Eenvoudige r-keten: inschakelstroom?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Eenvoudige r-keten: inschakelstroom?

Dag allemaal, ik zit met een heel eenvoudige vraag, maar toch kan ik het antwoord niet vinden:

Een elektrische kachel wordt voorgesteld door een simpele weerstand, aangesloten op een net van 230 V. De weerstand van de kabels is in totaal 0,32 ohm. Er bevindt zich ook nog een schakelaar in de kring.

Over de weerstand van de kachel staat vermeld: "Als het verwarmingselement enige tijd is ingeschakeld, is zijn weerstand 53,2 ohm."

Gevraagd is de stroomsterkte als de kachel enige tijd aanstaat (wet van ohm --> 4,30 ohm), maar ook wat de stroomsterkte is meteen na het sluiten van de schakelaar?

Het is zo iets waar ik gewoon nooit bij stil sta :s. Bij condensatoren en spoelen is zo'n vraag een ander verhaal, maar bij een simpele ohmse weerstand? Welke theorie wil men hier horen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eenvoudige r-keten: inschakelstroom?

Bij ohmse weerstanden wordt de stroom bepaald door de spanning en de totale weerstand van de keten.

Je noemt twee weerstandswaarden, 53,2 ohm en 4,30 ohm. Wat stelt elke waarde voor?

Ik weet dat de weerstand in koude en warme toestand verschillend is, bij het opwarmen wordt de weerstand groter, maar dit verschil lijkt me voor een verwarmingselement nogal groot.

Ik heb het idee dat je de vraagstelling niet letterlijk hebt geciteerd.

Berichten: 7

Re: Eenvoudige r-keten: inschakelstroom?

Sorry, kleine verstrooidheidsfout daarnet, 4,30 AMPERE uiteraard. Want het is een kring waarbij twee weerstanden in serie geschakeld staan, namelijk de weerstand van de kabel van 0,32 ohm en de weerstand van het verwarmingselement van 53,2 ohm. Vandaar de stroom = 230 V / (53,2 + 0,32 ohm) = 4,30 ampère.

Nu blijft de vraag wat de stroom is bij het inschakelen van deze kring, meer of minder dan 4,3 ampère. Wat ik ook vergeten te vermelden was, is dat geen exacte waarde gevraagd is, maar enkel of de beginstroom groter of kleiner is. (Ik citeer: "Meteen na het sluiten van de schakelaar had de stroomsterkte een andere waarde. Leg uit of deze waarde groter of kleiner is dan de waarde die in de vorige vraag berekend is."

Mijn redenering: aangezien het verwarmingselement nog niet opgewarmd is, is de weerstand in het begin kleiner en zal de beginstroom dus groter zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Eenvoudige r-keten: inschakelstroom?

Ik weet dat de weerstand in koude en warme toestand verschillend is, bij het opwarmen wordt de weerstand groter, maar dit verschil lijkt me voor een verwarmingselement nogal groot.
Och, als ik naar deze tabellen kijk kan dat meevallen:
Mijn redenering: aangezien het verwarmingselement nog niet opgewarmd is, is de weerstand in het begin kleiner en zal de beginstroom dus groter zijn?
Yep. Zoals je in de tabellen ziet waarheen ik hierboven verwijs kan dat behoorlijk oplopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eenvoudige r-keten: inschakelstroom?

Wolfraam heeft bij 2000°C zo te zien al gauw een 12 x zo hoge soortelijke weerstand als bij kamertemperatuur.
Klopt, voor gloeilampen houd ik een factor 10 aan tussen werktemperatuur en kamertemperatuur. Dat komt ook uit metingen die ik zelf een paar keer heb gedaan.

Maar in een verwarmingselement is de temperatuur niet zo hoog, daarom vond ik een verhouding 53,2/4,30 = 12,3 nogal veel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Eenvoudige r-keten: inschakelstroom?

Ja, 2000°C is wel wat heet voor een straalkacheltje. Enfin, die 4,3 was geen weerstand maar een stroomsterkte, dus het doet er eigenlijk niet meer toe.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer