger.

en over die amplitude...mijn leraar sprak over u=A sin (2*pi*t/T) geldt dat (2*pi*t/T)= invsin u/A dus T = 2*pi*t /(invsin u/A). maar dat volg ik al helemaal niet!

Ja, dat is leuk en aardig, maar daarin kunnen we van t geen constante maken, en dus ook niet van u. We kunnen eventueel wel n bepaalde slinger (en dus met constante trillingstijd T) en bekende amplitude A beschouwen en dan een verband gaan zoeken tussen t en u, daarvoor is die formule bedoeld. Maar, havo of niet, dus NIET voor een verband Tx = CAy

Manon_16

Manon_16

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2010 - 17:16

bijna, beter T= {4∏ / g} * l

en wat daar tussen accolades staat is bij elkaar een constant getal. Dus T = Cl, ofwel, T is evenredig met de lengte van de slinger.

Ja, dat is leuk en aardig, maar daarin kunnen we van t geen constante maken, en dus ook niet van u. We kunnen eventueel wel n bepaalde slinger (en dus met constante trillingstijd T) en bekende amplitude A beschouwen en dan een verband gaan zoeken tussen t en u, daarvoor is die formule bedoeld. Maar, havo of niet, dus NIET voor een verband Tx = CAy

Okee ontzettend bedankt!!
Dan snap ik ook de formule voor de lengte en voor de massa!
Die van A is dan alleen zeer vaag...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2010 - 17:32

Die is niet vaag, die bestaat niet (op havo-vwo-niveau). Trillingstijd van een slinger is (op havo-vwo-niveau) NIET afhankelijk van de amplitude.

Voor de liefhebbers:

http://www.natuurkun...requestId=15521

trillingstijd.png

Bijvoorbeeld, bij een amplitudehoek (hierboven Θmax) van 45 treedt dan een afwijking van ca 4% op van de (vereenvoudigde) middelbare-schoolformule.

Emveedee

Emveedee

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 maart 2010 - 19:27

klopt. Er is dus geen verband T/m. Valt niks op te schrijven

In werkelijkheid is die er wel, maar dat wordt op jouw niveau verwaarloosd.
er is dus geen verband T/A. Er valt weer niks op te schrijven.

Even voor de volledigheid, de massa van de slinger is wel degelijk van invloed op de trillingstijd. Doordat de trilling gedempt wordt door wrijving, verandert ook de trillingstijd. En de massa van de slinger heeft invloed op hoe groot deze demping is. Dit effect is echter ook verwaarloosbaar klein.
Give a man a fire and he's warm for a day. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures