verbanden in slinger-systeem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

verbanden in slinger-systeem

Hallo iedereen,

Ik heb een practicum gedaan voor natuurkunde. Dit ging over het slinger-systeem.

Nu wilde ik graag hulp bij het volgende:

12.6.1. Verband tussen T en A

Zoek in BINAS en in Boeken Internet of er een wiskundig verband bestaat tussen T en A. Schrijf dat zodanig op dat er een verband ontstaat van de vorm T x = C* Ay

12.6.2. Verband tussen T en L

Zoek in BINAS en in Boeken Internet of er een wiskundig verband bestaat tussen T en L. Schrijf dat zodanig op dat er een verband ontstaat van de vorm T x = C* Ly

12.6.3 Verband tussen T en m

Zoek in BINAS en in Boeken Internet of er een wiskundig verband bestaat tussen T en m. Schrijf dat zodanig op dat er een verband ontstaat in de vorm T x = C* my

Hier kom ik echt niet uit! Iemand hulp??!?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: verbanden in slinger-systeem

Heb je dit proefje zelf gedaan? zo ja, dan mogen 2 en 3 geen probleem zijn. Begin anders eens in woorden te beschrijven hoe die verbanden eruit zien.

Wat betreft vraag 1, op welk niveau/leerjaar werk je? Want daarvan hangt (al klinkt dat gek) het een beetje af welk antwoord er van je verwacht zal worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: verbanden in slinger-systeem

Jan van de Velde schreef:Heb je dit proefje zelf gedaan? zo ja, dan mogen 2 en 3 geen probleem zijn. Begin anders eens in woorden te beschrijven hoe die verbanden eruit zien.

Wat betreft vraag 1, op welk niveau/leerjaar werk je? Want daarvan hangt (al klinkt dat gek) het een beetje af welk antwoord er van je verwacht zal worden.
Ik heb de proef wel zelf gedaan ja! maar ik weet niet precies wat ze van mij verwachten. wat moet ik hier precies mee aan.

Want volgens mij heeft de massa geen invloed op de trillingstijd.

Verder heeft de amplitude ook geen invloed op de trillingstijd.

De lengte van het touw heeft wel invloed.

Verder doe ik die opleinding HAVO, maar is deze proef bedoelt voor HAVO/VWO.

Kunt u misschien uit deze vragen opmaken wat ik precies moet doen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: verbanden in slinger-systeem

OK. op dat niveau houden we het simpel
Want volgens mij heeft de massa geen invloed op de trillingstijd.
klopt. Er is dus geen verband T/m. Valt niks op te schrijven
Verder heeft de amplitude ook geen invloed op de trillingstijd.
In werkelijkheid is die er wel, maar dat wordt op jouw niveau verwaarloosd.

er is dus geen verband T/A. Er valt weer niks op te schrijven.

er is wel een verband tussen slingerlengte en trillingstijd. Daarvoor bestaat er een formule die je overal tegenkomt.

Het kan nu alleen maar de bedoeling zijn om een beetje met die formule te spelen totdat je een formule overhoudt waarin alleen de variabelen T en L voorkomen, en heel de rest in één constante C wordt samengebracht.

Bedenk, de zwaartekrachtversnelling g kan, als je de proef op één plek blijft uitvoeren, als een constante worden beschouwd. Bedenk ook dat de wortel van een constante zelf ook een constante is (duhh). En dat een constante maal een constante óók een constante is (weer: duhh)

probeer eens ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: verbanden in slinger-systeem

Jan van de Velde schreef:Bedenk, de zwaartekrachtversnelling g kan, als je de proef op één plek blijft uitvoeren, als een constante worden beschouwd. Bedenk ook dat de wortel van een constante zelf ook een constante is (duhh). En dat een constante maal en constante óók een constante is (weer: duhh)

probeer eens ?
T²= {4∏² * g} * l

??? of niet?

en over die amplitude...mijn leraar sprak over u=A sin (2*pi*t/T) geldt dat (2*pi*t/T)= invsin u/A dus T = 2*pi*t /(invsin u/A). maar dat volg ik al helemaal niet!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: verbanden in slinger-systeem

Manon_16 schreef:T²= {4∏² * g} * l

??? of niet?
bijna, beter T²= {4∏² / g} * l

en wat daar tussen accolades staat is bij elkaar een constant getal. Dus T² = C·l, ofwel, T² is evenredig met de lengte van de slinger.
en over die amplitude...mijn leraar sprak over u=A sin (2*pi*t/T) geldt dat (2*pi*t/T)= invsin u/A dus T = 2*pi*t /(invsin u/A). maar dat volg ik al helemaal niet!
Ja, dat is leuk en aardig, maar daarin kunnen we van t geen constante maken, en dus ook niet van u. We kunnen eventueel wel één bepaalde slinger (en dus met constante trillingstijd T) en bekende amplitude A beschouwen en dan een verband gaan zoeken tussen t en u, daarvoor is die formule bedoeld. Maar, havo of niet, dus NIET voor een verband Tx = C·Ay
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: verbanden in slinger-systeem

Jan van de Velde schreef:bijna, beter T²= {4∏² / g} * l

en wat daar tussen accolades staat is bij elkaar een constant getal. Dus T² = C·l, ofwel, T² is evenredig met de lengte van de slinger.

Ja, dat is leuk en aardig, maar daarin kunnen we van t geen constante maken, en dus ook niet van u. We kunnen eventueel wel één bepaalde slinger (en dus met constante trillingstijd T) en bekende amplitude A beschouwen en dan een verband gaan zoeken tussen t en u, daarvoor is die formule bedoeld. Maar, havo of niet, dus NIET voor een verband Tx = C·Ay
Okee ontzettend bedankt!!

Dan snap ik ook de formule voor de lengte en voor de massa!

Die van A is dan alleen zeer vaag...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: verbanden in slinger-systeem

Die is niet vaag, die bestaat niet (op havo-vwo-niveau). Trillingstijd van een slinger is (op havo-vwo-niveau) NIET afhankelijk van de amplitude.

Voor de liefhebbers:

http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.d...requestId=15521
trillingstijd.png
trillingstijd.png (2.33 KiB) 571 keer bekeken
Bijvoorbeeld, bij een amplitudehoek (hierboven Θmax) van 45° treedt dan een afwijking van ca 4% op van de (vereenvoudigde) middelbare-schoolformule.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 703

Re: verbanden in slinger-systeem

Want volgens mij heeft de massa geen invloed op de trillingstijd.
klopt. Er is dus geen verband T/m. Valt niks op te schrijven
Verder heeft de amplitude ook geen invloed op de trillingstijd.
Jan van de Velde schreef:In werkelijkheid is die er wel, maar dat wordt op jouw niveau verwaarloosd.

er is dus geen verband T/A. Er valt weer niks op te schrijven.


Even voor de volledigheid, de massa van de slinger is wel degelijk van invloed op de trillingstijd. Doordat de trilling gedempt wordt door wrijving, verandert ook de trillingstijd. En de massa van de slinger heeft invloed op hoe groot deze demping is. Dit effect is echter ook verwaarloosbaar klein.

Reageer