Naamgeving van deep sky objecten zoals NGC 2419?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Naamgeving van deep sky objecten zoals NGC 2419?

Ik ben zelf niet into de ruimtevaart maar nieuws erover lezen vind ik zoals vele bijzonder interessant :eusa_whistle:

Nu lees ik vaak termen van: "er is een x gevonden in de NGC 2419 cluster etc etc"

Ik kan alleen zo 123 niet vinden wat deze getallen precies betekenen. Zijn dit coordinaten van een bepaalde positie in de ruimte?

Zoniet, hoe geef je eigelijk een precieze positie aan van bv een planeet in een ver sterrenstelsel b.v.?

Berichten: 382

Re: Naamgeving van deep sky objecten zoals NGC 2419?

jlx schreef:Ik ben zelf niet into de ruimtevaart maar nieuws erover lezen vind ik zoals vele bijzonder interessant :lol:

Nu lees ik vaak termen van: "er is een x gevonden in de NGC 2419 cluster etc etc"

Ik kan alleen zo 123 niet vinden wat deze getallen precies betekenen. Zijn dit coordinaten van een bepaalde positie in de ruimte?

Zoniet, hoe geef je eigelijk een precieze positie aan van bv een planeet in een ver sterrenstelsel b.v.?
Manen draaien om planeten, planeten om sterren, sterren om zwarte gaten, sterrestelsels draaien in groepen om andere nog grotere zwarte gaten.
Verborgen inhoud
weet het niet zeker :eusa_whistle:
Als sterrenstelsel bewegen en ook nog eens van elkaar af bewegen, hoe kunnen wij dan een precieze plaats geven aan een sterrenstelsel laat staan aan een ster of planeet?
"er is een x gevonden in de NGC 2419 cluster etc etc"
Waarschijnlijk duidt dit een x aan in een sterrenstelsel. NGC 2419 cluster is dus een naam ](*,)

Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer